Annons

Kvinna anfölls av lodjur...

Produkter
(logga in för att koppla)
Antagligen så hade lon hittat några goda matbitar som den ville försvara och fräste åt kärringen när hon skulle fotografera den.. Kärringen blev rädd och skrek efter gubben som kommer springande och frågar vad som händer. Hon säger att lon höll på att attackera henne - så den jaktintresserade gubben ser sin chans på att skjuta ett lo och springer och hämtar bössan. "Pang" - en fin päls att ha på väggen, en jakthistoria att berätta för kompisarna och ingen anmälan eftersom det var "självförsvar"

När man läser Expressens artikel får i alla fall jag känslan av att det inte har varit i direkt självförsvar mannen har skjutit. Peters beskrivning här ovan låter istället som en ganska trovärdig version.

Frågan är om lon överhuvudtaget har anfallit!? Kanske det bara handlar om okunskap och en oro för att den möjligtvis skulle kunna komma åt familjens kaniner. Och vad skulle hända om ett av områdets barn kom i närheten av lon..?

Det är säkert sådana tankar som har kommit upp då de såg lon första gången den där måndagen. Naturligtvis snackar man då med grannar och oron börjar sprida sig..

Tjena
Ja inte har dem det lätt våra rovdjur, man kan ju fundera hur många det är som tjuvjagas, jag skulle tro att antalet är ganska högt.Hoppas nu att den här händelsen utreds på grundligt sätt.Det finns en förening som heter Våra Rovdjur, titta gärna in på nedanstående länk och läs lite om föreningen, dem behöver alla medlemmar dem kan få.

www.rovdjur.w.se

och så fort expressen publicerar en bild är den bra?
vad jag menade var att om kvinna som fotade var medveten om att resultatet skulle bli skå kolossalt uselt skulle hon hellre kunne suttit i köksfönstret hemma och kolla på lon...

pola skrev:
och så fort expressen publicerar en bild är den bra?
vad jag menade var att om kvinna som fotade var medveten om att resultatet skulle bli skå kolossalt uselt skulle hon hellre kunne suttit i köksfönstret hemma och kolla på lon...
Det blev ju en bild som visade att de hade besök av en lo i sin trädgård, något som knappast händer varje dag. Jag ser bilden som en ren dokumentation av en ovanlig händelse, bilden är viktig och det är bara att gratulera att hon fick tillfälle att ta den.
Här måste du faktiskt se det dokumentära värdet i bilden. Precis som de flesta bilder man sett på bankrånare är långt ifrån mästerverk, men de fyller sin funktion.

Ska man sitta kvar i köket om det landar ett ufo i trädgården, tycker du;-)
"Äh...Jag har ingen blixt, jag struntar i det..."

Det kanske var en instinkt att leka som väcktes hos lodjuret, det kanske inte alls var någon jakt.Det var i princip bara att avliva det sa den stolte jägaren som trodde att han jagade ett jättelikt monster på tomten ha ha.

klart att det fanns ett dokumentärt värde i bilden.
Ett ufo skulle jag fota med vilken kamera som helst, om jag inte hande tillgång till min egen förstås...
om man tar och granskar bilden på lo fotografen ser man att hon har en systemkamera och något som liknar en inbyggdblixt sitter på.
Har svårt att förstå att bilden ska så dåligt, vad hade hon för film iso 10000000000 eller?

pola skrev:
om man tar och granskar bilden på lo fotografen ser man att hon har en systemkamera och något som liknar en inbyggdblixt
Det är just för att hon har haft blixt på som bilden är dålig gissar jag. Hon har fällt upp blixten med kameran i ett autoläge som ställt slutaren på 1/60 eller liknande. Sen har hon stått så långt ifrån djuret att blixten inte räckte fram. Så negget är med största sannolikhet nästan helt transparent utan teckning, undantaget ögonen som blev två svarta prickar tack vare att de reflekterar så mycket ljus.

pola skrev:
Ett ufo skulle jag fota med vilken kamera som helst, om jag inte hande tillgång till min egen förstås...
?

pola skrev:
om man tar och granskar bilden på lo fotografen ser man att hon har en systemkamera och något som liknar en inbyggdblixt sitter på.
Har svårt att förstå att bilden ska så dåligt, vad hade hon för film iso 10000000000 eller?
Jag vet inte. Du kan väl maila Expressen och fråga. Men hon stod säkert en bit ifrån så bilden kanske är delförstorad. Det kan vara underexponerat, då blir det gärna kornigt.

jimh skrev:
Det är just för att hon har haft blixt på som bilden är dålig gissar jag. Hon har fällt upp blixten med kameran i ett autoläge som ställt slutaren på 1/60 eller liknande. Sen har hon stått så långt ifrån djuret att blixten inte räckte fram. Så negget är med största sannolikhet nästan helt transparent utan teckning, undantaget ögonen som blev två svarta prickar tack vare att de reflekterar så mycket ljus.
Jim är en snabb liten illbatting;-)

Jimh: Du har förmodligen rätt, som vanligt...

Calle:
Vad jag menar är att det är en dålig bild.
fast den kan ju användas ändå, men som sagt den kommer inte in NG...:)

Känner till några tillfällen här hemma som varit kritiska med björnar.
De tre fallen är det jägare som haft hund. Och hunden har efter att ha mött björnen sökt sig till ägaren.
Vid ett tillfälle fick jägaren skrika två gånger innan björnen upptäckte att det var en människa.
Han skrek -Ja kom å ta mig då. (varför vet jag ej men han var rätt skakad.)
Ett annat tillfälle, även då kommer hunden med björn. Jägaren skjuter ett skott i luften och björnen vänder och försvinner.
Den tredje händelsen var det tre jägare som kom för nära björnhona med ungar. Även här var det hunden som retade björnhonan så hon till slut kom springande mot männen. Man skrek och sköt i luften.
Björnen vände men kom en gång till och på ca 15 meters håll sköt en av jägarna ett nytt skott i luften.
Då gick hon till ungarna och försvann.
Ja det finns mer händelser men dessa vet jag är sanna och har hänt i min närhet.
Ett lodjur tror jag skulle ha fått mer fart till skogen av en skramlande kastrull och om inte det hjälpte, en sopkvast på stjärten i stället för en kula i huvudet.
Men tyvärr så finns det för lite hjärnflexibilitet hos många med gevär. Och man kan inte lära sig alternativa metoder.
Till saken hör att jag själv jagar.
Det finns många jägare som tillika som mig inte vill bli gämförda med sånt här. Och inte heller sympatiserar med t ex jägarförbundens trångsynta rovdjurspolitik.
Däremot säger jag inte att det inte kan komma till en situation som innebär att man måste döda en björn. Men då bör man ha prövat något annat först. Eller se att man inte har en andra chans.
Men ett lodjur...nej där finns inget förmildrande för dödandet. Möjligen sjukdom, antingen hos Lon eller hos Jägaren.
-Anders

Ja , lo djur som går in i sammhällen är rätt ofta sjuka .
För ett par år sedan var det ett som besökta ett antal trädgårdar i östersund & det visade sig att djuret hade skabb , om jag inte minns helt fel.
Kan tänka mig att det här är något liknande , lon är bland de skyggaste djur vi har .
Troligen Gjorde maken djurets lidande kortare .

Lodjuret uppfattade nog aggressivitet från hennes sida. Hon kom helt enkelt för nära med sin knäppande, blixtrande kamera. Frågan är om hon hade närmat sig på samma sätt mot en okänd större hund som var lös. Och frågan är om maken då hade skjutit hunden på samma sätt.
Men lodjuret har tydligen bara varnat, eftersom hon varken blev biten och skadad på annat sätt. Det måste väl ha tagit relativt lång tid, innan mannen hann komma med sin skjutklara bössa. En sådan har man väl inte liggandes under sängen, eller hur?

ehh detta känns väldigt skummt.
enligt artikel så gick hon närmare av fri vilj för att få en bättre bild

hon får sin bild,
blir attakerad/jagad av lo djuret.

citat från expressen
"Jag gick fram för att ta ett bättre kort. När jag vände mig om för att gå tillbaka sprang det efter mig och jagade mig över gräsmattan, säger Britt-Marie Melén.
- Det var som en tiger efter henne, säger Roland Melén.
Han är jägare och beslutade sig för att skjuta det aggressiva djuret."
slut på citat.

mao stod han fete beredd att skjuta det.

om lo djuret hade vatt som en tiger efter henne
hade lo:t hunnit ikapp henne direkt.

om historien är sann så kunde han väll skutit ett skott i luften sen dragit det i huvet på lodjuret om det inte vänt om.
känns att om djuret stod där så länge kunde dom ringt polisen eller någon djurförening!

mvh robert

Javisst, Robert, Du har så rätt.
Hade det varit en tiger hade hon inte haft en chans och han hade inte hunnit skjuta i tid.
Märkligt, hon tar fram kameran och han tar fram bössan, och när katten säger ifrån, då är det dödsstraff på det. Suck!

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar