Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kvadratisk digital sensor

Produkter
(logga in för att koppla)

abdibile

Medlem
Hej!

Finns det någon digitalkamera som har en kvadratisk bildsensor? Jag tilltalas av detta format och skulle vilja prova på att arbeta med det. Beskär i photoshop, tänker du. Men ånej, jag vill redan i fotoögonblicket tvingas att tänka och komponera i kvadrat. En förutsättning är dessutom att kameran finns att köpa för rimliga pengar.

Danke!

/abdibile

För rimliga pengar finns det dessvärre inga. Det som finns är bakstycken till mellan- och storformat, och där tror jag att det mest är en del äldre som är kvadratiska.

Ett alternativ är att göra en mask för mattskivan till en kamera med vanlig 2:3-sensor. Då kan du få stöd vid fotograferingen.

Jo, det finns förresten en kamera: Minox Rolleiflexminiatyr. Men det är mest en plojgrej och inget för seriöst plåtande.

Nix, inte vad jag känner till. Annars är nog 4/3-formatet det närmaste du kommer kvadratiska bilder i en digital SLR (eller digitalkamera överhuvudtaget), dvs Olympus E-serie (1, 300, 330, 500) och Panasonics kommande DMC-L1.

Ett alternativ: Kodak PRO SLR/c eller n

Det svar som du fått av Jim stämmer. Dock finns den digitala SLR-kameran Kodak pro slr/ c eller n. Tilläggen c och n står för canon- eller nikonfattning. Kamerans sensor har en upplösning på 14 mp och i menyn väljer du cropfator 2x3, 3x4 eller 2x2. Sistnämnda blir ju kvadratisk och räcker mer än väl till då sensorn är FF (24x36). Det som är mindre bra är att avmaskningsramarna i sökaren bara anger 2x3 och 3x4. Men det går ju att göra via en mask för mattskivan. Kameran används mest för lite mer eftertänksam fotografering och för studioarbete. Utmärkt raw-kamera (´bildkvalitet som ibland tangerar 1DsMkII och definitivt 5D), mindre bra i jpeg. Inte särskild ergonomisk eller snabb. Men bra bildresultat om man vet vad man är ute efter att skapa. Slutade produceras för c:a ett halvår sedan. På beg.marknaden har jag tidigare sett exemplar i perfekt skick för 12000-20000 kr. Sannolikt borde en kunna gå att få loss för 10000. Men annars gäller mellanformat o bakstycke med sensor.

Svart tejp på sökaren eller på sensorn kan lösa det hela.

Antar att tex kameror med skärm som sökare skulle kunn atejpas och därfeter skära ut en kvadrat av bilden i efterbehandlingen. Kan t ex även automatiseras.

RolandM skrev:
Svart tejp på sökaren eller på sensorn kan lösa det hela.

Antar att tex kameror med skärm som sökare skulle kunn atejpas och därfeter skära ut en kvadrat av bilden i efterbehandlingen. Kan t ex även automatiseras.
är det inte lättare att bara låtsas att det sitter tejp där och komponera med en del av sökaren en kvadratisk bild och sedan beskära, så slipper man förstöra prylar och kladda klister på saker.

Det är faktiskt svårt, om man är noga med kompositionen och gärna jobbar med saker som händer nära kanterna. Utöver det så förlorar man möjligheten att verkligen se det slutgiltiga utsnittet och få en känsla för balansen i det.

Rolleiflex 6008 AF + DB 20

Säljs av: www.aifo.se

Kostar ca 143 000:-

Testad av tidningen proffsfoto (juni 2006), utgiven av Gap & Design.

Smakar det så kostar det.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar