Annons

Kuriosa

Produkter
(logga in för att koppla)

Linmajon

Aktiv medlem
Nu börjar man få lite perspektiv...eller?
http://www.dpreview.com/news/0508/05080801dixons_filmend.asp
"Goodbye 35mm cameras, thanks for the memories!
Dixons reports that sales of digital cameras are now outstripping sales of 35mm cameras by 15 to 1 and it says that it will not stock any more 35mm cameras once the current stock runs out. The company says film is now an 'increasingly niche market'..."

Sagt i diskussion på Fotosidan i Februari 1993:

"Visserligen kommer väl konsumentmarknaden att bli mindre för analoga, men jag tror att det rör sig om betydligt längre tidsrymder än fem år innan vi får en påtaglig skillnad."

2.5 år efteråt är alltså 6% av alla sålda kameror analoga.

Från rangefinderforum.com - diskussion om Dixons uttalande

"When did ANYONE last go into Dixons for a camera? They are just putting a brave face on the fact that everyone goes elsewhere nowadays, to Jessops or to mini-labs."

Jest skrev:
Fanns Fotosidan 1993?
Oops..ska förstås vara 2003.
Jag använder själv film (sv/v) ibland och har flera SLR kameror som jag inte har en tanke på att sälja. Visst kommer film att finnas ett bra tag till men digitalplåtandet dominerar redan...stort.
Borde inte första baksmällan komma snart...när folk märker att deras album är tomma...?

Highweiss skrev:
Fanns Internet 1993!?
Jadå, men inte för dig.

Internet började bli känt och tillgängligt för gemene man 1995 då Sun Microsystems lanserade programspråket Java, och Microsoft för första gången hade hyfsade nätverksfunktioner i sin Windows95. Ett antal alerta entreprenörer -jag tror inte telia fanns bland dem- började erbjuda modemabbonnemang till privatpersoner.

Innan dess hade internet utvecklats av och varit tillgängligt för den akademiska delen av samhället, typ universitet och forskningsinstitutioner. Det första fröet såddes av amerikanska militärer någon gång runt början av 70-talet.

Många förväxlar internet med World Wide Web (www), som startade med ett kommunikationsprotokoll (http) och en tillhörande syntax för strukturering av information (html). Akronymen www är endast ett begrepp och har ingen datateknisk relevans.

Internet BW (Before Webben) bestod av e-mail och diverse kommunikationsprotokoll för dataöverföring, typ FTP, telnet, gopher. Och givetvis en rad andra anonyma tekniker som kompletterade, konkurrerade och möjliggjorde hela skiten.

/Tomasz, jourhavande guru:)

Linmajon skrev:
...
Jag använder själv film (sv/v) ibland och har flera SLR kameror som jag inte har en tanke på att sälja. Visst kommer film att finnas ett bra tag till men digitalplåtandet dominerar redan...stort.
Borde inte första baksmällan komma snart...när folk märker att deras album är tomma...?

Jag har faktiskt en liten svag misstanke om att svartvit film kan ha ökat något i försäljning den senaste tiden. Jag har ingen fakta att backa upp det med, bara en känsla jag fått av eget handlande och bilder man ser på nätet. Jag har själv börjat fota svartvitt igen, å jag är defenitivt inte ensam om att ha plockat upp det hantverket på nytt. Å den misstänkta (lilla?)ökningen tillskriver jag paradoxsalt nog digitalkamerorna, genom att de helt enkelt bidragit till att öka intresset för foto i största almännhet, gett (amatör)fotografer en nytändning.

steelneck skrev:
Jag har faktiskt en liten svag misstanke om att svartvit film kan ha ökat något i försäljning den senaste tiden. Jag har ingen fakta att backa upp det med, bara en känsla jag fått av eget handlande och bilder man ser på nätet. Jag har själv börjat fota svartvitt igen, å jag är defenitivt inte ensam om att ha plockat upp det hantverket på nytt. Å den misstänkta (lilla?)ökningen tillskriver jag paradoxsalt nog digitalkamerorna, genom att de helt enkelt bidragit till att öka intresset för foto i största almännhet, gett (amatör)fotografer en nytändning.

Precis! Förutom att jag gjort precis samma iaktagelser som du, har jag själv också börjat fotografera svartvitt. Utan att först ha plåtat med digitalkamera skulle jag aldrig fått det intresset.

steelneck skrev:
Jag har faktiskt en liten svag misstanke om att svartvit film kan ha ökat något i försäljning den senaste tiden.

Jag blev så nyfiken att jag skickat följande till Scandinavian Photo, Cyberfoto, Photax och Hegetorns.

---------------------------

Hej.

Jag har en fråga om försäljningen av svartvit film.
Jag vet att det kanske är lite affärshemligheter,
men hoppas på svar ändå. Har försäljningen av sådan
film ökat på senare tid?

Anladningen till frågan kommer av ett inlägg på
Fotosidan.se som väckte min nyfikenhet att höra
mig för hur det egentligen ligger till.

Inlägget:

.. (se mitt inlägg ovan) ..

Jag återkommer i denna tråd om/när jag får svar från de fyra jag skickat frågan till.

Linmajon skrev:
Oops..ska förstås vara 2003.

Jo, det är väl det som är den stora faran.. Min egen baksmälla kommer när jag tänker på de cirka 500 10x15 bilderna som bara ligger och väntar på att bli daterade och insatta i album......suck.

/Jeppe - som tycker staten borde införa ett 30-timmars dygn ;)

Läste en artikel i tyska "Foto magazin" där man frågade en del branschfolk om filmens framtid. Det samlade intrycket var väl (som jag kommer ihåg artikeln i huvet) att filmen har lång tid kvar än. Och ja, flera tillverkare hade märkt dels att svartvitt ökade och även att "udda format" (bladfilm och liknande) ökade också... Artikelförfattaren drog en parallell mellan film och LP-skivan; LP:n dödförklarades för ett antal år sedan men har ju på senare tid fått en nyrenässans...

Bara mina 2 ören...

/P

steelneck skrev:
Jag blev så nyfiken att jag skickat följande till Scandinavian Photo, Cyberfoto, Photax och Hegetorns.

Har försäljningen av svartvit film ökat på senare tid?

Jag har nu fått svar av alla fyra. Svaren varierar något, utöver att alla ser en ökning för hela branschen. Jag återger inte svaren ordagrant, utan presenterar dem istället kortfattat såsom jag uppfattat dem.

Snabbast ut var Hegetorns som svarade kortfattat inom 5 minuter (!). De tycker att intresset för film fortfarande finns, men kunde inte märka någon speciell ökning för just svartvitt.

Photax kom in med ett kortfattat svar en minut senare . De skriver att deras försäljning av Kodaks svartvita filmer är stabil, men de har sett en stor försäljningsökning av Efkes svartvita och +400 filmen.

En timme senare kom ett lite längre svar av Cyberfoto. De kan inte direkt påstå någon ökning för just svartvitt relativt allt annat som, sett i stort, ökat i försäljning. De har sålt mer svartvit film i år än förra året, men går de tillbaks ytterligare ett år så var försäljningen av svartvitt högre än idag. De tycker att försäljningen ligger rätt konstant och mer speglar konjunkturen och fotointresset i stort.

Två timmar senare svarade Scandinavian med ett lite längre, för svartvit film pessimistiskt svar. De ser en halvering av försäljningen av svartvit film de senaste åren och de ser inga tecken på att det skulle vända. De anser dock att fotointresset breddats genom den nya tekniken och hoppas att fler återigen får upp ögonen för kvalitén och känslan med svartvit film, samt att intresset för detta återvänder. Men i det stora hela ser de bara en ökning av det digitala.

Så... hur tolkar man detta? Det var ju rätt stor skillnad mellan Photax och Scandinavian, antagligen ser deras kundunderlag väldigt olika ut, Photax är ju inriktade på analogt. Men jag konstaterar att tom. den mest pessimistiska hoppas på en ökning, medan andra faktiskt ser en ökning för svartvitt.

Senast ändrad:
Kan ju också handla om förflyttningar av kunder. Att folk kanske blir med prismedvetna och väljer den lite billigare Efke-filmen.

Vidare så är det säkert några digitala fotografer som återvänt till mörkrummet. Jag tror personligen att 35mm-filmen går en långsam död till mötes. Men det kommer naturligtvis alltid att finnas användare, men de kommer förmodligen att vara hänvisade till ett eller ett fåtal märken och filmer.

jag har själv prövat att återvända, men känner inte att det ger mig något extra direkt, även om det vist kan vara mysigt att stå där i mörkret och slabba...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar