Annons

Kvalitet på Ricoh-kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

kjellgerik

Aktiv medlem
Jag köpte en Ricoh Caplio R6 för ett par år sedan och varit ganska nöjd med den som "andra kamera att alltid ha med sig".

Men nu känns det som ett dåligt köp efter det som hänt sista året:
Redan under första året var optiken lite trög, den fastnade några gånger när man satte på kameran och kom inte ut helt och hållet. Då fick man stänga av kameran och slå på den igen, så var det ok. Eftersom det hände så få gånger brydde jag mig inte. Detta har nu blivit värre, så att den alltid fastnar i halvutdraget läge. Får nu "hjälpa" optiken med handen att komma ut helt!
Sen något år tillbaks går det inte att använda hela zoomoptiken längre. Om jag försöker zooma över 130mm så går zoomen automatiskt åter till 28mm (zoomen är på 28-200mm).
Senaste problemet är en av omkopplarna,"MY-SCENE-O"på kameran inte fungerar längre, som tur är har den fastnat i O (Normalläge) så att jag kan använda kameran.

Frågan är, har hag fått ett måndagsexemplar eller är Ricoh så här dåliga mekaniskt sett?
Funderar nämligen på att köpa en ny CX1, men törs jag det?

Frågan är, har hag fått ett måndagsexemplar eller är Ricoh så här dåliga mekaniskt sett?
Funderar nämligen på att köpa en ny CX1, men törs jag det?

Har själv haft en R6. Den var helt problemfri, så kanske det var ett måndagsex? Tittade på en CX1 men den verkar sakna manuella möjligheter.
Blir nog en Canon S90, som verkar mycket lovande, om än något dyr.

ANNONS