ANNONS
Annons

Kulled MANFROTTO 468MGRC4 eller någon annan?

Produkter
(logga in för att koppla)

Graylingman

Aktiv medlem
I en annan tråd rekommenderades jag att köpa MANFROTTO 468MGRC4 när jag nu vill ha en riktigt bra och stabil kulled.

För det första fattar jag inte hur man anpassar den till arca-system. Adapter? Är det en sån här jag behöver?

För det andra känner jag att kulleden i fråga är i dyraste laget, så frågan är om någon kan rekommendera en annan som är lite billigare och i bästa fall lika bra? Och då gärna med arca-system.

Man köper helt enkelt en MANFROTTO 468MGRC2 + den arcahållaren som du hittade på Ebay. Sen skruvar man bort RC2-hållaren och på med Arca:n. Sen när det kommer till Arca-plattan så är den som du hittade ganska gungig då den är liten. Bättre då att leta rätt på en stor och stabil platta. Typ som den här. Du kan även modifiera en lilla så att den blir stabil så här.

Sirui K-20 är en bra kula, men varför jag rekommenderade 468MGRC4 är för att ditt 120-300/2.8 är en tung pjäs. 468MGRC4 är klart stabilare men kostar lite mer. Oavsett om du köper Sirui K-20 så kommer du behöva modifiera den lilla plattan som hänger med, alternativt köpa en bredare. Här är en på cyberphoto.se. Då Siruis Arca-plattor skiljer sig lite mot Arca-orginal så kan det vara idé att hålla sig till Sirius egna. Du kan ju alltid borra ett extra hål och använda den lilla plattan till stativfoten på objektivet. Så gjorde jag och kan nu snabbt skifta hur jag vill montera kameran på stativet. Meningen med snabbplattor är ju att det ska gå snabbt! ;-)

Grejen med varför jag dömer ut normala snabbplattor är att med en gungig snabbplatta så går en stor del av stabiliteten i stativet förlorad. Man lägger ut mycket pengar på dyra stativ helt i onödan då.

Funderade faktiskt på att gå på en större kulled än K-20, alltså en K-30 eller K-40. Det skiljer inte jättemycket i pris. Synpunkter?

Bestämde mig för en K-30, trots allt. Kanske lite overkill just nu, men å andra sidan vet man ju inte vad som kommer att sitta på den på lite sikt. Lite mera framtidssäkert, typ.

En mycket bra egenskap hos Manfrotto 468MGR är att låsningen är hydrostatisk. Kulleden låser stenhårt utan att man behöver ta i för kung och fosterland. Det räcker att vrida på låsratten med två fingrar.

Min nästa kulled ska nog bli en med hydrostatisk låsning, men det finns kanske andra sådana än Manfrotto att överväga.

468 MG finns i 4 versioner, med RC2 snabbplatta, med RC4 snabbplatta, utan snabbplatta och med Q6 snabbplatta, Q6 plattan är oxå arca swiss kompatibel.
Men K-30 är nog ett mycket bra val det med:)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar