Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

kvalitetsförlust...

Produkter
(logga in för att koppla)

parvasen

Medlem
När jag förminskar mina bilder för att lägga upp i album förlorar de mycket i kvalitet.. kan jag undvika detta? när jag ändrar storlek kan välja mellan en massa olika metoder tex jämsgående, närliggande, gaussian, hermite, bell mm är det stor skillnad på dessa metoder?

vilket program

Frågan är vilket program du använder? Är det PS använder du Bicubic som alternativ när du resamplar har du PSP kör du Smart Size. Du kanske har något annat program? OBS du måste skärpa bilderna med USM efteråt!

programmet

just nu jobbar jag i ett mycket enkelt litet program som heter nview.. men annars är det ps som gäller så tack för svaret!

usm behandlad

Testade att öka fokus på bilden efter förminskningen.. tycker den blev mycket bättre eller? se mitt kritikalbum för samma bild utan extra skärpa..

Bilagor

• älvsborgsbron_400pix_fok.jpg
    älvsborgsbron_400pix_fok.jpg
    27.6 KB · Visningar: 227
parvasen skrev:
När jag förminskar mina bilder för att lägga upp i album förlorar de mycket i kvalitet.. kan jag undvika detta?

Ja du kan undvika detta genom att följa bl.a det jag skrivit flera gånger tidigare när denna fråga kommit upp i forumen:

"En bild som ska beses på dataskärm bör inte ha samma USM-inställningar som en bild som ska skrivas ut eller tryckas, om man vill ha bästa möjliga skärpeintryck.

För en bild som ska ses på skärm är 0,3 - 0,4 ett bra värde på radius. Formeln för detta är: Upplösningen (mätt i ppi) delat med 200. Genomsnittlig faktisk upplösning för bildskärmar är 70-80 ppi. 75/200=0,375.
För bilder som ska skrivas ut i 200 ppi på bläckstråleskrivare är 1,0 ett bra riktmärke (200/200=1,0) och för ett högkvalitétstryck i 300 ppi är 1,5 på radius rekommendabelt (300/200=1,5)."

"När det gäller mängd så börjar man med att leta upp det värde där halo-effekten uppstår. Sedan går man nedåt i mängd tills bilden ser bra ut."

När en bild redigerats färdig och sparats i datorn är allt frid och fröjd men om man t.ex minskar ned den i pixels för album på fotosidan så försvinner skärpeintrycket helt beroende på det jag skrev ovan. Då får man göra om USM-skärpningen efter nedminskningen eftersom bildskärmens frekvens inte harmoniserar med den nya bildens storlek i pixels.

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto