Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

kulled/stativhuvud till storformat

Produkter
(logga in för att koppla)

frsk

Aktiv medlem
jag undrar om någon har ett tips på ett bra huvud eller kulled som är lämpligt för mellan- och storformatskameror? huvudet/kulleden behöver inte vara särskilt advancerad men stabil.
/ f.

Jag gillar kulleder även för mellanformat (och ännu större format även om det numera händer sällan).

Jag är själv på väg att investera i en Arca Swiss B1G + FlipLock. Den är iofs avancerad men oerhört stabil. Matchar lätt det bästa Sachtler/Gitzo/Berlach-stativen!

B2 är också fin men dyrare och inte riktigt värt priset enligt mig. B1G är ju inte direkt billig heller;/

Mvh Niclas,

http://www.bhphotovideo.com/bnh/controller/home?O=productlist&A=details&Q=&sku=101487&is=REG

Bilagor

• 101487.jpg
    101487.jpg
    6.7 KB · Visningar: 418
Ja, den ser rejäl ut, men allt annat än billigt. Känner du till något om kullederna photax säljer, t.ex.

Giottos MH-1000 eller MH-1001

eller

Bembo Pro

/ Fredrik

Nu när jag kollat efter kula så har man råkat på ett antal. Arca Swiss B1-serien är nog det bästa med sin asfäriska kula om du ska köra storformat också.

Men visst, du har en del att välja på när det gäller ordentlig kulor. Här är några att kolla in. Dock verkar inte alla vilja säga att de stödjer storformat även om de anger en vikt på 15-18kg som max.
- Arca Swiss
- Foba
- Giotto
- Kirk
- Linhof
- Markins
- Really Right Stuff
- Studioball
- Wimberley

I början körde jag med min lilla Manfrotto 486RC2 till min Cambo Master PC som är en av de absolut tyngsta 4x5" kamerorna (7.5kg utan optik). Det fungerade bra om man drog i fast kulan ordentligt och hela tiden såg till att man justerade railen på kameran så att tyngdpunkten alltid låg ovanför kulan. Den tunga kameran i sig hjälper till att stabilisera hela kittet.

Hursomhelst kändes det inte specillt säkert i längden så jag bytte upp mig till en begagnad Graf Studioball som dock saknade snabbkoppling så jag kör fortfarande med snabbfästet från Manfrottokulan vilket är lite för klent och glappar lite i sidled. En kulled är omöjlig att få på en storformatare på utan snabbkoppling.

Om jag inte missminner mig är Studioballen specad att klara 20kg vs 486RC2's 6kg. Jag kör fortfarande med mitt Manfrotto 055 Pro B stativ (i väntan på bättre ekonomiska resurser) fast med benspännena lite extra åtdragna.

Arcas aspheriska kula lär som sagt vara populär i och med att trycket ökar när den sjunker och därav inte sjunker lika lätt (bra för telefotografi) men jag har också sett en del rapporter hur de kan låsa sig, fastna pga den aspheriska kulan. Förvisso inget irreversibelt.

Senast ändrad:
Sedan är frågan om en kulled är det optimala till storformat. Ett rejälare trevägshuvud kanske är att föredra.

Vid förfrågan om snabbfäste på apug.org fick jag höra att många körde med detta huvud/snabbfäste som ju är betydligt överkomligare än de kraftigare kullederna.:

Manfrotto 026/Bogen 3047

Senast ändrad:
Trevägs är som jag ser det bättre ur flera aspekter.
Dels blir det lättare att ställa kameran i våg, sedan ökar kontrollen över rörelserna om du behöver luta kameran i höjd- eller sidled och sist men inte minst riktigt stabila trevägshuvuden, är gjorda för att tåla tyngre kameror.

Titta på t ex Manfrotto #400

Ledsen Johan att jag råkade ändra mitt inlägg medan du postade ditt. 400 Ligger i samma prisnivå som kullederna och då får du växlat huvud till och med. Med 029 blir det billigare, klarar 2kilo mer (12 istf 10 enligt specen) men du har inte växelhuvudet.

Attans vad jag rör till det.

De jag refererade till på apug ( http://www.apug.org/forums/showthread.php?t=14534 ) körde Bogen 3047 vilket motsvarar Manfrotto 029 som klarar 7.5kg. Manfrotto 229 är en kraftigare variant som klarar 11.9kg och bygger inte riktigt lika mycket i höjd men väger 4 hekto mer:
http://www.manfrotto.com/product/itemlist.php3?manufid=1&sectionid=7

Ledsen för förvirringen.

När jag kikar på 229 så blir jag nästan sugen att sälja min Graf Studioball (jag gav 2000kr för den) och köpa Manfrotto 229 istället.

Senast ändrad:
Galaxens President skrev:
400 Ligger i samma prisnivå som kullederna och då får du växlat huvud till och med. Med 029 blir det billigare, klarar 2kilo mer (12 istf 10 enligt specen) men du har inte växelhuvudet.

Helt riktigt..
Däremot är det kanske värt de extra pengarna med tanke på den ökade kontrollen som du får i inställningarna. Jämfört med ett vanligt trevägshuvud där kanske kameran rör sig någon/några grad hit eller dit framförallt i svåra latituder så stannar kameran i det läge där du slutar ratta. Varken mera eller mindre.

Petitesser förvisso, men väldigt underlättande petitesser.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar