** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Kvalitet på Sigma EX 30/1,4

Produkter
(logga in för att koppla)

ankarback

Aktiv medlem
Hej !

Funderar på att köpa ovanstående till min Olympus E-510 för att fota inomhus med utan blixt. Har dock blivit lite tveksam efter att ha läst recensionerna här på fotosidan. Verkar som vart och varannat objektiv är defekt, frontfokuserar etc.
Är det verkligen så illa som det låter i recensionerna? Har ingen lust att köpa ett nytt objektiv och behöva skicka in det på reparation/justering direkt...

/Johan

Man får nog vara beredd på att det kan behöva en tur till Tura.
Eller köp ett begagnat som redan fokuserar bra? Det gjorde jag och är supernöjd.

Det är en chans du måste ta! Kom ihåg att du kan lika gärna få ett riktigt toppexemplar.

Är själv intresserad av Sigma hsm 1,4 men kan inte välja mellan 30 eller 50mm! Vad skulle ni rekommendera? Jag är orolig att 30mm inte passar så bra till porträtt.

Hej !

Funderar på att köpa ovanstående till min Olympus E-510 för att fota inomhus med utan blixt. Har dock blivit lite tveksam efter att ha läst recensionerna här på fotosidan. Verkar som vart och varannat objektiv är defekt, frontfokuserar etc.
Är det verkligen så illa som det låter i recensionerna? Har ingen lust att köpa ett nytt objektiv och behöva skicka in det på reparation/justering direkt...

/Johan

Med så stora maxbländare fr 2,8 och nedåt, finns det alltid en risk för front/backfokus...

Jag hade ett 30/1,4 till min Canon 40d, men sålde det precis då jag gått över till ff. Lite sorgligt, för det var ett underbart objektiv, om man vet vad man skall ha det till. Perfekt att använda på full öppning och däromkring, knivskarp i mitten, och soft i kanterna, vilket ju inte gör något för den typen av porträtt man tar så. Killen som köpte det fick inte samma skärpa på full öppning när vi testa, så antingen gjorde vi något fel, eller så skiljer det helt enkelt på hur det funkar mellan olika kamerahus. Hittar du ett som funkar i alla fall så skall du inte tveka på själva optiken, underbar.

Det låter ju lite som lotteri och runt 3500kr för en lott är
nog lite mycket för min budget...
Hitta ett begagnat till Olympus lär inte vara så lätt.

Hur märker man föresten om fokusen ligger fel framåt/bakåt? Som nybörjare på systemkameror har jag inte så mycket koll på det.

/Johan

Ingen höjdare på det här heller, men http://focustestchart.com/chart.html kanske förklarar saken.

Jag är dock väldigt nyfiken på varför så många tex Sigmaobjektiv måste skickas på justering? Om man nu kan skicka iväg sin glugg i efterhand (ofta utan hus) o få det justerat, varför gör de inte rätt direkt?

Mitt Sigma 1.4/30mm fungerar bra (EOS 40D)

Tyvärr händer det ibland att objektiv felfokuserar.
Det kan bl.a handla om att kamerahuset och objektivet inte faller inom toleransen tillsammans.
Ev. felfokusering märks tydligare på riktigt ljusstarka objektiv pga det korta skärpedjupet.

Att det klagas mycket på Sigmas objektiv får man nog ta med en nypa salt.
Det händer även att originalobjektiv behöver justeras.
Yrkesfotografer lämnar ofta in sin utrustning för kalibrering.

De modernaste kamerorna har idag möjlighet till mikrojustering av felfokuserande objektiv. Det hade aldrig behövts om originalobjektiven alltid fokuserade perfekt (tillsammans med huset)

Mvh J O

Hej !

/Johan

Om du köper begagnat så försök att få tag på ett så sent exemplar som möjligt. Sigmas tidiga programvara krånglade med nyare Nikonhus.

Hittar du ett bra ex så får du ett objektiv som har en skärpa och karaktär som är fantastisk och som är en ren fröjd att fota porträtt med på största öppning.

/K

Tackar för alla svar. Ska se om jag hittar någon hos Sigma att prata med imorgon på fotomässan. Kan ju vara intressant om dom ens erkänner att dom haft problem och om det blivit bättre.

/Johan

Sneglar också på just den gluggen och också på ett par andra i Sigmas sortiment, nämligen deras 20/1,8 samt 50/1,4 Nyfiken på vad de har att säga om ev felfokusproblem. Tacksam för en rapport.

Det var så mycket folk i Sigmas monter så jag fick inget tillfälle att prata nåt längre med dom. Kollade dock på objektivet och det verkar sjysst. Kollade också på deras monstertelezoom 50-500, den var riktigt häftigt. Är väl motsatsen till 30 1:1.4 ojektivet kan man säga.

/Johan

Jag tror inte det är så stor skillnad på ex till ex. däremot många som är gnälliga och pixel-peepers. Mitt ex 30 var guld, bra på alla plan. Har ett ex 50 oxå, som är lika bra...

(Tar det i den här tråden också, bara för det.)

Har fått mitt ex. nu. Gjorde ett enkelt fokustest. Ljuset är är rislampa inomhus, inte precis jättemycket ljus alltså. Första 25 bilderna är med fokuslampan igång, från och med bild #26 till #50 är det utan fokushjälplampan igång. Beakta det. Använde blixt för snabb slutartid.

Batteriet till vänster ligger framför, det till höger ligger bakom. Fokus ska vara på batteriet i mitten. nej, jag har inte använt stativ och liknande trams då det inte motsvarar vanligt normalt användande av det här objektivet.

Ligger objektivet inom toleransen gränser eller bör det bytas ut?

Bilderna kan laddas ner här:
http://rapidshare.com/files/173628548/sigma30.rar.html

Tack för att ni tar er tid.

Senast ändrad:
Verkar som en problematisk optik. När jag köpte min Sigma 50/1,4, förbjöd säljaren mig att köpa 30/1,4 och sa åt mig att säga åt alla jag kände att aldrig köpa den...Den verkar hursomhelst få blandad kritik.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar