Annons

Kritik och hjälp med en bild

Produkter
(logga in för att koppla)

Atenza85

Aktiv medlem
Hej

Vet inte om jag är på rätt forum del nu, annars får admin flytta den.

Som glad amatör så tog jag en bild som jag är rätt nöjd med.
Men jag skulle gärna ha er synvinkel på vad som kan göras med redigeringen.
Jag använder Lightroom 4 och är inte så bra på att få fram riktigt bra redigeringar.
Jag fotar RAW så brukar mest försöka få fram lite mera djup i färgerna och rätta till exponeringen om det behövs osv.

Så jag tänkte visa vad jag kom fram till och ifall någon har lite tips eller ideér om vad som skulle kunna göras annorlunda eller rent av göra ett försök själv, så skulle jag vara tacksam, och samtidigt lära mej mer om fotoredigering.

Min redigering
3000848.jpg

Före
30008482.jpg

Personligen så gillar jag ljuset och färgerna bättre i före bilden, kanske kan du öka kontrast mättnad något men inte alls så mycket och gör den inte så mörk. Om jag skulle göra något mer åt bilden så skulle jag nog beskära den i en kvadrat, det är mycket luft runt om och flickan är halv.

Jag skulle skära hårdare i vänster och överkant, så hon kommer upp och ut till vänster mer. Sen skulle jag inte dragit så hårt i färg-spakarna som det är gjort här. Jag skulle nog varit försiktig med det mesta utom beskärningen tror jag, tycker du fått till det mesta rätt bra redan i kameran.

Kolla på typ youtube vad de olika reglagen reglerar och kolla mycket på bilder här och på andra ställen, så lär du dig vad du gillar och till slut hur du ska efterlikna det med dina egna bilder!

Blir lätt i början att man redigerar sina bilder ganska extremt, bara för att man kan göra mkt!

Min personliga åsikt är att när du fotar människor så handlar allt om dom. I början läser man kanske mkt om tekniskt korrekta exponeringar, täckning i hög o lågdagrar osv. Men sen när du lärt dej exponera rätt så går allt det där tekniskt korrekta halvt i soptunnan i jämförelse med att fånga ett känslosamt ögonblick, ha kontakt med modellen/personen och få bilden att tala.

Men du kan såklart förstärka eller göra ett uttryck otydligare genom "dålig" efterbehandling. Jag stör mig t.ex inte på att du inte har täckning i himlen på orginalbilden, däremot när jag ser din redigerade bild ser jag vad som hände med tonerna och kontrasten i ansiktet på tjejen vilket jag inte tyckte var till det bättre. Man kan säga att du flyttade lite av fokus från tjejen till himlen.

Tack för alla svar! :)

Jag får lite av en "aha" upplevelse och inser att jag gärna drar upp kontrast och färger mycket mer än vad som kanske är bäst, på de flesta bilder.

Jag försökte vara lite mer återhållsam denna gång, men beskärde bilden rätt så mycket istället.
Vart en klar förbättring tycker jag själv, vad tycker ni? :)

30008484.jpg

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar