Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kupig film efter framkallning

Produkter
(logga in för att koppla)

Hembygdsfotografen

Aktiv medlem
Har börjat framkalla Tri-X själv med dosa och har funnit att mitt största problem är när allt är klart och jag skall skanna negativen. Filmen buktar sig i längdriktningen så det är nästan omöjligt att få den platt mot skannerglaset utan att få newtoringar pga att negativets mitt trycker hårt mot glaset Använder klämma med tyngd för att sträcka ordentligt vid torkning.

Har andra samma problem eller hur gör ni?

/krister
 
Finns en tråd här nånstans som tar upp lite olika metoder för att undvika buktiga negativ, men jag minns inte vilken det är på rak arm.

Jag har testat att ta ner filmen innan den är helt torr (men klibbfri, förstås) och rulla ihop den lite löst på en vertikal yta tills den torkat klart. Det funkar för mina amatörmässiga behov.

Det slog mig nu att man kanske kunde testa att hänga upp båda ändarna i taket istället (när filmen inte längre droppar), det borde ge samma effekt och mindre krökning i den andra riktningen.
 
Ja det är stor skillnad på film och film. Mina Gp3 rullar är helt omöjliga medans Tmax har varit bättre...
 
Negativen planar ut efterhand, om de få ligga i sina fickor. En del blir plana direkt. Man kan även snabbplana genom att lägga negativfickan under några lexikon över natten. Sen tror jag det har med luftfuktigheten på torkplatsen att göra. Jag har märkt att mina negativ blir mycket planare om jag kör med duschen strax före att jag hänger upp dom.

Ett tips för att undvika newtonringar: Scanna negativen med emulsionssidan nedåt istället.
 
Dessa använder jag när jag hänger filmen på tork: http://www.macodirect.de/stainless-film-clips-p-717.html

Ska också nämna att jag torkar mina negativ i ett torkskåp som dock endast blåser ljummen luft.

Jag har aldrig problem med så buckliga negativ. Vad använder du för scanner?

Om du inte löser problemet så kan du prova Ilford Hp5 Plus som är en bra film som inte bucklar alls enligt min erfarenhet.

Och till alla som använder analog utrustning så är macodirekt.de ett tips på en mycket pålitlig sida med bra priser om ni råkat missa den.
 
Kan varmt rekommendera Ilford-filmer i allmänhet. Tycker inte de buktar alls mycket.

Då jämför jag mest med Rollei Retro som jag tycker rullar upp sig som den var på spolen och med diverse Kodak-filmer som buktar lite. De senare brukar dock räta ut sig rätt bra om de får hänga på tork lite länger och sedan plattas under en bok. Centennium som säkert många köpte nu på rean fungerar väldigt bra att räta ut film med :)

PS Jag har bara erfarenhet av 120-film.
 
Dessa använder jag när jag hänger filmen på tork: http://www.macodirect.de/stainless-film-clips-p-717.html

Ska också nämna att jag torkar mina negativ i ett torkskåp som dock endast blåser ljummen luft.

Jag har aldrig problem med så buckliga negativ. Vad använder du för scanner?

Om du inte löser problemet så kan du prova Ilford Hp5 Plus som är en bra film som inte bucklar alls enligt min erfarenhet.

Och till alla som använder analog utrustning så är macodirekt.de ett tips på en mycket pålitlig sida med bra priser om ni råkat missa den.

Jag har samma typ av klämmor så där är inte problemet. Skannern är en Canon MG8150 med samma skannerenhet som Canon 9000 enligt förståsigpåarna..

Lägga i press är givetvis ett alternativ o jag gillar Tri-X så jag vill hålla fast vid den kornigheten¨

/krister
 
Negativen planar ut efterhand, om de få ligga i sina fickor. En del blir plana direkt. Man kan även snabbplana genom att lägga negativfickan under några lexikon över natten. Sen tror jag det har med luftfuktigheten på torkplatsen att göra. Jag har märkt att mina negativ blir mycket planare om jag kör med duschen strax före att jag hänger upp dom.

Ett tips för att undvika newtonringar: Scanna negativen med emulsionssidan nedåt istället.

Bra tips, skall jag prova! Tackar


/krister
 
Negativen planar ut efterhand, om de få ligga i sina fickor.
Mina blir snarast värre och värre ju längre de ligger, oavsett om de ligger i press eller inte. Jag tror det beror på vilken luftfuktighet man har.

I manualen till Tetenals C-41-kit som jag använder står det att filmen kommer att bukta sig åt olika håll beroende på vilken temperatur man torkar den vid. Man ska tydligen prova sig fram tills temperaturen är sådan att den blir helt plan, vilket ju är rätt omöjligt om man inte har torkskåp.

Bäst resultat får jag om jag låter filmen hänga i badrummet med mycket fuktig luft, hela natten. Så att den torkar riktigt, riktigt långsamt. Men fortfarande blir 135-film så buktig att den ofta inte är värd mödan att skanna, så jag har helt slutat med det tyvärr. 120-film däremot blir oftast i stort sett helt plan hur man än bär sig åt.
 
När jag framkallar nere på fotoklubben så får jag helt (nästan) plana Tri-X medan om jag framkallar hemma så buktar de sig mycket mer (inte mycket men med märkbar skillnad).

Skillnaden är att på fotoklubben så torkar filmen hängandes i ett torkskåp med en balja vatten längst ner och hemma hänger de i duschen där jag har svalare och oftast torrare miljö.

/Niklas
 
När jag framkallar nere på fotoklubben så får jag helt (nästan) plana Tri-X medan om jag framkallar hemma så buktar de sig mycket mer (inte mycket men med märkbar skillnad).

Skillnaden är att på fotoklubben så torkar filmen hängandes i ett torkskåp med en balja vatten längst ner och hemma hänger de i duschen där jag har svalare och oftast torrare miljö.

/Niklas

Summan av svaren tycker jag indikerar att dom torkar för torrt o varmt. Får hitta på något typ fylla badkaret lite eller duscha innan dom hängs på tork? ;-)
 
Torkning av film.

Har börjat framkalla Tri-X själv med dosa och har funnit att mitt största problem är när allt är klart och jag skall skanna negativen. Filmen buktar sig i längdriktningen så det är nästan omöjligt att få den platt mot skannerglaset utan att få newtoringar pga att negativets mitt trycker hårt mot glaset Använder klämma med tyngd för att sträcka ordentligt vid torkning.

Har andra samma problem eller hur gör ni?

/krister

Hej.
Småbild-135- film har betydligt lättare att bli "kupiga" än vad 120 och "bredare" filmer har. Orsaken till att filmen blir "kupig" är temperaturskillnaden mellan sköljning och den plats där den skall toka. Denna skilnad är ju mindre för s/v än dia/neg.färg ,just beroende på att sköljningen för färg sker vid en högre temperatur än vad rumstemperaturen i regel är. Man kan enkelt dra slutsatsen om den är för varm eller för kallt där man torkar filmen på följande sätt:
-om filmen blir konvex (räknat från "bildsidan" )så är det förvarmt
- om filmen blir konkav, ja då är det följaktligen tvärt om.
Man behöver endast en plats för filmen - där den i "lugn och ro" kan torka.Om det sedan är ett torkskåp eller ej är kanske inte så viktigt. Själv håller jag mig med torkskåp, utan att köra med värme.
Att årstiden och den luftfuktighet som följer med den är helt klart en faktor som påverkar kupighet. Jag ser alltid till att få bort så mycket av vattnet på filmen som möjligt innan jag hänger upp den lodrätt. Tar oftas filmen i var ändana och låter vatten själv rinna av.Utan skrapor m.m. Detta fungerar på alla typer av film inkl. bladfilm och "storformatare".
Skulle olyckan var framme- alltså att filmen blir kupig-ja klipp den ,lägg den i pergamyntblad-fram med torken till fiberpapper (man nu har en sådan)- utan värmen in med filmen över natten. Oj, vad den blir plan.
 
För starkt vätmedel, alt för lång tid i vätmedlet?
Aldrig mer än 30 sek, och aldrig mer koncentrerat än 1:200
 
Har märkt att Fomapan blir helt plan efter torkning, viserligen har jag bara testat 120 film än så länge
 
För starkt vätmedel, alt för lång tid i vätmedlet?
Aldrig mer än 30 sek, och aldrig mer koncentrerat än 1:200
Förlåt, men nu är det nog "gamla sanningar" som inte provats ordentligt igen. Jag provade just att öka vätmedelkoncentrationen ungefär 5 gånger mot rekommenderad dito, och det gör ingen som helst skillnad. Jag hade nog också filmen i vätmedelbadet i säkert 5 minuter. Helt plan, inga problem.

Av allt jag kan se att döma så beror kupigheten bara på hur man torkar filmen, inget annat. Filmen är tjock och man bör rimligen försöka få den torr rätt igenom ungefär samtidigt, vilket är en teknisk omöjlighet. Men om man lyckas balansera temperatur, luftfuktighet och eventuellt luftflöde kring filmen så går det tydligen ganska bra ändå.
 
Värmen

Vet inte om något redan svarat dig, men problemet uppstår för att värmen är för hög när du sköljer eller torkar filmen.
 
Senast ändrad:
Vet inte om något redan svarat dig, men problemet uppstår för att värmen är för hög när du sköljer eller torkar filmen.

Vad är "för hög" värme på sköljvattnet? Jag har slarvat med det - alla andra vätskor har jag såklart termometrat, men skölja brukar jag göra en stund med duschkranen (har bara rinnande kallvatten i mörkrummet just nu) som avslutning och den är svår att få någon stabil temp på. Är det bättre med lite för kallt än för varmt - framför allt om man har lite kallare miljö än 20 grader under torkningen?
 
Jag minns faktiskt inte vilken temp det ska vara, samma som kemin tror jag. Att skölja för kallt är nog inget problem.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.