Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kvinnor som inte hjalper andra kvinnor...

Produkter
(logga in för att koppla)

das_model

Aktiv medlem
Ar just nu ute pa praktik, har borjat fundera over en del saker som jag stott pa nu pa sistonne.
En av fotograferna pa studion dar jag ar sa till mig nar jag borjade att; tva saker bor du komma ihag. Nastan ingen vill ha en tjej som assistent ute pa locations eftersom tjejer inte orkar bara lika mycket utrustning och det det andra han sa var att kvinliga fotografer kommer aldrig hjalpa andra kvinnliga fotografer! Jag tankte att, nej det dar tror jag inte ett dugg pa! Men nu har jag borjat fundera. Vad tror, vet, tycker ni ?
Jag har tankt pa det och jag vet att jag far mycket mer hjalp pa vagen till att komma in i fotoyrket av man an av kvinnor. Vagar till och med saga att det ar sa pa min skola nar man ber om hjalp. Tillfallighet ?
Jag har lattare att hitta manliga fotografer att assistera an kvinnliga. Fick ett nej av en kvinnlig fotograf idag. Anledningen var rak och enkel fran hennes sida. Jag ar tjej. Hon tog inte emot kvinnliga assistenter. Vet andra tjejer som blivit nekade av samma skal.
Vad sager ni kvinnliga fotografer har pa fotosidan ? Nagon annan som stott pa samma sak som jag ? Vore intressant att fa andras synpunkter pa detta. Jag har annars uppfattat fotografyrket som valdigt jamnstallt genom dess historia. Men om det nu ar sa att yrket nu domineras av man, som det ofta verkar pastas har, har det da med att gora att kvinnor gor det svarare for andra kvinnor att ta sig fram ? Jag hoppas att jag misstar mig dar, men jag har borjat fundera...Synpunkter?
 
Nja, jag vet inte utan spekulerar bara. Naturligtvis så ligger det nått i att man inte vill ha en klen assistent när man ska ut på location. Utrustningen väger bra mycket. Fast det är ju kopplat till generell fysisk styrka. En vältränad tjej ser jag inte att det skulle vara ett problem.

Sedan när det gäller kvinnor vs kvinnor. Ibland får jag en kännsla av att kvinnor ska bitcha till sig mot andra kvinnor som en slags motreaktion till att män hjälper dem. Blir en kvinna stoppad av polisen så är det nästan alltid den kvinnliga polisen som ska visa sig på styva linan. Du ska fan inte gulla till dig nån rabbatt för att ligister slog sönder din baklykta... typ.

För mig är det i nästan alla sammanhang självklart att jag hjälper en kvinna om det är nått tungt som skall flyttas, undantagen är just yrkesroller.

Men i stort sett under hela min uppväxt så har det varit ett samtalsämne att tjejer rackar ner på andra tjejer. Så är det fortfarande till stor del, allt ska kommenteras, deras kläder, vem de flirtade med osv...

Mvh
Maverick
 
Jo, jag har hört det där också. Den kvinnliga fotograf som jag tänker på som inte ville ha en kvinnlig assistent sa just det du nämnde att killar orkar bära mer. Låter ju inte helt orimligt kanske.
 
Nej, absolut inte orimligt. En tjej maste kanske i vissa fall vara mer valtranad an vad en kille skulle behova vara for att orka lika mycket. Men samtidigt har jag hort just den anledningen till att inte ha en tjej som assistent fran fler kvinliga fotografer an manliga.
 
Idag finns det bara här på FS 15930 kvinnliga fotografer varav många har stor utrustning. Jag kan inte tänka mig att dessa skulle behöva Assistent för att bära den samma. Ok att vi killar "normalt" kanske orkar bära lite mer men se bara på Fanny Sunesson, Caddy på golftouren som under 13 år bar utrustningen åt Nick Faldo.
 
Peter. Precis vad jag ocksa tankt! Jag har minsan ingen assisten, aven om det finns tillfallen da jag onskar att jag hade en!! Slapar och bar som bara den nar jag ska ut och plata med blixtar och kameror eller vad det nu kan vara! Det skulle inte komma som en chock om man var tvungen att bara natt tungt som assistent!
 
Söker man ett såndant jobb/uppdrag vet man nog vad det handlar om och visst kan vi väl alla emellanåt önska att vi hade en assistent ;)
 
Är inte detta ett ganska solklart fall av diskriminering?

Volvo torslanda fick ju t.ex backning på att de nekade en kort kvinna arbete på bandet med motiveringen att hon var för kort.

Dessutom tycker jag nog man skall ta sig en funderar som fotograf om man har utrustnignen packad på så sätt att "kvinnor" inte orkar lyfta/bära den.
 
Har varit på hike/fjällvandring med små taniga tjejer (156cm, 55kg) som burit väl över 20kg ryggsäck utan att blinka och samtidigt haft stadiga grabbar bredvid som stönar och stånkar när 17kg passeras, och att myggen surrar och att vattnet är kallt och...
Spelar inte arbetsviljan roll också, en person som inte ser möjligheter, är smidig, tänker framåt går väl inte att jobba med?
Vad jag vill säga är att en person kan få orka bära hur mycket som helst, men kommer ändå aldrig att vara nåt mer än en värdelös assistent om den inte är beredd att jobba när det behövs.
 
Fysjutton, det var bland det dummaste jag hört.
Har som tur är för de jag mött aldrig mött någon liknande. Låter som solklar diskriminering.. Blir ju vansinnigt nyfiken på vem kvinnan var som sade så.

De få gånger jag haft "praktikant" brukar de få hålla reflexskärmen, den är rätt lätt iof, men resten klarar jag själv. Och jag är tjej;)
 
Dags för fotografernas branschorganisation att ta fram fystester för assistenter, kanske likt de som brandkåren använder? ;)
 
wsaar skrev:
Dags för fotografernas branschorganisation att ta fram fystester för assistenter, kanske likt de som brandkåren använder? ;)
Bra ide;) eller kanske inte ändå...

Då skulle inte 1% här vara fotografer längre. Knappt några assistenter och mindre konkurrans;)

Jo, jag har gjort konditionstestet iaf. Resultat hemligt;)
 
Senast ändrad:
Konstiga fotografer finns lite här och där - Om man nu ser tanig ut, så behöver inte detta vara ett kvitto på vad man orkar. Jag har sett manliga broilerkycklingar som inte ens orkar lyfta 20 kg.

Sen om man inte har den fysiska styrka, så finns det ju en hel del hjälpmedel:

Väskor på hjul
Kärror
Dollys
m.m.

En assistent skall ju inte bara bära, för bövelen! Jag vill ha assistenter som hjälper till och kommer med goda förslag kring ljussättning, det praktiska arbetet, bildinnehåll osv. Förmåga att bära finns nog inte ens med på min lista.

Om jag nu har en intelligent assistent som inte orkar bära, så får jag ju själv hjälpa till - Det är väl inte svårare än så?
 
Annars har jag även noterat att det blir allt mer vanligt med kvinnliga TV-fotografer.

Även en seriös Beta/DV/DVCpro kamera kan väga 6-7kg på axeln. De kvinnor jag sett med denna utrustning har inte gett intrycket av att vara stora å starka, men fixar det ändå.

Som någon sade; arbetsviljan spelar nog stor roll.
 
wsaar skrev:
Dags för fotografernas branschorganisation att ta fram fystester för assistenter, kanske likt de som brandkåren använder? ;)
Hihi.

1992...

Inför en bilfotografering bär jag 600kg fotoutrustning samt oräknat av virke, takpappsrullar (de väger runt 20Kg styck vill jag minnas) från skåpbil, in i studio och en smal trappa upp till loftdelen av studion (vi skall fotografera bilen rakt uppifrån).

Dagen innan hade jag brutit armen så den var gipsad upp till armbågen...
 
Jag har assisterat två riktigt duktiga modefotografer (kvinnliga), Deborah Samuels och Evamari Johansson.
Båda använde sig av kvinnliga assistenter (Deborah använde egentligen bara kvinnliga men eftersom jag var från Sverige...) och ett av skälen var att det ofta blev bekvämast på grund av alla avklädda modeller i omklädningsrummen.

Sedan vet jag manliga fotografer som inte ville ha kvinnliga assistenter för att under resa kände de att deras respektive var obekväma med situationen av hotell och deras man med 19-åring med lågt skurna jeans...
 
Fotografen du talade med har rätt.

Det hela handlar inte om fysik utan om psykologiska effekter mellan könen.

Attraktion, Konkurrans, Upplevelsen av hot

Jag har säkert glömt lista 132 anledningar till.
 
Som assistent är jag med för att lära, inte lära fotografen (då har jag inget att hämta hos honom/henne)
Jag åker runt på riktigt stora reklam jobb och då gäller det både att ha muskler och att vilja jobba. Jag tycker inte en studiofotograf beöver ställa dessa krav även om det blir mycket flyttande mm. En normalbyggd kvinna klarar lika bra som en man att flytta en blixt.
Att kvinnliga fotografer inte är villiga att skaffa kvinnliga assistenter låter mysko men det kan säkert vara så. Är det en etablerad fotograf så är det ju bara att "anställa". Ny i branchen så kanske hon vill hålla på sina egenskaper fast det skulle väl gälla män lika mycket då!?
 
stoltz skrev:
En assistent skall ju inte bara bära, för bövelen! Jag vill ha assistenter som hjälper till och kommer med goda förslag kring ljussättning, det praktiska arbetet, bildinnehåll osv. Förmåga att bära finns nog inte ens med på min lista.

Om jag nu har en intelligent assistent som inte orkar bära, så får jag ju själv hjälpa till - Det är väl inte svårare än så?

Jag håller med! Jag har praktiserat/assisterat hos ett fotografpar (en kvinna + en man) och där är det en naturlig "teamkänsla" på plåtningarna. Vi hjälps åt att bära/släpa osv. Sen är det alltid en stor hjälp till fotografen om man har en allmän koll på läget.

Har även assisterat en kvinnlig fotograf i Stockholm o hon hade inget problem med mig som tjej. Samma sak där. Det var en hel del kånkande på aggregat osv, men är man uppvuxen på landet så är det inget problem :) tror i och för sig att jag är något starkare än genomsnittet tjejer i allmänhet. Just för att man håller på med det man gör!

Såååå jag hoppas med andra ord att detta påstående är bullshit, men det kan man ju inte veta. Alla fungerar olika. Jag har mestadels positiva erfarenheter i alla fall.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.