Annons

Kvinna med automatgevär

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag blev lite nyfiken på bilden.

G3 har ju tydligen licensbyggts i många länder och funnits i flera konflikthärdar runt om i mellanöstern. Tydligen har vapnet använts i/av Iran, Irak, Turkiet, PKK (kurdspåret alltså), Pakistan, Afghanistan med flera.


/Johan

Det är det som är svårt. G3an har licenstillverkats i väldigt många länder. Det har varit en väldigt vanligt vapentyp. Lägg sedan till lite korruption och svart vidareförsäljning av de gamla vapnen vid uppdatering, och man får svårt att dra några slutsatser. Jag tror att det är lättast att identifiera landet via klädsel, men jag är personligen väldigt oinsatt.

Kijana hade för övrigt en väldigt logisk tankegång.
 
Det är det som är svårt. G3an har licenstillverkats i väldigt många länder. Det har varit en väldigt vanligt vapentyp. Lägg sedan till lite korruption och svart vidareförsäljning av de gamla vapnen vid uppdatering, och man får svårt att dra några slutsatser. Jag tror att det är lättast att identifiera landet via klädsel, men jag är personligen väldigt oinsatt.

Kijana hade för övrigt en väldigt logisk tankegång.

Och både G3 såväl som MG3 licenstillverkades i Turkiet - och borde därför vara väldigt lättillgängliga om man nu strider mot den turkiska arméns reguljära förband.

Och som Stencil skrev så finns ju ett antal palestinaschalar såväl som kvinnor på bild när jag googlade på "PKK Fighters". Traditionell huvodbonad eller inte, äkta bilder eller inte?

Men men mystiken tätnar som det heter. Kul med "bildgåtor".

Trevlig kväll!

/Johan
 
*snip*
I början fanns det definitivt en del som inte skulle tvekat att inkludera kvinnor i sina led på de sätt som bilden vill antyda, *snip*.

Varför skulle man tveka att inkludera kvinnor i leden? Jag menar då om man nu inte tvekar att inkludera män i dessa led...vilket jag förstås hade gjort till att börja med! :)
 
Om man kör en snabb sökning via google på "PKK fighters" så hittar man snabbt beväpnade kvinnor, liknande huvudbonader och rätt sorts säckiga byxor.

Satsar fortfarande min peng på Kurdistan, jag hoppas också att liknade trådar dyker upp fler ggr för det här var både lärorikt och underhållande. :)

Skoj att du tar det som underhållning.

Tänkte om din sökning att "man läser det man vill läsa", så även jag gjorde samma sökning. Jo då, beväpnade kvinnor finns det, huvudbonader finns det också liksom säckiga byxor. Fast vad som motsäger PKK-spåret här är ju att det foto jag fick upp först visade att PKK-milisen körde med en enhetlig uniform, förmodligen för att man erkänner Bernkonventionen (eller var det Geneve?) och hoppas få samma erkännande tillbaka.
I sökningen hittade jag också en intressant artikel som sade att en inte obetydlig del av PKK-vapnen var av amerikansk tillverkning.

Gjorde sedan en annan sökning då jag bytte ut PKK mot Mujahedin, och då fick jag träff på en betydligt mer varierad klädsel - och en massa huvudbonader. Mujahedin omfattar som jag förstår det många muslimska motståndsrörelser från Afghanistan till Tjetjenien i kronologisk ordning. Ja, och i Kaukasus är det som bekant inte bara tjetjenerna som gått till väpnad kamp.
 
Varför skulle man tveka att inkludera kvinnor i leden? Jag menar då om man nu inte tvekar att inkludera män i dessa led...vilket jag förstås hade gjort till att börja med! :)

En hel del av kulturerna runt om i världen har (fortfarande) inte en bild av att kvinnor som kombatanter är en bra ide, de tillfällen då det varit annorlunda är enklare att räkna upp.
 
Skoj att du tar det som underhållning.

Underhållande i bemärkelsen att det är roligt/intressant att lära sig något nytt om en omvärld som inte är allt för avlägsen samtidigt som den skiljer sig så radikalt från vår egen.

Bara ett litet klarläggande så att inga missförstånd uppstår..
 
Bilden är rättvänd, och det är en Heckler & koch G3 vilket innebär att dessa individer är stöda ifrån väst, kläder tyder på 80 tal, PKK Turkiet är mitt tips turkiska arméns standardvapen under 80-talet var G3


För er som aldirg skjutit en AK4 så sitter manöverhandaget på vänster sida. och så fasansfullt svårskjutna är de inte på full Auto.
 
För er som aldirg skjutit en AK4 så sitter manöverhandaget på vänster sida. och så fasansfullt svårskjutna är de inte på full Auto.

Som sagt. När tråden skapades var bilden vänd åt andra hållet, och jag hävdar vidare att det är få personer som kan hantera detta vapen vid helautomatiskt skytte. De flesta orkar inte inte hålla emot rekylen, och jag vill påstå att ytterst få kan träffa vettigt. Om du nu inte menar 2-4skott i taget, vilket naturligtvis är en annan historia.
 
AK4, "Heckler & Koch G3"...Det krävs en hel del muskelstyrka för att skjuta & träffa med en sådan, särskilt automateld med någon som helst styrsel...

Posering verkar det röra sig om...

/John

Automateld med precision finns inte med en AK-4 för någon. Enskottseld klarar i princip vilken vuxen som helst med detta vapen skulle jag säga.
 
Förmodligen poserar hon bara med Kalashnikoven. Om hon mot förmodan är vänsterskytt, så har hon ett vapen som är synnerligen opraktiskt.
Hon har nog bara blivit beordrad av männen i bakgrunden att posera. Beväpnade kvinnor är nog inte vad talibanerna vill ha....

Varför skulle AK-4:an vara synnerligen opraktiskt för en vänsterskytt? Sprang omkring med en själv i ett år och det enda som är påverkar är väl att man inte har säkringen direkt tillgänglig. Den sitter på fel sida för en vänsterskytt, vilket jag är.
 
Som sagt. När tråden skapades var bilden vänd åt andra hållet, och jag hävdar vidare att det är få personer som kan hantera detta vapen vid helautomatiskt skytte. De flesta orkar inte inte hålla emot rekylen, och jag vill påstå att ytterst få kan träffa vettigt. Om du nu inte menar 2-4skott i taget, vilket naturligtvis är en annan historia.

En hel del kan! andra inte.

jag grejar det utan problem
 
Jag röstar inte på Kurdistan.
Har tittat lite närmare på huvudbonaden som de bär, och sättet de bär tygstycket på säger att det mer troligt är en arabisk grupp av något slag, kanske palestinsk. Eftersom det är en kvinna med och som inte täcker allt så kan vi utesluta de mest extrema muslimska grupperna som talibaner och andra fundamentalister.
Kollade på Wikipedia, och där framgick det inte att huvudbonaden (som går under olika namn på olika platser) men som jag kallar för Palestinasjal har någon kurdisk tradition.
Visserligen uppfattas kofia (speciellt i västerlandet) som en palestinsk symbol, men den används flitigt över hela den muslimska världen. Att paramilitära grupper i Kurdistan eller Afghanistan skulle bära kofia är inte alls konstigt eller osannolikt.

När det gäller geografin tycker jag för övrigt att den Kurdistankarta som tydligen ingick i bildsamlingen är en ganska god indikation.
 
Visserligen uppfattas kofia (speciellt i västerlandet) som en palestinsk symbol, men den används flitigt över hela den muslimska världen.

Jo, det var ju det jag skrev också, men jag kunde nog ha varit tydligare där.

När det gäller geografin tycker jag för övrigt att den Kurdistankarta som tydligen ingick i bildsamlingen är en ganska god indikation.

Ja, kanske det. Fast om jag ska fortsätta vara "besvärlig" så skulle man ju kunna säga att om bildsamlingen är tillräckligt stor och ostrukturerad så är det ingen särskilt tung indikation alls.
 
Men du skrev väl att kofian tydde på att bildernas ursprung inte var Kurdistan?

Ja, det är ju svårt att förneka.
Precis som du påpekat var jag inne på att kofian var utbredd i många arabiska kulturer. Men dit räknar inte jag kurderna av någon anledning. Kurderna är kurder för mig. Om man nu tänker sig att vi "storsvenskar" är araberna så är kurderna för mig samerna. Lever på samma plats men kurderna har sin egen kultur och språk.
Förmodligen har jag grovt fel om kurdernas etnografiska hemvist, men det är i alla fall så jag sett det. Å andra sidan, någon skillnad måste det väl vara eftersom kurderna vill ha en egen suverän stat.
Anar dock att du har större kunskaper än jag på området.
 
Precis som du påpekat var jag inne på att kofian var utbredd i många arabiska kulturer. Men dit räknar inte jag kurderna av någon anledning. Kurderna är kurder för mig.
Du har helt rätt, kurderna är inte araber. Det är inte heller t ex folket i Iran eller Afghanistan. Men, som jag skev tidigare:

Visserligen uppfattas kofia (speciellt i västerlandet) som en palestinsk symbol, men den används flitigt över hela den muslimska världen.
 
Bilden tagen i Kurdistan

säkert fotat i hollywood !

Inte alls. Jag är själv kurd och jag kan berätta att det är en bild på peshmerga gerillan, och jag är väldigt säker på att det är en bild ifrån iranska delen av Kurdistan någonstans mellan 70-80 talet. Kvinnor inom "peshmergan" är inte alls ovanligt, inte då och absolut inte nu.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.