Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kvinna anfölls av lodjur...

Produkter
(logga in för att koppla)

forstheim

Aktiv medlem
Fick nyligen se på text-TV att en kvinna blivit anfallen av ett lodjur. Händelsen inträffade i Filipstad i lördags då hon skulle fotografera lon som uppehöll sig i trädgården. Det hela slutade med att hennes make sköt djuret till döds.

Att ett lodjur anfaller människor är mycket ovanligt. Händelsen ska nu granskas närmare så att det inte föreligger något brott..och lodjuret ska undersökas.

Återkommer med länk om det är möjligt...

Senast ändrad:
forstheim skrev:
Att ett lodjur anfaller människor är mycket ovanligt. Händelsen ska nu granskas närmare så att det inte föreligger något brott..och lodjuret ska undersökas.

Tja...lodjuret har väl gjort sig skyldig till misshandel, alternativt mordförsök ;)
(sorry, kunde inte låta bli).

Hehe..du har så rätt så Niklas. Det går faktiskt att tolka det så med tanke på hur jag formulerade det hela. Men det bjuder jag på.. :=))

Oj! Hur farlig är en sån? De är rätt stora har jag för mig och inte ens en ilsken bonnkatta är att leka med...

jag var ute med hunden (en beagle) och jagade hare för två vintrar sen.. hunden var iväg och drev när jag fick syn på en lo med två ungar ca 50m från mig. Inte kul att reta upp den mamman ... :)

la fötterna på ryggen osv ;)

forstheim skrev:
Det hela slutade med att hennes make sköt djuret till döds.

Förbannat "lustigt" att alla som anfalls av utrotningshotade vilda djur alltid råkar vara beväpnade... Statistiskt sett verkar det ju lite underligt att det alltid är folk med vapen som blir anfallna och (nästan) aldrig vanliga frilufsare/naturfotografer.

/Martin

Låter högst besynnerligt,hoppas händelsen utreds ordenligt och ett kännbart straff utmäts om det är "mord"..håller dessutom med "martinl"
mvh/gunte..

Jag tycker det är cyniskt att alla djur som anfaller människor ska jagas och dödas. Vem är det som inkräktar på vems revir egentligen?

Rovdjursattacker

Hej!

Kan bar instämma mad föregående. Märkligt, men förklarligt. Många rovdjur har hotbeteenden som visas upp utan avsikt att gå till anfall. Har personen ett vapen så avfyras det "i självförsvar" men en obeväpnad person kan ju inte skjuta i självförsvar och då inträffar inget med någon av parterna. Blev själv "attackerad" av svartbjörn i Kanada i höstas. Den gjorde ett utfall och slog en lov in i skogen direkt efteråt. Den hade aldrig för avsikt att attackera. Kastar in länken till

http://www.de5stora.com

Med kul info och oerhört fina bilder, om nu någon har undgått...

/P

gunte skrev:
Låter högst besynnerligt,hoppas händelsen utreds ordenligt och ett kännbart straff utmäts om det är "mord"..håller dessutom med "martinl"
mvh/gunte..
Ja, det är konstigt...Jag är ju ingen naturmänniska, men lodjuret är väl fridlyst? Så det utreds noga, hoppas jag.

Re: Re: Kvinna anfölls av lodjur...

martinl skrev:
Förbannat "lustigt" att alla som anfalls av utrotningshotade vilda djur alltid råkar vara beväpnade... Statistiskt sett verkar det ju lite underligt att det alltid är folk med vapen som blir anfallna och (nästan) aldrig vanliga frilufsare/naturfotografer.

/Martin

Den tanken slog faktiskt mig också när jag först läste nyheten. Dessutom var detta i ett villaområde..

Re: Re: Kvinna anfölls av lodjur...

martinl skrev:

Inte så underligt tycker jag. Ofta är det hunden som är problemet. Den tränger in på rovdjurets revir och betraktas antingen som lätt mat eller som konkurrent. De flesta hundägare som befinner sig långa stunder i rovdjursmarker är jägare. Få naturfotografer har hund med sig, och vanliga hundägare brukar hålla sig där det är lätt att gå. Den andra anledningen är att jägarkåren är en stor folkrörelse med många medlemmar, som tillbringar mycket tid ute i markerna. Det är rätt osannolikt att några bärplockare eller vandrare, med skrikiga kläder och högljudda röster, ser varg eller lo. Sannolikheten är bra mycket större om man sitter stilla och tyst på pass eller smyger, med vinden i ansiktet. Det gör nästan bara jägare och ett fåtal duktiga naturfotografer, och det går nog flera hundra jägare på varje sådan naturfotograf. Den sista anledningen är att det alltid blir rubriker när ett stort rovdjur skjuts i självförsvar. Både naturfotografen och jägaren gör nog i byxorna när de träffar en ilsken björnmamma på några meters avstånd, men skillnaden är att jägaren har ett vapen (om inte fotografen har en Nikon F3, då har han också ett vapen...). Håller dock med Peter om att nästan alla faktiskt överlever dessa möten, även utan att skjuta, men rädslan kan ta överhanden. Poliser skjuter ibland mot demonstranter av rädsla, jägare skjuter mot björnar. Dessa utgör är ett extremt fåtal av alla poliser/jägare, och behöver inte vara några dåliga människor.

/Pontus

Senast ändrad:
Re: Rovdjursattacker

Petsan skrev:
Kastar in länken till

http://www.de5stora.com

Med kul info och oerhört fina bilder, om nu någon har undgått...

/P

I boken "Rovdjur" av Widstrand/Elander/Lewenhaupt berättas det bland annat om en björnattack som slutar med att björnen blir skjuten i självförsvar.

En noggrann utredning av händelseförloppet görs av polisen. Det kontrolleras varifrån skottet har avlossats, vinklar, kulriktningar, anfalls- och flyktsträcka, om det är krutstänk på björnen (som då skulle tyda på att djuret skjutits på nära håll) etc. Ungefär som en mordutredning alltså.

Re: Re: Re: Kvinna anfölls av lodjur...

Pongu skrev:
Inte så underligt tycker jag. Ofta är det hunden som är problemet. Den tränger in på rovdjurets revir och betraktas antingen som lätt mat eller som konkurrent. De flesta hundägare som befinner sig långa stunder i rovdjursmarker är jägare. Få naturfotografer har hund med sig, och vanliga hundägare brukar hålla sig där det är lätt att gå. Den andra anledningen är att jägarkåren är en stor folkrörelse med många medlemmar, som tillbringar mycket tid ute i markerna. Det är rätt osannolikt att några bärplockare eller vandrare, med skrikiga kläder och högljudda röster, ser varg eller lo. Sannolikheten är bra mycket större om man sitter stilla och tyst på pass eller smyger, med vinden i ansiktet. Det gör nästan bara jägare och ett fåtal duktiga naturfotografer, och det går nog flera hundra gånger jägare på varje sådan naturfotograf. Den sista anledningen är att det alltid blir rubriker när ett stort rovdjur skjuts i självförsvar. Både naturfotografen och jägaren gör nog i byxorna när de träffar en ilsken björnmamma på några meters avstånd, men skillnaden är att jägaren har ett vapen (om inte fotografen har en Nikon F3, då har han också ett vapen...).

/Pontus

Men observera att detta inte var ute i skogen som mötet skedde. Istället var det i en trädgård i ett villaområde. Det är väl mest därför man reagerar på vapeninnehavet.

Hade varit intressant att kontakta kvinnan för att höra hennes egen mer detaljerade berättelse om vad som egentligen skedde. Ska ta och undersöka saken..

Ja, det är inte tillåtet att skjuta med jaktvapen inom tättbebyggt område, men det är inte tillåtet att skjuta fridlysta djur heller. Jägare brukar dock inte lämna geväret i skogen, utan ta hem det till villan efter jakten! ;-) Men jag håller med om att det verkar skumt. Mina kommentarer var mer allmänt menade. Det verkar enklare att hämta en kvast, än att låsa ut geväret!

/Pontus

Re: Re: Rovdjursattacker

forstheim skrev:
En noggrann utredning av händelseförloppet görs av polisen. Det kontrolleras varifrån skottet har avlossats, vinklar, kulriktningar, anfalls- och flyktsträcka, om det är krutstänk på björnen (som då skulle tyda på att djuret skjutits på nära håll) etc. Ungefär som en mordutredning alltså.

Ja, det är svårt att hävda självförsvar om polisen kommer fram till att björnen skjutits bakifrån, uppifrån ett torn och på 50m avstånd!

/Pontus

angånde lo är det ett lite och skyggt djur, som väger 20-30 kg. Att Lon var i ett bostadsområde tycker jag är förvånande...
undrar om det inte hade räckt med en spark eller dylikt?
Hur många av oss hade inte försökt tagit tillfället i akt och fånga lon på bilden?
Väldigt vackra djur!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar