Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

kylans inverkan på exponering

Produkter
(logga in för att koppla)

mbrihler

Aktiv medlem
tjena, var ute å fotade idag i minusgradig kyla å tanken slog mig.
reagerar filmen "segare" när det är kalt ute än det är varmt?, och isåfall bör man förlanga den föreslagna exponeringen som kameran väljer (den känner ju inte av kylan)

Mekaniken i kameror riskerar att frysa och kärva. batteriers kapaciteter minskar. Film blir bräckligiare, fast då ska det vara rejält kallt.

Med digitala kameror så blir bruset mindre, beroende på att elektronik blir stabilare i funktionen när den kyls.

kemiprocessen borde ju gå långsammare i kyla, är väl därför man fryser ned film, för att den ska hålla längre.

Kanske borde man ta fram en formel för exponeringsförlängning i extrema temperaturer (om det inte redan finns)?

Inga problem

Ingen expert på området men -20 är inga som helst problem beträffande exponeringen, värre med fingrarna...
Det stora problemet torde väl vara baterikapaciteten.

Jag är ingen fysiker, kemist eller ens så skärskilt smart.
Och det är väl därför jag fotat med en kamera som legat ute i -45 grader länge. Dock var det bara -39 grader när jag fotade.
Bilderna blev bra.
Men det fins nog en gräns nånstans, allt brukar ju ha det.
Mvh/-Anders

jag slår vad om att exponeringstiden blir oändligt lång vid -273,15 ºC :) nån som känner sig manad att bevisa motsatsen?

Walle skrev:
jag slår vad om att exponeringstiden blir oändligt lång vid -273,15 ºC :) nån som känner sig manad att bevisa motsatsen?

Ärligt talat så tror jag att det blir precis tvärtom. Reciprocitets-avvikelsen som det var ett jäkla hoolabaloo om här på fotosidan för ett tag sen borde bli ungefär lika med noll. Dock så tror jag knappast att filmen tål temperaturen :eek:) Om inte emulsionens kemiska sammansättning ändras av kallgrader borde inte exponeringen påverkas. Det krävs nog ungefär lika mycket energi för att få ett korn att bli exponerat. Och fotoner bryr sig inte om vinterväder.

Vid fotografering med teleskop kyler man ibland (oftast?) sensorn med flytande kväve eller något annat kallt för att minska bruset.

Exponeringstiden borde väl inte påverkas av kyla. Antalet fotoner som träffar filmen är ju detsamma.

Däremot blir, som tidigare nämnts, mekaniken mindre pålitlig så om man ställer in en viss slutartid kan man inte vara säker på att det är denna det verkligen blir, tiden slutaren står öppen förlängs förmodligen. Men jag tror inte det är nån märkbar skillnad för en modern kamera som är i bra form.

Är det förresten någon som kan bekräfta eller dementera den där uppgiften om att film som varit fryst bör framkallas så snart som möjligt.

PrinsValium skrev:
Är det förresten någon som kan bekräfta eller dementera den där uppgiften om att film som varit fryst bör framkallas så snart som möjligt.

Gäller nog snarare köttfärs men då kanske det inte handlar om framkallning, snarare konsumtion.

Allvarligt talat, vore det inte mer konstruktivt att lägga tiden på BILDER istället för sådana här meningslösa utsvävningar...

Allvarligt talat, vore det inte mer konstruktivt att lägga tiden på BILDER istället för sådana här meningslösa utsvävningar...

Jag håller med till 100%. Jag går mer och mer sällan in på forumet för det verkar som om fotografering för många här är en ursäkt att hitta på tekniska frågor att älta. Kanske roligt tidsfördriv för de med den läggningen, men det är inget som utvecklar mig som fotograf.

Gå då ut och fotografera själva istället, eller skriv egna relevanta inlägg. Jag förstår inte hur ni kan tycka att såna där inlägg är på sin plats i den här tråden, som säkert är relevant för många som inte har erfarenhet av fotografering i kyla även om ni kanske inte tillhör dem.

Jag tyckte nog att det var i högsta grad relevant att veta om film tar skada av att frysas. Jag har aldrig hört att det skulle vara så från någon annan källa och jag har svårt att förstå varför den skulle göra det. Källkritik kallas det och jag litar inte 100% på information från någon glad fotoamatörs hemsida.

Gå då ut och fotografera själva istället, eller skriv egna relevanta inlägg. Jag förstår inte hur ni kan tycka att såna där inlägg är på sin plats i den här tråden, som säkert är relevant för många som inte har erfarenhet av fotografering i kyla även om ni kanske inte tillhör dem.

Jag upplevde inte tråden som relevant för människor som vill ha praktiska tips om hur exponering påverkas av kyla (vilket jag hade hoppats på när jag gick in på den). Jag skulle önska att inläggen dels handlade om det som tråden indikerar och dels att de vore mer matnyttiga. Eftersom många verkar tycka annorlunda och uppskattar forumet mer som ett slags chat-rum där det är mysigt att tjôta litet besöker jag som sagt inte forumet så ofta längre. Det ger mig inte det jag söker. För övrigt, om man har en åsikt om fotosidan.se som inte är populär borde man kunna yttra den utan att bli uppmanad att gå ut och fota istället. Jag läser inte forumet istället för att fota, utan för att lära mig. Tycker jag inte om det jag läser vill jag kunna påpeka det. Jag tycker att det är tråkigt om du inte kan acceptera det, Jim.

För mig är det också intressant att veta om fryst film.
Tror det är många som fryser film.
Själv ligger jag inne med många filmer eftersom jag har 20 mil till närmaste ställe som säljer film som jag använder.
Samt när man ligger ute länge så fryser man och tinar filmen många ggr.
Har också hört att det då är viktigare att framkalla fortast möjligt.
Men finns det sanning i det??
Mvh/-Anders

klabbarpan skrev:

Å andra sidan så behöver du ju inte ödsla dyrbar tid på att skriva inlägg på sånt som du uppfattar som meningslöst...

Man måste ju inte svara på sånt man finner meningslöst, bättre utnyttja tiden till att fotografera..

/göran

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar