** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kvalitet på saker köpta från USA?

Produkter
(logga in för att koppla)
Anders Östberg skrev:
Jag tror inte det är möjligt att medvetet skicka produkter av sämre kvalitet till vissa länder, det skulle vara otroligt dålig reklam om det kom ut.
Det kan ändå vara skillnad. Tänk på reklamationsrätten som skiljer sig i olika delar av världen. Inom EU har vi 2 års reklamationsrätt nu. Som tillverkare kanske jag skulle välja att ha förstasorteringen här och andrasorteringen i tex USA där det inte finns lika lång rätt att reklamera. :)
Jag ser inte hur man kan dra en parallell mellan skönhetsfel på diskbänkar och felfokuserande kameror eller objektiv
Det behöver inte vara felfokuserande. Men även där finns det olika toleranser. Helt klart. skillnaderna kanske inte ens märks om du inte mäter flertalet...

andewid skrev:
Det behöver inte vara felfokuserande. Men även där finns det olika toleranser. Helt klart. skillnaderna kanske inte ens märks om du inte mäter flertalet... [/B]

Om inte skillnaden märks så finns den inte som jag ser det som användare.

En annan sak som folk verkar missta för fel är tillverkningstoleranser och godkända toleranser i en funktion. Ett exempel är Canons enklare fokussystem i t.ex. 10D som jag har för mig ska fokusera inom skärpedjupet, och det mer avancerade i 1D som ska klara sig inom 1/3 av skärpedjupet. En användare kan ju tycka att den precisionen inte är tillräcklig men då är det ju inte ett fel utan för höga förhoppningar på produkten.

Anders Östberg skrev:
Jag ser inte hur man kan dra en parallell mellan skönhetsfel på diskbänkar och felfokuserande kameror eller objektiv, varför skulle kunder i ett visst land tolerera sådana fel i högre grad än i ett annat? Jag tror inte på den här teorin...

Om du slutar se det som fel utan "godkända" avvikelser inom den utsatta specifikationen så kanske det klarnar.

Kvalitetsmedvetenheten skiljer sig rejält mellan olika länder/regioner.

Anders Östberg skrev:
Om inte skillnaden märks så finns den inte som jag ser det som användare.

En annan sak som folk verkar missta för fel är tillverkningstoleranser och godkända toleranser i en funktion. Ett exempel är Canons enklare fokussystem i t.ex. 10D som jag har för mig ska fokusera inom skärpedjupet, och det mer avancerade i 1D som ska klara sig inom 1/3 av skärpedjupet. En användare kan ju tycka att den precisionen inte är tillräcklig men då är det ju inte ett fel utan för höga förhoppningar på produkten.

Men det är ju just det det är frågan om.

Är objektivet perfekt eller "bara" inom toleransen kan ha betydelse för var det kan säljas någonstans.

Bara för att du inte märker skillnaden så betyder det inte att den inte finns utan frågan är hur stora krav du ställer på produkten och om dethar någon betydelse för dig tex hur noggrant autofocusen focuserar.

Min D70 bakfocuserade en del. Jag ansåg att det inte var acceptabelt och reklamerade och fick kameran justerad.

Det är itne säkert att någon från tex ryssland skulle upptäckt "felet" och då krävt att det åtgärdades.

Jag vill påstå att olika kvalitetsgrader finns i alla tyuper av produkter där en viss tolerans mot specifikationen finns.

Jag tror det är högst individuellt om man märker sådant, inte beroende av nationalitet. Det finns nog lika stor andel noggranna fotografer i alla länder. Men vad vet man.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar