Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kurvor + svartvitt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Micos

Aktiv medlem
Hej..jag har fortfarande inte fattat det här med "custom curves" till kameran ännu riktigt ? Hur får man över dessa till kameran ? Finns det någon som ger samma "effekt" som en kontrastrik dia ? Borde det inte gå att fixa kurvor som fotar svartvitt direkt i kameran ? Tack för svar på förhand..

/ Micke

Micos skrev:
Hej..jag har fortfarande inte fattat det här med "custom curves" till kameran ännu riktigt ?
Custom curves är ett sätt att i kameran påverka hur dina bilders tonskala blir. Särskilt intressant är det när man kör JPEG då man direkt påverkar bilden innan den konverteras från 12-bitars internt format till 8-bitars JPEG. Men även om man kör NEF kan det vara intressant om konverteraren tar hänsyn till kurvorna.

Här är några sidor på nätet med information och kurvor att ladda ned. Den första är en bra startpunkt.
Hur får man över dessa till kameran ?
I dagsläget känner jag bara till ett program som tillåter dig föra över kurvor i kameran, Nikon Capture. Den går att ladda hem som 30-dagars demo från Nikon. Det pågår tydligen försök att få gphoto att kunna klara av detta också.

Finns det någon som ger samma "effekt" som en kontrastrik dia ?
Känner tyvärr inte till någon sådan. Alla effekter är nog svåra att härma även om man säkerligen kan komma en bit på vägen.

Borde det inte gå att fixa kurvor som fotar svartvitt direkt i kameran?
Nej. Kurvorna påverkar tonerna inte färgmättnaden.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar