Annons

Kulled eller trevägshuvud

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!!
När är kulled lämpligt och när ska man använda trevägshuvud? Har kollat på stativet Dörr A3 på cyberphoto och där säljer dem ett paket med en kulled.
Har nu en D90 med kitobjektivet (men funderar på att skaffa ett 70-300. om det har någon betydelse)

Tack på förhand

MVH Elin

Kulled passar bäst för foto (jag har efter 40 års fotande inte riktigt fattat grejen med 3-vägs, nån som kan upplysa mig?)

Stativet/kulleden du kollar på borde tåla upp till 300 mm - det är alltid en avvägning mellan stabilitet och bärbarhet. Det är väl BH-36 du tittar på?

Senast ändrad:
nikons 70-300 vr är ganska tungt så man behöver en ganska kraftigt kuled, som låser hårt.

manfrottos växelhuvud kan du kolla på med

Kulled för foto och 3-vägs för video är den enkla regeln.
Jag skulle vilja säga att kulled väljer man för det går snabbt och smidigt att ändra inställning, 3-vägs huvud väljer man om man vill ha lite bättre kontroll och precision i inställningen av kameran.

Till det mesta fungerar en kulled alldeles utmärkt, men till tex makro så är ett 3-vägshuvud oftast ett bättre val. Till video väljer man videohuvuden eller möjligen panoramahuvuden.

Kulled passar bäst för foto (jag har efter 40 års fotande inte riktigt fattat grejen med 3-vägs, nån som kan upplysa mig?)

Stativet/kulleden du kollar på borde tåla upp till 300 mm - det är alltid en avvägning mellan stabilitet och bärbarhet. Det är väl BH-36 du tittar på?

Tror du att HB-36 är bättre??
Hade nog tänkt mig HB-45, trodde att den var bättre men det kanske den inte är?

Jag skulle vilja säga att kulled väljer man för det går snabbt och smidigt att ändra inställning, 3-vägs huvud väljer man om man vill ha lite bättre kontroll och precision i inställningen av kameran.

Till det mesta fungerar en kulled alldeles utmärkt, men till tex makro så är ett 3-vägshuvud oftast ett bättre val. Till video väljer man videohuvuden eller möjligen panoramahuvuden.

Hmm, jag knappade snabbare än jag tänkte... läste faktiskt fel i första frågan!

Lite Off Topic, men trevägshuvud - blir det inte instabilt med tre leder ovanpå varandra? Jag har iofs bara använt ett (en rätt enkel konstruktion från Manfrotto) men tyckte det var svårt att finjustera. Går verkligen ett trevägshuvud lättare att finjustera än en kulled med lite friktion?

Iom att man justerar i en led i taget på ett 3-vägshuvud är det i mitt tycke mycket lättare att ha kontroll på vad man ändrar. Med en kulled är det lätt hänt att man råkar ändra fler riktiningar än man tänkt.

I regel tycker jag 3-vägs huvuden är stabiligare än kulleder i samma prisklass. På lite bättre 3-vägs huvuden finns det ett rejält handtag per led som gör justeringen enkel.

Hmm, jag knappade snabbare än jag tänkte... läste faktiskt fel i första frågan!

Lite Off Topic, men trevägshuvud - blir det inte instabilt med tre leder ovanpå varandra? Jag har iofs bara använt ett (en rätt enkel konstruktion från Manfrotto) men tyckte det var svårt att finjustera. Går verkligen ett trevägshuvud lättare att finjustera än en kulled med lite friktion?

Manfrottos växelhuvud 410 och 405 (tror jag dom heter) är gjort för mycket små finjusteringar

Vilken tycker ni att jag ska välja?
Och varför?

Jag beställde ett Dörr A3 från cyberfoto för ungefär en månad sen. Jag är grymt positivt överraskad! Det är ett väldigt genomtänkt och stabilt stativ med alla funktioner som en nybörjare som jag behöver. Det var även mitt första stativ så jag har inte så mycket att jämföra med.
Jag köpte kittet med HB-36 och jag skulle inte säga att kulleden är direkt liten så jag tror den räcker bra även till ett 70-300. Jag har använt det med en D80 + 18-55 och där sitter det som berget när man vrider fast kulleden.

Hej,

Jag beställde själv ett A4 och HB-36 förra veckan, hoppas det dyker upp imorgon eller på tisdag. Jag mailade och frågade om skillnaden mellan 36 och 45 och fick följande svar från en av deras säljare:

"Jag tycker själv att HB-36 är svårjobbad på längre brännvidder än 300mm. Så tänker du köra tunga teleobjektiv så tycker jag du ska välja HB-45, annars fungerar HB-36 utmärkt."

Hoppas det kan hjälpa.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar