ANNONS
Annons

Kvalitet på saker köpta från USA?

Produkter
(logga in för att koppla)
Dajo skrev:
Man kan ha olika kvalitetstoleranser till olika marknader.
Vanligt i bilindustrin men om det förekommer i fotobranchen vet jag inte.

Det går ju inte att jämföra objektiv & kameror med bilar. Kameror & objektiv görs i endast en version och säljs till alla länder i världen. Bilar görs i flera versioner och modeller för att passa olika länders lagar och regler. Exempel som vissa görs för höger-trafik och andra för vänster-trafik. Med och utan krock-kuddar och aircon och allt annat.
Kameror och objektiv görs bara i en likadan modell för alla länder.

Jag kommer inte ihåg var jag såg det men det stod "skönhetsfel kan förekomma". Dom hade nog en större tolerans med skicket så jag tror nog det finns "tveksamma med skönhetsfel" på alla marknader.

MVH Örian

Lars Johnsson skrev:
Det går ju inte att jämföra objektiv & kameror med bilar. Kameror & objektiv görs i endast en version och säljs till alla länder i världen. Bilar görs i flera versioner och modeller för att passa olika länders lagar och regler. Exempel som vissa görs för höger-trafik och andra för vänster-trafik. Med och utan krock-kuddar och aircon och allt annat.
Kameror och objektiv görs bara i en likadan modell för alla länder.

Olika marknader har olika kvalitetskrav och därmed olika toleranser på vad som kan levereras och vad som måste justeras/repareras innan leverans.

Samma bil, samma utrustning men ska bilen till tex Italien så är det inte lika noga som om den ska till tyskland som är det mest krävande marknaden.

andewid skrev:
Och på vilket sätt är det säkrare att någon har ett fax med ditt fulla kreditkort på? Detta fax kanske hamnar i ett arkiv, skrivbordslåda, framme nån stanns. Hur många har tillgång till faxet?

Inte nog med det så har de din signatur, samt kontrollsiffrorna på kortet.

Falsk säkerhet är vad jag kallar det. Det är inte på något sätt mindre säkert att ange sitt kortnummer via en krypterad webbsida.
[/

Fax? jag nämde inte fax i mitt inlägg, och inte heller har jag min signatur på mina kreditkort, varken på svenska eller utländska kort.

När du beställer från B&H eller Adorama så gör du det genom en krypterad webbsida. Men du måste också kunna visa att du innehar ett kort som stämmer med leveransadressen, och inte bara ett kortnummerQUOTE]

Jag har köpt merparten av mina objektiv från USA (www.bhphotovideo.com), och även min 1D Mark II (www.pictureline.com). Det är oftast mycket billigare och framförallt finns allt i lager till skillnad från i Sverige där det jag försökt köpa väldigt ofta är restnoterat med månaders väntetid.

Vad gäller kvalitet så är som sagt t.ex. alla Canon-objektiv tillverkade i samma fabrik i Japan (Taiwan i vissa fall) oavsett var i världen som de säljs. Att det skulle vara någon skillnad på kvalitet för olika länder luktar lite arrogans, varför skulle andra ha lägre krav än vi har?

Enda problemet kan vara garantin, i alla fall för Canons digitala kamerahus där garantin inte gäller om huset köps från USA.

Jag har jobbat länge i industrin och vet att det finns uppköpare av varor som inte är förtsklassiga. Tex en diskbänk med en liten repa i hon fixas inte utan säljs till lägre pris. Samma finns på många anndra ställen med. Men jag tror inte dom hamnar i vanliga stor butiker utan på gatuhandlare i billiga turist länder.
MVH Örian

Örian skrev:
Jag har jobbat länge i industrin och vet att det finns uppköpare av varor som inte är förtsklassiga. Tex en diskbänk med en liten repa i hon fixas inte utan säljs till lägre pris. Samma finns på många anndra ställen med. Men jag tror inte dom hamnar i vanliga stor butiker utan på gatuhandlare i billiga turist länder.
MVH Örian

Och då menar du att det är samma med kameror och objektiv................

diskbänk med en liten repa...................

har haft en hel del canon prylar från staterna i min ägo . kan inte på någe vis säga att jag har sett någonsomhelst skillnad mot de svensksålda .

Lars Johnsson skrev:
Och då menar du att det är samma med kameror och objektiv................

diskbänk med en liten repa...................

Det är nog samma med allt man tillverkar.
Olika toleransnivåer på olika marknader.

Det är möjligt att olika marknader har olika förväntningar på kvalitet. Däremot tror jag inte på tanken att det skulle finnas olika kvalitetsnivåer vid tillverkningen av kamerahus eller objektiv. Varför skulle man vilja krångla till produktionen på det sättet? Jag tror att t.ex. Canon har sina egna kvalitetskrav oavsett marknad.

Dajo skrev:
Det är nog samma med allt man tillverkar.
Olika toleransnivåer på olika marknader.
MM tvivlar på att jänkarna har lägre krav på hållbarhet än oss . körde ett tag med en eos 5 & en eos a2e paralelt ., ingen större skillnad . förutom att a2e: fungerar fortfarande =)

Men allvarligt.om det nu är så att tillverkarna sållar ut sämmre produkter för vissa marknader . (vilket jag tvivlar på .)
så är det knappast usa som får det sämsta , skulle tro att det säljs på marknader som sydostasien mm .
men med tanke på hur många garantiärenden jag haft på mobilerna så är det nog samma skit överallt =)

Anders Östberg skrev:
Det är möjligt att olika marknader har olika förväntningar på kvalitet. Däremot tror jag inte på tanken att det skulle finnas olika kvalitetsnivåer vid tillverkningen av kamerahus eller objektiv. Varför skulle man vilja krångla till produktionen på det sättet? Jag tror att t.ex. Canon har sina egna kvalitetskrav oavsett marknad.

Alla objektiv till exempel tillverkas ju naturligtvis med målsättningen att dom blir 100% perfekta.

I verkligheten blir det alltid ett antal som är mer eller mindre bra.

Någonstans sätter man gränsen på när det blir en lägre kvalitetsgrad och när dom ska kasseras.

Vissa marknader accepterar endast tex 98%-100% medan andra marknader funkar med 95%-98% och när man hamnar under 95% kasseras prylen eller så repareras den.

Jag tror inte det är möjligt att medvetet skicka produkter av sämre kvalitet till vissa länder, det skulle vara otroligt dålig reklam om det kom ut.

skägga skrev:
MM tvivlar på att jänkarna har lägre krav på hållbarhet än oss . körde ett tag med en eos 5 & en eos a2e paralelt ., ingen större skillnad . förutom att a2e: fungerar fortfarande =)

Men allvarligt.om det nu är så att tillverkarna sållar ut sämmre produkter för vissa marknader . (vilket jag tvivlar på .)
så är det knappast usa som får det sämsta , skulle tro att det säljs på marknader som sydostasien mm .
men med tanke på hur många garantiärenden jag haft på mobilerna så är det nog samma skit överallt =)

Är det inte märkligt att nästan alla (jag menar alla) jag vet som har en svensksåld Nikon D70 haft problem med backfocus medan det är mindre vanligt om man kikar i forum med aktiva från USA där det verkar förekomma mer sporadiskt?

Skulle alla tillverkare kassera sina prylar då dom inte blev helt 100% perfekta men ändå inom toleranserna så skulle en så avancerad sak som en kamera bli ruskigt dyr.

Vilken marknad som får 2:a sortering när det gäller fotoutrustning vet jag inte.

Sverige är ett litet land...vi får så otroligt få exemplar så om det finns ett problem i en produktionsbatch så kan det vara rätt sannolikt att alla du känner - som förmodligen köpte kamerorna ungefär samtidigt - har kameror med samma problem.

Anders Östberg skrev:
Sverige är ett litet land...vi får så otroligt få exemplar så om det finns ett problem i en produktionsbatch så kan det vara rätt sannolikt att alla du känner - som förmodligen köpte kamerorna ungefär samtidigt - har kameror med samma problem.

Det är väl möjligt men inköpen var utspridda på över 6 månader.
Men å andra sidan kanske nikon Sverige får ehla årstilldelningen på en gång.

Dajo skrev:
Alla objektiv till exempel tillverkas ju naturligtvis med målsättningen att dom blir 100% perfekta.

I verkligheten blir det alltid ett antal som är mer eller mindre bra.

Någonstans sätter man gränsen på när det blir en lägre kvalitetsgrad och när dom ska kasseras.

Vissa marknader accepterar endast tex 98%-100% medan andra marknader funkar med 95%-98% och när man hamnar under 95% kasseras prylen eller så repareras den.

Så fungerar det inte utan det här är bara något du hittar på om objektiven. Och 95% av vad då...........
Alla objektiv är exakt lika och blir det fel på något i tillverkningen så gör man vid det eller kasserar det. Man skickar inte de till något speciellt land som får sämre objektiv.......

Lars Johnsson (Lars Johnsson) skrev:
Alla objektiv är exakt lika och blir det fel på något i tillverkningen så gör man vid det eller kasserar det. Man skickar inte de till något speciellt land som får sämre objektiv.......

Vad har du för källa på det?
Så du menar att alla objektiv som säljs är perfekta?

Så fungerar det inte utan det här är bara något du hittar på om objektiven. Och 95% av vad då...........

Jag tog objektiv som exempel men det borde gälla allt som monteras där det finns gränser för vad som är godkänt och vad som inte är godkänt.

Vad har du för källa på att just objektivtillverkare alltid lämnar perfekta objektiv och kasserar dom som inte blir perfekta?

Siffran 95% etc var hypotetisk eftersom jag inte har koll på hur/om man kan mäta det färdiga resultatet.

Allt innom tillverkning har lite som inte är godkänt. På diskbänksfabriken så är kraven repfria bänkar. Dom som har en liten repa så kasseras dom inte och det är för dyrt att fixa. Så dom säljs till halva priset. Jag vet att samma finns i elmotorer. Dom som inte klarar industrikundernas krav säljs till privat personer med mindre. Likadanmotor men bed en lite lagning eller defekt inne i linningen. Tolleransen är altid lite olika beroende på vilka krav kunden har.

MVH Örian

Jag ser inte hur man kan dra en parallell mellan skönhetsfel på diskbänkar och felfokuserande kameror eller objektiv, varför skulle kunder i ett visst land tolerera sådana fel i högre grad än i ett annat? Jag tror inte på den här teorin...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar