Annons

Kromatisk aberration

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej, är ny här och ganska nybörjare på foto. Men jag har några frågor som inte förstått riktigt.

1. Jag är i stort nöjd med mitt Sigma 18-50 EX HSM MACRO, men det ger en del aberration på ljusa ytor (speciellt när solen lyser) och det reflekterar en del ströljus från dessa ytor. Blir det bättre om jag använder ett UV filter?

2. En följd fråga på första, kan det vara fabriksfel på linsen?

3. Jag använder Ligthroom och hur jag än drar på de två reglerna för aberration ser jag ingen skillnad, går det att minska?

Hälsningar G

Det låter som du fått det där med kromatisk aberration en aning om bakfoten, men posta gärna en exempelbild på vad du menar.

Jag tror det är flare du menar, och det är vanligt på enklare optik, och ett UV-filter gör det bara värre.

/kent

Nej, nej, det är inte flare han menar, utan purple fringing. Det syns i kanterna av den svarta texten på vit botten i det övre högra hörnet på exempelbilden, och det är nästan ett skolboksexempel. Purple fringing är oftast, men inte alltid ett resultat av kromatisk aberation. Effekten är mindre i objektiv av hög kvalitet, där man ansträngt sig för att minimera kromatisk aberation. Det är alltså inte något fabrikationsfel på objektivet. Lösningen är ett objektiv av högre kvalitet, som naturligtvis också kostar därefter. Högkonstrastsituationer i hörn på en vidvinkelbild är dock att be om purple fringing, så i det här fallet är det inte säkert att det hade hjälpt.

VisionOfSnow skrev:
Nej, nej, det är inte flare han menar, utan purple fringing. Det syns i kanterna av den svarta texten på vit botten i det övre högra hörnet på exempelbilden, och det är nästan ett skolboksexempel. Purple fringing är oftast, men inte alltid ett resultat av kromatisk aberation. Effekten är mindre i objektiv av hög kvalitet, där man ansträngt sig för att minimera kromatisk aberation. Det är alltså inte något fabrikationsfel på objektivet. Lösningen är ett objektiv av högre kvalitet, som naturligtvis också kostar därefter. Högkonstrastsituationer i hörn på en vidvinkelbild är dock att be om purple fringing, så i det här fallet är det inte säkert att det hade hjälpt.

Jo, att det är CA på bilden som Lennart länkade till ser jag.... Men det var inte Lennart som frågade !

/kent

Bokeh skrev:
Jo, att det är CA på bilden som Lennart länkade till ser jag.... Men det var inte Lennart som frågade !
Oops! Mea culpa. Eftersom det frågades om bildexempel trodde jag att det var Glenn som postade ett sådant. Uppenbarligen behöver jag lära mig att läsa alla detaljer. ;-)

Laesk skrev:
Här har du ett exempel på kromatisk aberration, där uppe i högra hörnet:

http://hem.bredband.net/b396924/a18.jpg

mellan olika nyanser blir de blått å ser oskarpt ut..

Komplement till Lennarts inlägg, direkt citerat ur skolboken Fyskik för Fotografer: Kromatisk aberration uppstår när ljus av olika våglängd passerar genom ett optiskt system.Ljus av olika väglängd bryts olika-blått ljus mer än rött eller korta våglängder bryts mer än långa.Denna differentierade brytning kallas dispersion och densamma är orsaken till den kromatiska aberrationen.Varje färg får så att säga sin egen brännvidd.
Felets avhjälpande sker med extra lins med särskild karaktär till objektivet.Ett sådant korrigerat objektiv har blivit akromatiskt(korrigerat för 2 våglängder) eller apokromatiskt(tre våglängder),dvs man får vad man betalar för...

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar