Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kvalitetsnivåer på enbenstativ

Produkter
(logga in för att koppla)

jdandanell

Aktiv medlem
Kör idag med ett Manfrotto 680B som jag köpte på mässan förra året men tycker det är lite rangligt. Hur stor skillnad är det på olika enbenstativ på marknaden?

Jag betalade 600 kr med ett huvud (234Rc) och förmodligen får man vad man betalar för men det känns ju ändå som om kraven på ett enbenstativ borde kunna vara lägre?

Jag kör D300 med batterigrepp och ett 300/2,8 på stativet för det mesta. Har inte alla vikter i huvudet men det borde röra sig om ca 4,5 kg

Ingen som har ett dyrare och förmodat bättre enbenstativ som kan redogöra för om det verkligen är bättre.

I de flesta fall får man vad man betalar för men gäller detta även denna typ av stativ? Vad i så fall är bättre? Den lägre vikten kan jag läsa mig till men finns det annat?

Är det kanske 234Rc som gör anordningen vinglig?

Jag har ett enbenstativ Manfrotto 449 Carbon One (cirka 4-5 år gammalt som nog kostade drygt 1.200:-, minns inte exakt) som jag tycker blir tillräckligt stadigt för mitt 500/4 plus D2X, har ingen anledning att leta efter något bättre.

Jag har ingen kulled eller annat huvud på toppen utan fäster enbenaren direkt i objektivets stativfot med Really Right Stuffs system. Det är en sammanfogning som är stabil utan bara fasen - som om man svetsat ihop stativ o objektivfot.

Har aldrig haft din Manfrottomodell så jag kan ju inte jämföra.

Kanske skulle sagt det men det är inte 234Rc som är "problemet" utan mer låsningen och själva övergången mellan de olika delarna. Lite glappigt... hittar ingen bättre beskrivning.. sorry

Jag blir lite förvånad att du tycker den kombon verkar vek! Jag kör med lika som du och jag tycker det är hur stabilt som helst! Inge glapp mellan sektionerna för mig! Jag tycker huvudet fungerar bra också! Men jag föredrar att sätta på en kulled när jag använder det!

Men helst kör jag trebenet eller frihand!

/Mvh
Magnus

Var själv ute idag med denna komb. (680B + 234RC) med min 40D, batterigrepp och 70-200. Upplever det hur stadigt som helst.
Bytte från ett Velbon RUP40 för ett tag sedan, vilket var ett jättelyft.
Var sitter ditt "glapp", är det benen du syftar på?
(Se till att du har dragit åt alla grejor ordentligt).

Senast ändrad:
Vad är syftet med stativhuvudet? Fäster man monopoden i objektivetsstativ ring och har tiltbar monopod som Giottos MM 9560 - vad är då det man behöver kulleden till?

Klart att de klenaste monopode är väl veka för tunga telen och klart att en lagrad fot är ett lyft. Skall man gå långt och vikten är kritisk så kan det vara värt att byta ut alu emot kolfiber trots att det dubblar prist.

Så gällande ursprungsfrågan så är det ingen större skillnad på ett stativ för 600 bagis och låt säga 2500 kr?

Om man bara håller sig under rekommenderad maxvikt och står ut med att vissa väger några gram mer?

Ingen som har ett dyrare och förmodat bättre enbenstativ som kan redogöra för om det verkligen är bättre.

I de flesta fall får man vad man betalar för men gäller detta även denna typ av stativ? Vad i så fall är bättre? Den lägre vikten kan jag läsa mig till men finns det annat?

Jeg kjøpte først en Manfrotto 684B med 234 hodet. Det ble for pinglete og jeg endte opp med et Sachtler Monopod 2 CF med et Markins M10 kulehode på topp. Det er svært stor forskjell i kvalitet og presisjon (og pris...). Bruker en D2x/D700 med batterigrep og 300 f2.8 med 1.4x konverter.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar