Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kvalitet på saker köpta från USA?

Produkter
(logga in för att koppla)

geggakloss

Medlem
Jag tänkte beställa lite objektiv från USA men blev lite avskräckt efter att ha pratat med en kompis som bott i USA ett tag.

Enligt honom så var det ofta sämre kvalitet på saker gjorda för den amerikanska marknaden jämfört med samma prylar i europa. Nu var det här hans högst personliga uppfattning, och kanske något man ska ta med en nypa salt. Men då jag vet att han brukar vara väldigt försiktig med sina saker och efter att flera av hans elektroniska saker (Minidisc, CD-spelare osv) inköpta i USA gett upp i förtid så är jag ändå lite orolig.

Så, är det någon här som har köpt kamera/objektiv från USA som kan stilla min oro?

/Jesper
 
Köper all min kamerautrustning utomlands, mestadels från B&H. Visst kan dom vara tillverkade/sammansatta i olika fabriker, men kvalitetsmässigt är det ingen skillnad, om du håller dej till etablerade märken.
 
Skönt att höra!
Jag tänkte köpa minolta original prylar, jag antar att det är ett tillräckligt etablerat märke.
Jag kom på några till frågor...

Har du (eller någon annan här) haft några problem med att handla med kreditkort hos B&H (eller adorama) någon gång?

Är det 6,7% tullavgift och 25% moms man ska räkna med på objektiv och blixtar?

Tack så mycket för det uppmuntrande svaret förresten!

mvh
Jesper
 
All kamera-utrustning har samma kvalitet oavsett i vilket land du köper den.

Kan inte den exakta tullavgiften men det brukar bli drygt 30% sammanlagt i påslag för moms, tull och avgifter.
 
Jag satt i samma funderingar i går kväll. Jag har räknat på Sigma 70-200 2,8. Kostar på B&W $839 x kurs 7,08 till kr + 30% = 7 722kr och frakt $62=434kr Slut summa B&W 8 156kr. Pris hos Cyberphoto 7995kr + frakt 99kr =8 094kr. Man betalar 62 kr mer än i Sverige. Har jag tänkt fel eller?
MVH Örian
 
Örian skrev:
Jag satt i samma funderingar i går kväll. Jag har räknat på Sigma 70-200 2,8. Kostar på B&W $839 x kurs 7,08 till kr + 30% = 7 722kr och frakt $62=434kr Slut summa B&W 8 156kr. Pris hos Cyberphoto 7995kr + frakt 99kr =8 094kr. Man betalar 62 kr mer än i Sverige. Har jag tänkt fel eller?
MVH Örian

Det kan säkert stämma om priserna är som du säger. Men i regel tjänar man mindre på Sigma objektiv än t.e.x. Canon som jag använder. Räkna på ett 70-200 Canon så kan jag tänka att det blir annorlunda.
 
Tack för tipset. Men jag tror jag är lite feg och tar i från Sverige det är nog lättare och priset verkar inte vara så stor skilnad.
MVH Örian
 
geggakloss skrev:
Skönt att höra!
Jag tänkte köpa minolta original prylar, jag antar att det är ett tillräckligt etablerat märke.
Jag kom på några till frågor...

Har du (eller någon annan här) haft några problem med att handla med kreditkort hos B&H (eller adorama) någon gång?

Är det 6,7% tullavgift och 25% moms man ska räkna med på objektiv och blixtar?

Tack så mycket för det uppmuntrande svaret förresten!

mvh
Jesper

En fördel med att handla hos B&H eller Adorama (samma ägare) är att du måste skicka en kopia på fram och baksidan av ditt kreditkort, för verifikation. Att ingen otillbörligen använder ditt kreditkort är en trygghet som en del tyvärr uppfattar som krångligt.

Tullavgiften hittar du på tullverkets hemsida. Räkna med ca 30% påslag, pris + frakt.
 
Att ingen otillbörligen använder ditt kreditkort är en trygghet som en del tyvärr uppfattar som krångligt.
Och på vilket sätt är det säkrare att någon har ett fax med ditt fulla kreditkort på? Detta fax kanske hamnar i ett arkiv, skrivbordslåda, framme nån stanns. Hur många har tillgång till faxet?

Inte nog med det så har de din signatur, samt kontrollsiffrorna på kortet.

Falsk säkerhet är vad jag kallar det. Det är inte på något sätt mindre säkert att ange sitt kortnummer via en krypterad webbsida.
 
Ni behöver inte faxa in bilden och nummret på kredit-kortet. Ta bara en bild på framsidan och en på baksidan med er kamera och maila dem till B&H.
 
Örian skrev:
Jag satt i samma funderingar i går kväll. Jag har räknat på Sigma 70-200 2,8. Kostar på B&W $839 x kurs 7,08 till kr + 30% = 7 722kr och frakt $62=434kr Slut summa B&W 8 156kr. Pris hos Cyberphoto 7995kr + frakt 99kr =8 094kr. Man betalar 62 kr mer än i Sverige. Har jag tänkt fel eller?
MVH Örian

Du betalar moms på frakten också...

$839 x 1.067= $895 + $62= $957 x 1.25= $1196 x 7.08= 8467SEK

Sedan brukar det tillkomma en avgift på ca100kr för att fraktbolaget lägger ut tull och moms åt dig.

Det blir billigare och enklare att köpa Ett Sigma 70-200 2.8 i Sverige.
Snabbare leveranstider blir det också.
 
Dajo skrev:
Du betalar moms på frakten också...

$839 + $62= $901 x 1.067 x 1.25= $1201 x 7.08= 8503SEK

Det blir billigare och enklare att köpa Ett Sigma 70-200 2.8 i Sverige.
Snabbare leveranstider blir det också.

Om det blir billigare beror ju på var han köper det utomlands.
Och snabbare brukar det inte bli i Sverige. De flesta objektiven har inte afärerna hemma på lagret i Sverige. Därför ska de ofta ta hem dem från general-agenten först.
 
Lars Johnsson skrev:
Om det blir billigare beror ju på var han köper det utomlands.
Och snabbare brukar det inte bli i Sverige. De flesta objektiven har inte afärerna hemma på lagret i Sverige. Därför ska de ofta ta hem dem från general-agenten först.

Cyberphoto som vi jämnförde med har normalt det aktuella objektivet på lager och levererar dagen efter om man beställer före kl 14:00.
 
Dajo skrev:
Cyberphoto som vi jämnförde med har normalt det aktuella objektivet på lager och levererar dagen efter om man beställer före kl 14:00.

Det är möjligt. Men priset du jämförde med var inte ett billigt pris. Jämför med andra ställe som är billigare. B&H är bra för Canon objektiv men inte för Sigma. Delta som är den kanske största Sigma säljaren tar 704 dollar och det finns många andra.
 
Dajo skrev:
Cyberphoto som vi jämnförde med har normalt det aktuella objektivet på lager och levererar dagen efter om man beställer före kl 14:00.

Kollade objektivet på cyberphoto. Så här skrev de:

beställningsvara, normal leveranstid 1 vecka (till vårt lager)


Så du bara hittade på allt..............

Om du har tur så får du det på 1½ vecka från cyberphoto. B&H och de andra stora affärerna från USA brukar ta 4 dagar
 
Vet inte om det är applicerbart på fotoutrustning, men inom många andra tekniska områden kan det skillja ganska mycket mellan saker för amerikanska och europeiska markaden.

Speciellt tydligt är det på verktyg och maskiner.
Som en säljare förklarade för mig en gång:
- Den inköpare som köper en Caterpillar som inte fungerar bra har i alla fall köpt amerikanskt, så då är det inte så farligt att han gjort ett dåligt köp. Men om han köpt en Volvo som inte fungerar då sitter han mycket illa till.

Lösningen på detta från tillverkarnas sida är endera att se till att det som säljs på den amerikanska marknaden är mycket hållbart och utan finesser som kan strula eller att man köper upp ett amerikanskt varumärke och säljer under det, då är det mesta förlåtligt.

Alltså, har prylen ett europeiskt eller asiatiskt varumärke, kolla att den har samma finesser som den har i Europa. I övrigt har den förmodligen hög kvalitet.
Har den däremot ett amerikanskt märke, kolla kvaliten (och finesser).

Läs detta lite med glimten i ögat, det finns ju faktiskt områden som USA är ledande på också...
 
Alla dessa objektiv görs på samma fabriker i Asien och är exakt lika. Sen exporteras de till alla olika länder på jord-klotet.
Är här folk som på fullt allvar tror de de gör vissa av den lite sämre avsiktligt och skickar de sakerna till utvalda länder...........
 
Lars Johnsson skrev:
Kollade objektivet på cyberphoto. Så här skrev de:

beställningsvara, normal leveranstid 1 vecka (till vårt lager)


Så du bara hittade på allt..............

Om du har tur så får du det på 1½ vecka från cyberphoto. B&H och de andra stora affärerna från USA brukar ta 4 dagar

DEt var inte beställningsvara när jag var på jakt efter mitt Sigma 70-200 utan då fanns do i lager för leverans.
Uppenbarligen har dom prioriterat om lagret sedan dess.
 
Lars Johnsson skrev:
Alla dessa objektiv görs på samma fabriker i Asien och är exakt lika. Sen exporteras de till alla olika länder på jord-klotet.
Är här folk som på fullt allvar tror de de gör vissa av den lite sämre avsiktligt och skickar de sakerna till utvalda länder...........

Man kan ha olika kvalitetstoleranser till olika marknader.
Vanligt i bilindustrin men om det förekommer i fotobranchen vet jag inte.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.