Annons

Krokus 66 Color

Produkter
(logga in för att koppla)

Elle

Medlem
Hej!

Har precis skaffat en krokus 66 color. Har bara jobbat med svartvitt innan och vet inte riktigt hur den fungerar, för den är väl för färg? Det sitter tex någonting som man kan dra ut ifrån själva "huvudet", eller vad man ska säga, när det är borttaget kan man se att det inuti apparaten ligger en glas-skiva med plast runt om(i närheten av lampan är det nog), vad är det för något? Men om någon vet hur hela förstoringsapparaten fungerar och kan förklara det för mig skulle det vara väldigt snällt?

Mvh Marielle

Ok!

Tack för svaren. Men.. förstår inte riktigt ändå. Skulle lixom vilja ha steg för steg hur man gör, instruktioner eller så? Och så detta med färg alltså, känns lite rörigt, är den för färg el inte?

:)

inte tvärsäkra svar:

du KAN använda den för färg, men kan även köra s/v. tror jag iallafall.
färgapparater har antingen ett huvud där du ställer in magentagrad, cyangrad, yellowgrad, eller så får man köra med lösa filter vilket det är på din apparat? kommer inte ihåg hur man gjorde det.
var aldrig så mkt i färglabbet och var jag där så körde jag med dem apparaterna där man slapp lösa filter.-)

"Plasten" gissar jag är mjölkvit och då är det en diffusor.

Diffusorn gör att ljuset studsar hit & dit innan det passerar neråt och genom negativet. Det i sin tur gör att man inte är så känslig för damm.

Färghuvudet har tre rattar för tre olika färger. Geonom att blanda färgerna på olika sätt så filtrerar du fram olika färger och kontraster på papperet. Det är alltså här man kan skapa färgstick i processen.

Jag har för mig att det finns färgcirklar för att hitta ett utgångsvärde (Alltså en plastbit med olika filtreringar i tårtbitsformat).

När det gäller svartvitt så kan man styra kontrasten i papperet på två sätt. Antingen kör man med papper som har olika kontrastvärden eller så tar man det ngt mer moderna(inte bättre, inte sämre) papperet med variabel kontrast. Den variabla kontrasten styr du sedan genom att blanda färgerna på rätt sätt. Det finns tabeller över hur blandningen skall se ut och jag har för mig att du blandar gult och magenta i olika doser.

Mvh Erik Schalin

Hej,
Din förstoringsapparat är i första hand avsedd att användas vid förstoringsarbete med svart-vita bilder.
Den lilla lådan som du kan dra ut är en filterlåda, i den kan du lägga filter avsedda för att juster kontrasten hos papper som är avsedda för dettta.
Ilford multigrade kräver en viss uppsättning filter, kodak kanske en annan osv.
I apparaten finns antagligen en stor glasklump, detta är kondensatorn, den är till för att ge dig ett skarpt o bra ljus, alternativt så kan du lyfta ur den och istället lägga ett frostat glas i filterhållaren för att få ett diffuserat ljus, en kombination kan oxå fungera, du får prova dig fram lite.
Likaså är det viktigt att du centrerar lampan ordentligt och använder en mjölkvit "Opallampa".

Varför heter då apparaten "Color" ?
Jo istället för filter för variabel kontrast så kan du lägga i filter för färgkorrektion i den lilla lådan, o vips fick man ett marknadsföringsargument gratis.
Ska du jobba med färgbilder, köp en apparat med riktigt färghuvud, som beskrevs här ovan.

Lycka till!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar