Annons

Kvinna med automatgevär

Produkter
(logga in för att koppla)

sdh

Ny medlem
Hej alla!

Här är en bild som jag vill diskutera: http://ydsog.deviantart.com/#/d2xe8sv

Det är en av många krigsrelaterade diabilder som jag hittade i en container när jag var liten och vill försöka luska ut var de kommer ifrån, vilket årtal det rör sig om samt vem som kan vara fotografen. Det enda jag vet är att de tagna med Kodak Safety 5071 film och jag misstänker att de är från Kurdistan, men detta kan diskuteras. Många av bilderna är starka och visar hur krig drabbar de hjälplösa. Jag har endast skannat dem, ställt nivåer och skärpa. Färgerna är orörda.

Några tankar?
 
Vänsterskytt ?

Förmodligen poserar hon bara med Kalashnikoven. Om hon mot förmodan är vänsterskytt, så har hon ett vapen som är synnerligen opraktiskt.
Hon har nog bara blivit beordrad av männen i bakgrunden att posera. Beväpnade kvinnor är nog inte vad talibanerna vill ha....
 
Jag tror inte heller att det är en äkta bild. Hon har nog blivit tillsagd att stå där. Årtal är jättesvårt och sätta på bilden.
 
Förmodligen poserar hon bara med Kalashnikoven. Om hon mot förmodan är vänsterskytt, så har hon ett vapen som är synnerligen opraktiskt.
Hon har nog bara blivit beordrad av männen i bakgrunden att posera. Beväpnade kvinnor är nog inte vad talibanerna vill ha....

Det är iofs en AK4, men jag tror precis som du att det är en poseringsbild.
 
Ser ut som posering. Hon håller vapnet som en ovan. Bilden är alldeles riktigt spegelvänd, och visst är det en G3:a. Fingret är nog innanför varbyglen för att man normalt har sitt finger där ;)
 
Ser ut som posering. Hon håller vapnet som en ovan. Bilden är alldeles riktigt spegelvänd, och visst är det en G3:a. Fingret är nog innanför varbyglen för att man normalt har sitt finger där ;)

Det "normala" är nog snarare för en vapenutbildad att INTE ha fingret innanför varbygeln - annat än när det ska användas.
 
Det "normala" är nog snarare för en vapenutbildad att INTE ha fingret innanför varbygeln - annat än när det ska användas.

Jag skulle nog vilja påstå att det i poseringssituationer är minst lika vanligt att ha det innanför.
I övriga fall har du givetvis helt rätt, även om jag är tämligen skeptisk till att byamillisen i öst har samma sorts vapenvett som vi har i detta land.
 
Jag skulle nog vilja påstå att det i poseringssituationer är minst lika vanligt att ha det innanför.
I övriga fall har du givetvis helt rätt, även om jag är tämligen skeptisk till att byamillisen i öst har samma sorts vapenvett som vi har i detta land.

Du har säkert helt rätt i bägge fall.
Trevlig helg.
 
Det enda jag vet är att de tagna med Kodak Safety 5071 film och jag misstänker att de är från Kurdistan, men detta kan diskuteras.
Om jag inte tar helt fel är det en film som nästan uteslutande används för att duplicera dia. Din bild är alltså en kopia och originalet togs med annan film.

När det gäller geografin skulle jag nog gissa på något lite längre österut, typ Afghanistan.
 
Geografin vet jag inte tillräckligt om för att kunna precisera bättre än vad någon annan gjort. Däremot vet jag att det på svenska heter automatkarbin. Automatgevär finns också, men de ser inte ut på det viset.
 
AK4, "Heckler & Koch G3"...Det krävs en hel del muskelstyrka för att skjuta & träffa med en sådan, särskilt automateld med någon som helst styrsel...

Posering verkar det röra sig om...

/John
 
Tack för svaren!

Jo, det är ju i och för sig mycket troligt så som ni säger att det bara
är en poseringsbild. Jag misstänker att det är Kurdistan för att det också
fanns en diabild på en karta som var ungefär croppad som den här:

http://www.efrin.net/cms/deutsch/images/stories/KurdsTurkey-map.jpg

Visst kan det betyda att bilderna är tagna i vilket av de länderna som helst,
men med tanke på centreringen på Kurdistanområdet antog jag att det var där.
Det var synd att detta då kanske är dupliceringsfilm, men är det någon som
vet vilket år den filmen började tillverkas samt om den tillverkas än idag?
På så sätt kanske man kan få en fingervisning om vilken tidsperiod
det rör sig om, även om det då blir ganska oprecist.

Efter en googling på Heckler & Koch G3 insåg jag också att bilden var felvänd
så den är nu uppdaterad. Har även lagt upp 4 nya bilder som kanske kan
ge mer ledtrådar. De finns under samma länk som jag postade tidigare
i bildbeskrivningen. Varning för bilden 'Victim' som kan vara stötande för vissa.
 
Kurdistan får min röst, ett antal detaljer indikerar det. Sen har jag läst minst en artikel från området med just temat "kvinnor som soldater" så varför detta med automatik skulle vara en poserinngsbild kan jag faktiskt inte förstå? ;)
 
AK4, "Heckler & Koch G3"...Det krävs en hel del muskelstyrka för att skjuta & träffa med en sådan, särskilt automateld med någon som helst styrsel...

Posering verkar det röra sig om...

/John

Nja, långtifrån i alla lägen, jag har legat på vallen med en tjej som var runt 1,50-1,55 och vägde därefter och hon sköt riktigt bra med ak-4an...och automateld med dessa vapen är bara slöseri med ammunution så länge du inte kan se vilken ögonfärg din motståndare har, oavsett hur stark du är.

Kan bilderna blivit tagna i samband med iranska revolutionen?
I början fanns det definitivt en del som inte skulle tvekat att inkludera kvinnor i sina led på de sätt som bilden vill antyda, tyvärr blev dessa fördrivna efter revolutionen (varav en del finns vår del av världen idag) då de mer religösa krafer som präglar iran idag tog makten.
 
AK4, "Heckler & Koch G3"...Det krävs en hel del muskelstyrka för att skjuta & träffa med en sådan, särskilt automateld med någon som helst styrsel...

Posering verkar det röra sig om...

/John

Så förbannat tung är den ju inte. Vem som helst kan hantera den, även småväxta kvinnor.
Sen att inte vem som helst kan skjuta automateld med ett så pass grovkalibrigt vapen som detta är ju en självklarhet. Jag har endast sett en person som gjort det, och han hade några kilo i kroppsmassa.
 
Jag röstar inte på Kurdistan.
Har tittat lite närmare på huvudbonaden som de bär, och sättet de bär tygstycket på säger att det mer troligt är en arabisk grupp av något slag, kanske palestinsk. Eftersom det är en kvinna med och som inte täcker allt så kan vi utesluta de mest extrema muslimska grupperna som talibaner och andra fundamentalister.
Kollade på Wikipedia, och där framgick det inte att huvudbonaden (som går under olika namn på olika platser) men som jag kallar för Palestinasjal har någon kurdisk tradition.
 
Jag blev lite nyfiken på bilden.

G3 har ju tydligen licensbyggts i många länder och funnits i flera konflikthärdar runt om i mellanöstern. Tydligen har vapnet använts i/av Iran, Irak, Turkiet, PKK (kurdspåret alltså), Pakistan, Afghanistan med flera.

Mannen som står bakom kvinnan och har patronbanden på sig skulle möjligen kunna tänkas hålla i pipan till en MG3 som också den - tillika G3 tydligen licenstillverkats just i Turkiet.

Kurdkonflikten har ju legat över flera nationsgränser och under lång tid, ramlar vi ändå kanske inte tillbaka dit ändå?


/Johan
 
Om man kör en snabb sökning via google på "PKK fighters" så hittar man snabbt beväpnade kvinnor, liknande huvudbonader och rätt sorts säckiga byxor.

Satsar fortfarande min peng på Kurdistan, jag hoppas också att liknade trådar dyker upp fler ggr för det här var både lärorikt och underhållande. :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.