Annons

Kurvor och nivåer i PS

Produkter
(logga in för att koppla)

jtkarlsson

Aktiv medlem
På senare tid har jag helt slutat använda nivåer för att ställa svart- och vitpunkt i PS.
Använder nu bara kurvor till detta.

Jag öppnar först nivåer för att se histogrammet och hur mycket jag måste knuffa in svart- och vitpunkt för att utnyttja hela skalan.
Därefter öppnar jag kurvor och knuffar in 0,0 och 255,255 punkterna längs x-axeln.
Som jag ser det så åstakommer jag precis samma sak genom detta, som att ändra i nivåer.
Är detta korrekt?
Vinner eller förlorar jag något på att göra så?

Anledningen till att jag gör så är att jag vanligtvis ändrar kurvan något, oftast till en svag s-form.
Min tanke är då att jag inte förlorar lika mycket information om allt detta sker i ett steg.
Jag lägger alltid kurvor som ett justeringslager.
Är detta rätt tänkt?
 
Tror inte du behöver oroa dig för att tappa information men nivåer, i alla fall inte om du lägger det som justeringslager. Dock går det förstås lika bra att göra som du gör. Har du histogramfönstret öppet behöver du inte gå in i nivåer och titta efter först.
 
Har börjat jobba lite mer med kurvor jag med men ja tror faktiskt att det kvittar om man kör med nivåer eller kurvor för svart-/vit-punkt eller om man vill jobba med färgbalansen eller ställa in det på något annat sätt eller genom att kombinera några olika sätt.
 
jtkarlsson skrev:

Anledningen till att jag gör så är att jag vanligtvis ändrar kurvan något, oftast till en svag s-form.
Min tanke är då att jag inte förlorar lika mycket information om allt detta sker i ett steg.
Jag lägger alltid kurvor som ett justeringslager.
Är detta rätt tänkt?

OM du kombinerar din svart- och vitpunktsplacering med en kontrasthöjning och en ev färgjustering så gör du ju alla dessa justeringar i ett enda moment, vilket gör att du inte förlorar lika mycket information, precis som du skriver. Denna första kurva är ju den viktigaste, jämförbar med att hitta fram till rätt exponeringstid och gradation när vi stod i mörkrummet och slet.

MVH/Stefan
 
digitalzero skrev:
Har börjat jobba lite mer med kurvor jag med men ja tror faktiskt att det kvittar om man kör med nivåer eller kurvor för svart-/vit-punkt eller om man vill jobba med färgbalansen eller ställa in det på något annat sätt eller genom att kombinera några olika sätt.

Önskar du hade rätt. Men försök att göra så få justeringslager som möjligt som påverkar hela bilden. Och undvik Färgbalans och Intensitet/Kontrast. De är ett effektivt sätt att förstöra bilder.

MVH/Stefan
 
Re: Re: Kurvor och nivåer i PS

stefohl skrev:
OM du kombinerar din svart- och vitpunktsplacering med en kontrasthöjning och en ev färgjustering så gör du ju alla dessa justeringar i ett enda moment, vilket gör att du inte förlorar lika mycket information, precis som du skriver. Denna första kurva är ju den viktigaste, jämförbar med att hitta fram till rätt exponeringstid och gradation när vi stod i mörkrummet och slet.

MVH/Stefan

OK, då var jag inte helt fel ute.
 
Tänk på att varje moment i ps skjäl bildinformation.
Gör det ni vill i så få steg som möjligt!

helst noll ;)
 
Arleklint skrev:
Tänk på att varje moment i ps skjäl bildinformation.
Gör det ni vill i så få steg som möjligt!

helst noll ;)

Nu är ju denna informationsförlust mest ett problem för de som sitter och stirrar på histogram och blir förbannade för att det dyker upp en liten spik eller gap i histogrammet.

För oss som mera tittar på bilderna är det inga problem att göra de korrigeringar som vi behöver göra för att få ett optimalt utseende på bilderna.

Särskilt om man arbetar i 16 bitar kan man bearbeta bilden rätt kraftigt utan att denna förlust i bildinformation påverkar hur bilden faktiskt ser ut.
 
hehe ;)

I någon tråd (där jag ifrågasätter histogram) säger du att man måste kolla histogram - att det är det som avgör hur bilden blir i print.

Nu vänder du?

Jag tittar på bilderna, sällan mer än rent ytligt på histogrammen.

Jag inser att PS alltid tar bort bildinformation. Har jag fel?
 
Senast ändrad:
Arleklint skrev:
hehe ;)

I någon tråd (där jag ifrågasätter histogram) säger du att man måste kolla histogram - att det är det som avgör hur bilden blir i print.

Nu vänder du?

Jag tittar på bilderna, sällan mer än rent ytligt på hiostogram. Och jag inser att PS altid tar bort bildinformation. Har jag fel?

Jag kunde ju inte låta bli, förstår du väl ;-)

Jag håller koll på histogrammet, ja. Men jag använder det som ett av flera hjälpmedel för att se hur bilden kommer att bli. Till sist är det dock vad som kommer ut ur min skrivare som avgör hur bilden ska se ut.

Photoshop tar också alltid bort information, liksom alla andra bildbehandlingsprogram. Att göra ordning en bild är alltid att offra valörsteg. Men eftersom det mänskliga ögat maximalt kan urskilja cirka 2-4 miljoner färgnyanser och jag oftast utgår från en bild som har cirka 60 miljarder färgnyanser (om jag nu räknar rätt), så kan jag ju offra en hel del för att få fram de där optimala. perfekta 2 miljonerna som ger min bild exakt det utseende jag vill ha.

Vad jag menade var alltså att man inte ska stirra sig blind på denna informationsförlust.

MVH/Stefan
 
Såsom man inte skall stirra sig blind på histogram

Jag tror vi är mer ense än vad som framkommer i forum ;)
 
Jag brukar ljusa upp bilder i kurvor, typ på mitten typ gammavärde, men gör det alltid i omgångar för jag ser inte fr början hur ljus man kan göra den, frågan är då ifall det verkligen är bättre att göra allt i ett steg än i tre-fyra-fem? För vad PS gör är väl bara att förskjuta intensiteten i varje pixel åt ett håll, säg från 50% till 48%, sen fr 48% till 46% osv, om jag sen justerar tillbaka till 50% så har ju ingen info gått förlorat, de har bara skjutits lite fram å tillbaka, 50% är ju 50% både innan och efter, det är ju detta som är det fina med digitalt?! Däremot förstår jag att tar jag nivåer och gör bilden ljusare genom att kapa spektrumet längst till höger, då tar jag ju bort information! Så det är väl beroende på vad man gör ifall info skall förloras?
 
Förresten, jag använder procent och vet att det är fel men jag vet ju inte vad jag skall använda, men en fråga ang detta, hur många steg valörskiftningar för varje delfärg håller PS skillnad på i 8bit och 16bit, hur många steg på skalan från vitt till svart finns det i varje färg alltså?
 
En svaghet med kurvor för oss som bara tittar på histogram *dööh* är att jag inte ka förhandsse när de mörkaste partierna blir precis svarta.

I nivåer kan jag hålla inne alt-knappen och när jag drar i spakarna ser jag när färgerna maxas och de till slut blir helt svarta.

Därför använder jag ofta nivåer för att sätta svart och vitpunkt och kurvor för att justera bildens visuella utseende.
 
mipert skrev:
En svaghet med kurvor för oss som bara tittar på histogram *dööh* är att jag inte ka förhandsse när de mörkaste partierna blir precis svarta.

I nivåer kan jag hålla inne alt-knappen och när jag drar i spakarna ser jag när färgerna maxas och de till slut blir helt svarta.

Därför använder jag ofta nivåer för att sätta svart och vitpunkt och kurvor för att justera bildens visuella utseende.

I nästa version (CS3?) kanske man kan få ett histogram i bakgrunden av kurv-dialogen och samma alt-knapps funktion som finns i nivåer...

Tills dess brukar jag använda nivåer för att som du hitta svart och vitpunkt mha alt-knappen, sen sätter jag fasta "pipett-punkter" där, trycker avbryt i nivåer och använder kurvor för att ställa svart och vitpunkten där jag vill ha den och göra eventuella andra färgjusteringar.

På så sätt gör jag alla justeringar i kurvor, samtidigt som jag kan använda nivåers "hitta svart- och vit-punktsfunktion".
 
Jochum Berg skrev:
Jag brukar ljusa upp bilder i kurvor, typ på mitten typ gammavärde, men gör det alltid i omgångar för jag ser inte fr början hur ljus man kan göra den, frågan är då ifall det verkligen är bättre att göra allt i ett steg än i tre-fyra-fem? För vad PS gör är väl bara att förskjuta intensiteten i varje pixel åt ett håll, säg från 50% till 48%, sen fr 48% till 46% osv, om jag sen justerar tillbaka till 50% så har ju ingen info gått förlorat, de har bara skjutits lite fram å tillbaka.

Om du gör det som justeringslager är det helt OK att göra så, men om du gör en vanlig kurva kommer du att förlora en mängd information i onödan om du arbetar steg för steg. Justeringslager gör det möjligt att att variera sig på just detta sätt som du beskriver.

MVH/Stefan
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.