Annons

Kupig film efter framkallning

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag minns faktiskt inte vilken temp det ska vara, samma som kemin tror jag. Att skölja för kallt är nog inget problem.

Får testa en rulle med lite kallare sköljvatten och se vad som händer då - eller så kanske man ska börja använda den där Ilford-metoden ändå. En dunk bör man ju kunna hålla lagom temp på länge nog bara volymen räcker till för fullgod sköljning.
 
Kom ihåg att sköljtiden ökar väsentligt om du har kallare sköljvatten. Dessutom är risken för krakelleringar större vid stora och snabba temperaturvariationer.
 
Kom ihåg att sköljtiden ökar väsentligt om du har kallare sköljvatten. Dessutom är risken för krakelleringar större vid stora och snabba temperaturvariationer.

Längre tid kan jag leva med, men sprickor är ju inte lika kul. Att det ska vara så besvärligt att framkalla film. ;)
 
En jämn temperatur är viktigt, det är bara en varning att inte snabbt växla temp.

Jo, jo, jag är medveten om detta, just därför stör det mig att jag inte lyckats mäta upp temperaturen tillförlitligt på sköljvattnet. Frågan huruvida det är mindre illa att det är ett par grader för kallt än några för varmt är intressant så länge jag inte kan lösa det på ett bättre sätt rent tekniskt.
 
Jo, jo, jag är medveten om detta, just därför stör det mig att jag inte lyckats mäta upp temperaturen tillförlitligt på sköljvattnet. Frågan huruvida det är mindre illa att det är ett par grader för kallt än några för varmt är intressant så länge jag inte kan lösa det på ett bättre sätt rent tekniskt.
Har du verkligen provat ordentligt att temperera kranvattnet? Om du först spolar kallt tills det är så kallt det blir, och sen varmt tills det är så varmt det kan bli, så kommer du troligen kunna hålla 20°C +/- 1 grad med rinnande vatten (lågt flöde) under minst en halvtimme. Man måste alltså tömma ut ljummet vatten ur kall- och varmvattenrören om man bor i ett större hus, innan man kan vara säker på att blandaren kommer att leverera rätt temperatur över tid.

En hake om man har en modern duschblandare är att termostaten gärna vill vrida sig själv när ingående vattens temperatur ändras. Detta åtgärdas lätt med en gummisnodd lindad runt vredet. Problemet har dock bara uppstått när jag försökt hålla 38°C för färgframkallning, och om det går, så kan det rimligen inte vara svårt att hålla 20°C för sköljning av svartvit film (vilket jag brukar göra under kökskranen som inte har termostat).

Ärligt talat så kan man nog skölja vid vilken temperatur som helst, upp till kanske 45°C. Men då måste man antagligen värma filmen långsamt till den temperaturen. Det är snabba ändringar man vill undvika, och det får du sannolikt inte om inte kranen eller blandaren spökar rejält.
 
Har du verkligen provat ordentligt att temperera kranvattnet? Om du först spolar kallt tills det är så kallt det blir, och sen varmt tills det är så varmt det kan bli, så kommer du troligen kunna hålla 20°C +/- 1 grad med rinnande vatten (lågt flöde) under minst en halvtimme. Man måste alltså tömma ut ljummet vatten ur kall- och varmvattenrören om man bor i ett större hus, innan man kan vara säker på att blandaren kommer att leverera rätt temperatur över tid.

Mitt största problem är nog att jag inte lyckats mäta temperaturen med någon vidare exakthet, så jag har mest chansat på när det känns lagom. Antagligen är "lagom" varmare än det borde vara med tanke på vilken temperatur jag föredrar att vattnet är när jag någon enstaka gång vågar mig på att bada utomhus. ;)

Jag tror att temperaturen bibehålls någorlunda från blandaren (även om den inte kommer från den här sidan av millennumskiftet). Rören är ganska korta från beredare och inlopp räknat eftersom det här är i källaren, så det tar inte så lång tid att stabilisera heller. Vad är ett smart sätt att ta tempen på rinnande vatten?
 
Mitt största problem är nog att jag inte lyckats mäta temperaturen med någon vidare exakthet, så jag har mest chansat på när det känns lagom. Antagligen är "lagom" varmare än det borde vara med tanke på vilken temperatur jag föredrar att vattnet är när jag någon enstaka gång vågar mig på att bada utomhus. ;)

Jag tror att temperaturen bibehålls någorlunda från blandaren (även om den inte kommer från den här sidan av millennumskiftet). Rören är ganska korta från beredare och inlopp räknat eftersom det här är i källaren, så det tar inte så lång tid att stabilisera heller. Vad är ett smart sätt att ta tempen på rinnande vatten?

Varför inte pröva att hälla upp vatten på en 5 litersdunk (eller större) och använda sig av det rumstempererade vattnet till både framkallning och skölj, om du använder dig av den sk Ilfordmetoden. På så sätt får du samma temperatur på hela framkallningssekvensen.

/Niklas
 
OM ngn lyckas få krackelerade neg.

KONTAKTA MIG!
Jag har försökt ett antal rullar men det har aldrig lyckats.

Jag har fått en rulle krackelerad en gång och om jag inte satt med mobiltelefonen så skulle jag kunnat leta upp en tråd här på Fotosidan som startades för ungefär ett år sedan av mig och där frågan om krackeleringar ställdes.

/Niklas
 
Varför inte pröva att hälla upp vatten på en 5 litersdunk (eller större) och använda sig av det rumstempererade vattnet till både framkallning och skölj, om du använder dig av den sk Ilfordmetoden. På så sätt får du samma temperatur på hela framkallningssekvensen.

Ja, det börjar helt klart kännas som en enklare ide att använda den metoden istället. Mindre vattenåtgång är ju en trevlig bieffekt.
 
Har börjat framkalla Tri-X själv med dosa och har funnit att mitt största problem är när allt är klart och jag skall skanna negativen. Filmen buktar sig i längdriktningen så det är nästan omöjligt att få den platt mot skannerglaset utan att få newtoringar pga att negativets mitt trycker hårt mot glaset Använder klämma med tyngd för att sträcka ordentligt vid torkning.

Har andra samma problem eller hur gör ni?

/krister

Kör också Tri-X i Xtol eller D-76. Filmen blir lätt kupad, men spikrak i längriktningen.
Och har inga problem i min skanner Nikon Coolscan VED.

Jag kör framkallning, sköljvatten, Kodak fix och sköljvatten och se'n några droppar Yes i sista vattnet.
Inga andra konstiga kemikalier! ;)

Kan det va någon konstig extravätska du använder?

/B
 
Enkel metod löser problemet fullständigt

.
Stötte också på problemet med kupiga filmremsor i unga dar, när jag började framkalla småbildsfilm - för ungefär ett halvt århundrade sedan ...


Hittade en enkel lösning.

1) Torka filmremsan på en dammfri plats.

2) Vänta tills filmen är helt torr (klibbfri räcker inte), dvs ett till två dygn.

3) Se till att den är dammfri. Om inte, så fanns det förr borstar som man anslöt till elnätet och som innehöll en generator som laddade borsten med motsatt polaritet mot dammet, så att detta lätt föll av istället för att elektrostatiskt klibba fast. Vet inte ifall det fortfarande går att få tag i dessa, men för några år sedan såg jag att det fanns poloniumborstar med liknande effekt (aldrig använt någon - vet inget om hur bra/dåliga de är).

4) Fortfarande Innan du gör någonting annat alls med filmen överhuvudtaget, så rulla upp den med EMULSIONSSIDAN UTÅT (i mitt fall var det ALLTID emulsionssidan som buktade inåt - har ingen erfarenhet av någonting annat). Var noggrann så att filmlagren inte glider över varandra (kan förstås orsaka repor). Släpp inte greppet om rullen innan du har säkrat den från att rulla upp, annars kommer filmlagren att glida, återigen med risk för repor.

5) Låt filmrullen ligga ihoprullad på detta sätt i minst ett till två dygn. Sedan är den plan och fin att jobba med. Dock ökade jag denna tid till en vecka - då hölls sig filmen plan i årtionden efteråt (nedklippta till remsor om 6 negativ förvarade plant i negativblad). Hade den legat bakåtrullad någon vecka så kunde den i och för sig till att börja med buckla sig lite grand "åt fel håll", men inte så mycket, och inte så länge. Å andra sidan, Ifall filmen hade legat bakåtrullad bara något dygn, så kunde den börja bukta sig inåt igen efter något år, även om det då inte var lika mycket som initialt.


Min metod fungerade perfekt med de filmer som fanns då - har ingen erfarenhet av dagens filmer.

Jag körde på den tiden huvudsakligen med svartvitt, men även en del Kodachrome diafilm. Som bekant levererades de normalt monterade i glaslösa pappramar, men eftersom även diafilmen hade en viss tendens till att bukta sig lite (fortfarande alltid emulsionssidan konkavt inåt), så klippte jag alltid bort den lilla trekanten på framkallningspåsen, vilket gjorde att jag fick tillbaka filmen oklippt i en rulle. Vilken jag genast rullade baklänges och lät ligga i en vecka. Sedan monterade jag filmen i Newtonringfria glasramar - problemet löst.

Hoppas att mina gamla erfarenheter kan vara till någon nytta även i denna moderna tid ...
.
 
Senast ändrad:
---
Vad är ett smart sätt att ta tempen på rinnande vatten?
Låt vattnet rinna ner i en bunke. Efter att ttemperaturen har stabiliserats, så är det bara att mäta temperaturen i bunkvattnet.

Edit: Såg just att Niklas hade skrivit nästan samma sak.
.
 
Senast ändrad:
Jag har fått en rulle krackelerad en gång och om jag inte satt med mobiltelefonen så skulle jag kunnat leta upp en tråd här på Fotosidan som startades för ungefär ett år sedan av mig och där frågan om krackeleringar ställdes.

/Niklas
EN gg gills inte!
Jag vill ha ett repeterbart resultat.

Och givetvis skall det bli som JAG vill ha det också :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.