Annons

Kurvor och nivåer i PS

Produkter
(logga in för att koppla)
Jochum Berg skrev:
hur många steg på skalan från vitt till svart finns det i varje färg alltså?

I 8 bitar finns det 256 steg (2 upphöjt till 8 = 256) som beskrivs som 0 till 255. I 16 bitar har du 2 upphöjt till 16 valörer, vilket är 65.536 steg. I praktiken arbetar Photoshop bara med 32.768 valörer i varje färg. För mig räcker det, eftersom det innebär att jag har 35.184.372.088.832 färgnyanser att leka med :)

Stefan
 
Senast ändrad:
stefohl skrev:
I 8 bitar finns det 256 steg (2 upphöjt till 8 = 256) som beskrivs som 0 till 255. I 16 bitar har du 2 upphöjt till 16 valörer, vilket är 65.536 steg. I praktiken arbetar Photoshop bara med 32.768 valörer i varje färg. För mig räcker det, eftersom det innebär att jag har 35.184.372.088.832 färgnyanser att leka med :)

Stefan
Färgnyanser är värdelöst begräpp i RGB-värden eftersom färgvärdet är inbakat tillsammans med intensitet. Räkna nivåer av varje färg istället. Mycket illa att Photoshop fortfarande bara använder 15 bitar i 16 bitars-läget. Att öppna och sedan genast spara en PNG, TIFF eller annan 16-bit i Photoshop gör att du förlorar hälften av alla möjliga färger direkt!

256 nivåer mellan svart och vitt är inte speciellt mycket egentligen. Speciellt inte om du vill korrigera en svår bild. Även om din källa är i 8 bitar vinner du på att konvertera till 16 bitar som första steg innan du börjar behandla bilden. Som sista steg kan du konvertera tillbaka till 8 bitar om du vill.
 
andewid skrev:
Färgnyanser är värdelöst begräpp i RGB-värden eftersom färgvärdet är inbakat tillsammans med intensitet. Räkna nivåer av varje färg istället.

Riktigt, men det blev lite roligt att leka med siffrorna.

Mycket illa att Photoshop fortfarande bara använder 15 bitar i 16 bitars-läget.

Vet inte om jag håller med om att problemet är så stort. Det är mycket få kameror eller skannrar som arbetar i 16 bitar, del flesta digitaliserar ju bilden till 12 eller 14 bitar.

256 nivåer mellan svart och vitt är inte speciellt mycket egentligen. Speciellt inte om du vill korrigera en svår bild. Även om din källa är i 8 bitar vinner du på att konvertera till 16 bitar som första steg innan du börjar behandla bilden. Som sista steg kan du konvertera tillbaka till 8 bitar om du vill.

256 nivåer är inte mycket, en av de orsaker jag har att undvika jpeg från digitala kameror. När man börjar färgställa en sådan bild får man tassa fram mycket försiktigt för att den inte ska spricka.

Jag hade sagt emot dig på din andra punkt upp till för några veckor sedan, där vi faktiskt gjorde en parallelltest. Vi konverterade först en bild till 8 bitar, gjorde sedan en kopia som vi konverterade tillbaka till 16 bitar.

Sedan gjorde vi ett antal korrigeringar på båda bilderna och skillnaden i kvalitet var bättre på den som var konverterad till 16 bitar från 8 bitar. Särskilt om man börjar arbeta med masker vinner man en hel del om man tar över bilden till 16 bitars läge innan man korrigerar den.

MVH/Stefan
 
stefohl skrev:
Jag hade sagt emot dig på din andra punkt upp till för några veckor sedan, där vi faktiskt gjorde en parallelltest. Vi konverterade först en bild till 8 bitar, gjorde sedan en kopia som vi konverterade tillbaka till 16 bitar.

Sedan gjorde vi ett antal korrigeringar på båda bilderna och skillnaden i kvalitet var bättre på den som var konverterad till 16 bitar från 8 bitar. Särskilt om man börjar arbeta med masker vinner man en hel del om man tar över bilden till 16 bitars läge innan man korrigerar den.

MVH/Stefan

Det här var värdefullt för mig att få veta för jag har alltid jobbat i 8bit läget efter den första exponeringsjusteringen för det är så få verktyg/filter som funkar i 16b, men nu när jag uppdaterat till PS CS kanske det blivit lite roligare, får ta en titt på det, bra att veta för jag justerar mycket med mask och etc. Skulle aldrig ha trott tidigare att det var nån idé att gå tillbaka till 16bit efter 8bit.
 
Jochum Berg skrev:
Det här var värdefullt för mig att få veta för jag har alltid jobbat i 8bit läget efter den första exponeringsjusteringen för det är så få verktyg/filter som funkar i 16b, men nu när jag uppdaterat till PS CS kanske det blivit lite roligare, får ta en titt på det, bra att veta för jag justerar mycket med mask och etc. Skulle aldrig ha trott tidigare att det var nån idé att gå tillbaka till 16bit efter 8bit.
Photoshop CS har betydligt bättre hantering i 16bit-läge. Alla verktyg fungerar och de flesta vanliga plugins också.

Om du använder NeatImage eller liknande plugins för brusreducering kan du vinna mycket på att konvertera till 16bit först!
 
Vad bra, då kanske uppgraderingen lönade sig! Fast brusredusering behöver jag inte tänka på, har nyligen köpt en Canon 350D - silkeslena bilder! :)
 
Kan ju strula till det lite för en del. :)
Är faktiskt 509 steg i varje färg (om man tar bort svart å vit från varje färgskala) om man kör 8 bitar, förrutom gråskalan som bara har 256 steg.

Tex.
Källkod:
   Mörkblå      ->   Blå   ->    Ljusblå
#000001-#0000FE -> #0000FF -> #0101FF-#FEFEFF
 
digitalzero skrev:
Kan ju strula till det lite för en del. :)
Är faktiskt 509 steg i varje färg (om man tar bort svart å vit från varje färgskala) om man kör 8 bitar, förrutom gråskalan som bara har 256 steg.

Tex.
Källkod:
   Mörkblå      ->   Blå   ->    Ljusblå
#000001-#0000FE -> #0000FF -> #0101FF-#FEFEFF
Eh va? Du blandar ju in rött och grönt. Då är det ju inte längre en enskild färgskala du testar utan en blandning av olika färger.
 
Måste ja ju göra för att få med alla olika blåa nyanser. Resultatet blir ju bara blått, allt från riktigt mörkblå till ljusblå.
 

Bilagor

  • untitled-1.jpg
    untitled-1.jpg
    28.8 KB · Visningar: 160
digitalzero skrev:
Måste ja ju göra för att få med alla olika blåa nyanser. Resultatet blir ju bara blått, allt från riktigt mörkblå till ljusblå.
Jo, men det är det som är problemet med RGB-systemet - att färg och intencitet är ihopkopplat. I det nästan vita har du blandat i grönt och rött (eller grått om du så vill) Det är inte en ren blå färg. Men visst ser jag vad du menar. Du har dock fortfarande endast 256 intensitetsnivåer.
 
jtkarlsson skrev:
På senare tid har jag helt slutat använda nivåer för att ställa svart- och vitpunkt i PS.
Använder nu bara kurvor till detta.


Har Du lust att beskriva hur Du ställer svart- och vitpunkten med nivåer och kurvor?

Hälsningar
Choke
 
Re: Re: Kurvor och nivåer i PS

Choke skrev:
Har Du lust att beskriva hur Du ställer svart- och vitpunkten med nivåer och kurvor?

Hälsningar
Choke

Jag har gjort en sådan beskrivning som du kan ladda ner på www.profiler.nu/kursdok.html. Den heter Digitalt arbetsflöde. Den är ännu inte uppdaterad för Photoshop CS2, men det ska den väl bli under sommaren, hoppas jag.

Stean
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.