Annons

kvalitetsförlust i rawkonverterare?

Produkter
(logga in för att koppla)

judas

Aktiv medlem
Hej!
Jag använder canons viewer utility som raw-konverterare. Jag undrar om man förlorar kvalité i bilderna om man sitter och ändrar massa fram och tillbaka. eller kan man ändra hur mycket som helst fram och tillbaka och först när man konverterar till jpeg förlorar man lite i kvalité?

sen kan jag passa på att fråga en annan grej på samma gång även om det kanske är lite fel forum för det. på 20D så kan man ju gå in på egen programmering eller va de heter o ställa in så att man kan ha 3200 i iso. förlorar man nå kvalité om man hr den på även fast man inte fotar i 3200? ifall man inte gör det förstår jag inte varför den inte går att väla bland de andra isotalen. hoppas ni förstår min fråga.
 
Att det inte går att välja 3200 by default är nog för att de tycker 1600 "räcker" + att brusigheten i 3200 är för stor för att de helhjärtat ska kunna stå bakom det.

Du förlorar ingen kvalité med antalet justeringar innan du framkallar, du berättar bara för programmet hur du vill att det ska behandla rådatan när det konverterar. Däremot kan du, i fall med för hög kontrast o likn, förlora detaljer och teckning, men det är en annan sak.
 
aa okej. tack för det snabba svaret!
så jag förlorar ingen kvalite då jag fotar med t.ex. 1600 men samtidigt har 3200-programfunktionen på?

då tror jag att jag hajar allt. tack så mkt!
 
Nä, alltså, du kan aktivera 3200-ison i custom functions eller vad det heter, men det enda det gör är att du får tillgång till att välja ända upp till ISO 3200 när du knäpper (fast det står "H" och inte "3200").
Om bruset stör när du har hög ISO tycker jag du ska prova Neat Image eller Noise ninja. Googla så hittar du dem. De är brusreducerare som antingen fristående applikation eller som plugin till exvis PS eller PSP.

Good luck!
 
Om jag fattad det hela rätt är H (eller ISO 3200) en slags specialare. För de andra ISO lägena kan man säga att man adderar förstärkning på signalen från sensorernas fotoceller. Vid 3200 använder man egentligen samma signal som vid 1600, men tweakr tillden lite för att producera en ljusare bil. I Princip kan man säga att det är samma sak som att underexponera ISO 1600 raw och sedan justera nivåerna med levels i rawkonverteraren. I praktiken är tydligen en del andra trick involverade, dvs Canon optimerar hela processen för att få lite bättre resultat än vad man får med raw-pressningstricket.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.