Annons

Kvalite i Photoshop CS2

Produkter
(logga in för att koppla)

JMH_DigiArt

Medlem
Jag har en liten fråga jag grubblat på en längre tid nu. När jag arbetar i Photoshop CS2 har jag en tendens att inte spara mina bildfiler i psd utan direkt för webb och som jpg. Sedan kommer jag på att något måste ändras så jag öppnar jpg filen och ändrar, sen sparar för webb igen i samma kvalite. Frågan är nu om kvaliten försämras? Jag har inte ett skarpt öga så ser ingen skillnad.

Numera har jag dock börjat spara bilderna som psd innan jag sparar dem för webb :D
 
Det skulle jag tro.
När du redigerar en JPG öppnar du filen (som redan är komprimerad), redigerar och sparar som JPG, vilket innebär att du komprimerar filen ytterligare en gång. Det måste, logiskt sett, innebära en förlust i kvalité, men den är nog väldigt väldigt liten.

//Anton
 
Jo det är precis så jag gjort.Men kan inte påstå det är en väldigt stor skillnad. Men endå så känns det inte bra av nån anledning. Vill ju ha se bra kvalite på sina bilder som möjligt.
 
Nu är ju inte jag nån expert på jpeg-lagring, men beroende på hur stora dina filer blir så tappar du mer eller mindre kvalitet. Risken med att spara för webb är att man vill ha mindre storlek på bilden och högre komprimering vilket innebär att man förlorar mycket bildinformation.

Om du redigerar och sprar om och om igen så märks det sannolikt skillnader efter ett tag.

peterA
 
JMH_DigiArt skrev:
Sedan kommer jag på att något måste ändras så jag öppnar jpg filen och ändrar, sen sparar för webb igen i samma kvalite. Frågan är nu om kvaliten försämras?

Ja, utan tvekan. Om du gör detta tre-fyra gånger behöver du inte något falköga för att se bildernas försämring. Om du sedan ska skriva ut bilderna eller trycka dem, då är det ännu enklare att se att du har tappat bort en hel del information.

Jag tycker att man ska undvika jpeg ända till dess att bilden är färdig för webbpublicering.

MVH/Stefan
 
Tack för komentarerna. Ska försöka fixa till mina bilder igen utan att göra alla steg jag gjort som försämrat kvaliten. Kan man spara i något annat format än jpg som kan göra bildkvaliten bra?
 
JMH_DigiArt skrev:
Tack för komentarerna. Ska försöka fixa till mina bilder igen utan att göra alla steg jag gjort som försämrat kvaliten. Kan man spara i något annat format än jpg som kan göra bildkvaliten bra?

psd och tiff är de naturliga formaten att spara i. De tillåter dig att spara lager, banor och alfakanaler.

Stefan
 
Arbeta med bilderna i filer som du sen sparar som PSD, exportera den färdiga bilden till GIF eller jpeg för publicering på din sida.

Behöver du sen göra förändringar så har du PSD-filen att utgå ifrån och kan enkelt fortsätta där du lämnade den sist.

När du är klar med ändringarna exporterar du bara en ny GIF eller JPEG till hemsidan.
 
JMH_DigiArt skrev:
Jag har en liten fråga jag grubblat på en längre tid nu. När jag arbetar i Photoshop CS2 har jag en tendens att inte spara mina bildfiler i psd utan direkt för webb och som jpg. Sedan kommer jag på att något måste ändras så jag öppnar jpg filen och ändrar, sen sparar för webb igen i samma kvalite. Frågan är nu om kvaliten försämras? Jag har inte ett skarpt öga så ser ingen skillnad.

Numera har jag dock börjat spara bilderna som psd innan jag sparar dem för webb :D

Självklart ska man ha sin arbetsmaterial i psd. Jag förstår inte ens hur du klarat av det rent fysiskt att göra så, för du borde ha fått utslag, infektion och vad vet jag.

Det är som att ha följande procedur i mörkrummet:
Framkalla filmen,
Ta fram en 10x15 kopia,
Kasta filmen,
Börja gnugga bort svärtan där det blev lite sotigt,
Börja tuschera bilden där det blev för utbränt.


Det är liksom... ajabaja.

:)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.