Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kvalitet på Sigma EX 30/1,4

Produkter
(logga in för att koppla)
Verkar som en problematisk optik. När jag köpte min Sigma 50/1,4, förbjöd säljaren mig att köpa 30/1,4 och sa åt mig att säga åt alla jag kände att aldrig köpa den...Den verkar hursomhelst få blandad kritik.
Känner igen det där. Köpte en Sigma 30/1.4 som fokuserade på halva avståndet till motivet. Fick en ny med samma problem (Kameran Canon EOS 20D). Säljaren ville sedan inte sälja några fler.

Visst är det så. Men när man väl får till ett ex som funkar bra på ens kamera blir man supernöjd!

Är lite sugen på att köpa ett sigma 30 till min D60 men blir lite osäker nu. Vad menar ni med att man måste chansa? Vad gör man om den frontfokuserar eller strular? Har man köpt sig en jävligt dyr pappersvikt då?

Är lite sugen på att köpa ett sigma 30 till min D60 men blir lite osäker nu. Vad menar ni med att man måste chansa? Vad gör man om den frontfokuserar eller strular? Har man köpt sig en jävligt dyr pappersvikt då?

Om du köper hos Cyberphoto kan du vara lugn. Dom byter det om du inte är nöjd.
Jag saxar från min egna tråd, om vad jag tycker om objektivet:

"Har nu haft mitt andra exemplar av objektivet i en vecka. Nu åker det på retur till Cyberphoto som utan att blinka ger pengarna tillbaks (tack o lov..).

Har jämfört det under en dryg vecka med nya Nikon AF-S 50mm 1,4, och det råder ingen tvekan om saken. Sigma 30mm fungerar helt enkelt inte på mitt kamerahus, medans nya Nikon gör det.

Hoppas ni andra har bättre lycka. Själv sparar jag pengarna tills Nikon släpper en ny prime med AF-S i 35mm brännvidd eller däromkring.

Dessutom är nya Nikon snyggare, lättare och ger rätt beteende vid automatisk switch till manuell fokus, m.m... :)"

Om du köper hos Cyberphoto kan du vara lugn. Dom byter det om du inte är nöjd.
Jag saxar från min egna tråd, om vad jag tycker om objektivet:

"Har nu haft mitt andra exemplar av objektivet i en vecka. Nu åker det på retur till Cyberphoto som utan att blinka ger pengarna tillbaks (tack o lov..).

Har jämfört det under en dryg vecka med nya Nikon AF-S 50mm 1,4, och det råder ingen tvekan om saken. Sigma 30mm fungerar helt enkelt inte på mitt kamerahus, medans nya Nikon gör det.

Hoppas ni andra har bättre lycka. Själv sparar jag pengarna tills Nikon släpper en ny prime med AF-S i 35mm brännvidd eller däromkring.

Dessutom är nya Nikon snyggare, lättare och ger rätt beteende vid automatisk switch till manuell fokus, m.m... :)"
Ähhh du gör det så svårt för mig =P Hade tänkt kila in till japanphoto i mellandagarna och testa ett lite. Vad ska man tänka på när man testar? Eller rättare sagt, hur gör man och vad tittar man efter?

Iofs skulle jag väldigt gärna ha ett 35 nikkor men med tanke på hur länge folk sa att "nu kommer 50mm snart!" medan nikon bara släppte dyra zoomar så lär det ta år innan ett kommer =(

Det där med manuellt fokus är riktigt trevligt dock..

Ähhh du gör det så svårt för mig =P Hade tänkt kila in till japanphoto i mellandagarna och testa ett lite. Vad ska man tänka på när man testar? Eller rättare sagt, hur gör man och vad tittar man efter?

Iofs skulle jag väldigt gärna ha ett 35 nikkor men med tanke på hur länge folk sa att "nu kommer 50mm snart!" medan nikon bara släppte dyra zoomar så lär det ta år innan ett kommer =(

Det där med manuellt fokus är riktigt trevligt dock..

Jag vet inte hur man "ska" tänka på när man testar... när jag har testat så har jag gjort under flera dagars tid, och då är det enklare att bilda sig en uppfattning.

Manuell fokus är ju kul om man inte har bråttom, vilket jag ofta har (situationsbilder)... :)

Tänkte dela med mig av min sorgehistoria med Sigma 30/1.4 som jag köpte till min Olympus E-510 från Cyberphoto i juni. Jag hade läst om problem med hoppades på det bästa... men förstås visade det sig att autofokusen slog fel lite slumpmässigt - men oftast var det frontfokus.
Jag fick bra bemötande hos Cyberphoto och jag skickade objektivet fraktfritt till Tura för justering. Fick tillbaka det drygt två veckor senare, men autofokusproblemet kvarstod. Efter samtal med Tura är det sista att prova att lämna in både kamerahus och objektiv så gör de en gratis justering av båda. Problemet är att jag inte kan vara utan min kamera i flera veckor just nu... Men jag kommer senare i höst att prova detta och se om det löser problemet.

Här är detaljerna för mina prylar ifall det kan vara till nytta:
Sigma 30mm 1:1.4 serienr 2101416 firmware 1.1
Olympus E-510 Firmware 1.2

Typiskt för den gluggen. På min D200 strulade den och på D300 en fröjd.
Faktiskt raka motsatsen med Sigma 10-20. När jag köpte D300 så ville inte zoomen sitta på det huset utan att trilskas.

/K

Typiskt för den gluggen. På min D200 strulade den och på D300 en fröjd.
Faktiskt raka motsatsen med Sigma 10-20. När jag köpte D300 så ville inte zoomen sitta på det huset utan att trilskas.

/K

Mitt tredje exemplar på en Canon 500d är helt underbart sätter skärpan och är ljuvligt från 1,4. Men de två tidigare var hopplösa. Trist på en så fin glugg, men har man tur så har man. Rådet är helt enkelt, köp inte denna över nätet, utan BARA om du kan testa med kameran i affär alternativt av den du köper den begagnad av. Kolla fokus och resultatet, annars kan man bli grymt besviken...........eller lycklig, hehe.

Tänkte dela med mig av min sorgehistoria med Sigma 30/1.4 som jag köpte till min Olympus E-510 från Cyberphoto i juni. Jag hade läst om problem med hoppades på det bästa... men förstås visade det sig att autofokusen slog fel lite slumpmässigt - men oftast var det frontfokus.
Jag fick bra bemötande hos Cyberphoto och jag skickade objektivet fraktfritt till Tura för justering. Fick tillbaka det drygt två veckor senare, men autofokusproblemet kvarstod. Efter samtal med Tura är det sista att prova att lämna in både kamerahus och objektiv så gör de en gratis justering av båda. Problemet är att jag inte kan vara utan min kamera i flera veckor just nu... Men jag kommer senare i höst att prova detta och se om det löser problemet.

Här är detaljerna för mina prylar ifall det kan vara till nytta:
Sigma 30mm 1:1.4 serienr 2101416 firmware 1.1
Olympus E-510 Firmware 1.2

Uppdatering: Efter jag hämtade upp mitt hus och objektiv på Tura kvarstod ändå autofokusproblemet, trots att de sa att allt var åtgärdat. Fick en ledtråd när jag tittade på bilderna som var kvar efter Turas justeringsprocedur. De hade använt bländare ca 4,0. Vid detta bländartal får jag också autofokusen att fungera, men hela anledningen till att köpa detta objektiv är ju för att kunna ligga under 2.8. Jämförde mot mitt 50mm f2,0 på samma bländartal så jag vet att det inte handlar om handhavandefel. Just nu är objektivet i postgång tillbaka till Cyberphoto för återköp. Det är en jäkla krånglig och tidskrävande procedur, så jag kommer inte ta risken med ett nytt exemplar. Nu återstår frågan: Sigma 24/1,8 (4 500 kr), Leica 25/1,4 (14 000 kr) eller Olympus 14-35/2,0 (22 000 kr)?

E-30 & E-620 med AF finjustering

Har du inte haft möjlighet att kika på de nyaste kamerahusen som har AF fine tuning, vilket torde göra susen på problemen med knasig AF vid stora bländaröppningar på objektiv typ Sigma 30mm/1.4 & Sigma 50mm/1.4?

Problemet med Sigmas 30 är att den ofta uppträder nervöst. Fokus hamnar än hit å än dit och då hjälper det ju inte att huset har justeringsmöjligheter.

/K

Det är en jäkla krånglig och tidskrävande procedur, så jag kommer inte ta risken med ett nytt exemplar. Nu återstår frågan: Sigma 24/1,8 (4 500 kr), Leica 25/1,4 (14 000 kr) eller Olympus 14-35/2,0 (22 000 kr)?

Ifall det är ljusstarka objektiv med normal bildvinkel du vill ha, kanske det är bättre att köpa en begagnad Canon 5D med ett 50/1.4? Du borde kunna få hela kitet för under nypriset av en Leica 25/1.4
I de mer normala brännvidderna (24-200) har Canon bra objektiv som inte är alltför dyra och tunga.

Lyckligt slut på Sigmahistorien

Jag tackar för Eriks tips som fick mig att tänka igenom situationen.
Men hur som helst, här kommer upplösningen på min Sigmahistoria:

Jag fick en liten Expertfotobutik att ta hem Sigma 30/1,4 under förutsättning jag skulle få testa det med min kamera (ni som bor i Göteborg vet nog vilken butik jag menar). Fick till en bra deal, inte långt ifrån det billigaste nätpriset. Efter att ha testat objektivet och analyserat resultatet hemma blev jag nöjd och slog till! Alltså visade sig mitt andra Sigmaexemplar fungera, och det får man väl anse bra i relation till det man läst av andras erfarenheter. Jag är bortskämd med skärpan i mitt Olympus 50/2,0 och man märker ganska snabbat att Sigmaobjektivet är något sämre på den punkten, men överlag är jag nöjd! Ett lyckligt slut alltså!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar