Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kringutrustning

Produkter
(logga in för att koppla)

jessieholdon

Ny medlem
Jag är amatörfotograf och har haft min Canon EOS 450d i snart ett halvår. Har fotorgraferat i flera år tidigare, men med enklare digitalkameror.

Nu har jag enbart använt ett EFS 18-55mm objektiv som följde med kameran men det finns ju så mycket tillbehör man kan utforska. Har redan provat ett makroobjektiv som jag definitivt ska köpa. Men nu till studenten så kommer det bli en hel del fotograferande, både porträtt och firandebilder. Vad skulle ni rekommendera att nästa inköp blir.

Blixt, vad borde jag välja där?
Förresten, är ett motljusskydd bra?

Alltid svårt att råda, men som du redan varit inne på:

Ett macoobjektiv är roligt och 60-100 mm f/2.8 macro fungerar också väldigt bra till porträttbilder.

Ljusstarkare normal är en annan rolig sak som öppnar upp för mingel och liknande.

Stativ är användbart - finns idag riktigt billiga stativ som är helt klart godkända.

Blixt beror ju på hur klumpig blixt du kan tänka dig och vad den får kosta. Canon Speedlite 580EX II är lite väl stor på 400D och dessutom dyr, men den ger lång räckvidd och många möjligheter. Canon Speedlite 430EX II eller möjligen den nya Canon Speedlite 220EX kan vara lämpligare. 220EX är smidig, men saknar väldigt många möjligheter - betrakta den som en boostad pop-up. Är det vad du vill ha så är det rätt, men att det inte går vinkeljustera huvudet är en stor nackdel för en extern blixt tycker jag.

Motljussydd är riktigt bra saker!! De ökar kontrasten i bilderna och minskar risken för flares - faktum är att motljuskydd är användbart även i skugga och vid blixtfotografering - det gör inte mycket nytta, men granskar man noga så upptäcker man att det faktist gör så mycket nytta att det är värt besväret att sätta på det.

Perfekt med all tipsen tack!

Vart hittar jag en bra ljusstarkare? Några förslag där också kanske, låter som ett bra tillbehör för studentmingel...?

Perfekt med all tipsen tack!

Vart hittar jag en bra ljusstarkare? Några förslag där också kanske, låter som ett bra tillbehör för studentmingel...?

Canon EF 50mm f/1.8 är en given kandidat som ljusstart normalobjektiv. Det får att hitta begagnat för omkring 700-1000 sek (nytt 1200). Det är inte perfekt, men det är bra och 1.8 är klart ljusstarkt.

http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=444

208 recentioner och 3050 ägare på FS.... Kan inte vara direkt dåligt. :)
50 mm är lite för långt för mingelfoto ofta på en APS-C kamrera, men jag har snarlika 50 mm f/1.4 och har haft mycket glädje av den. Dock så har jag sneglat på Canon EF 35mm f/2, men aldrig provat det så jag kan varken råda eller avråda ifrån det. Sigma har en EX 30/1,4 DC HSM för Canon AF som låter bra på pappret, men jag har varit lite orolig för att många förefaller ha haft problem med vissa exemplar av det objektivet.

Canon Speedlite 430EX II eller möjligen den nya Canon Speedlite 220EX kan vara lämpligare. 220EX är smidig, men saknar väldigt många möjligheter - betrakta den som en boostad pop-up. Är det vad du vill ha så är det rätt, men att det inte går vinkeljustera huvudet är en stor nackdel för en extern blixt tycker jag.
Den nya blixten heter 270 EX och den kan vinkla upp blixthuvudet. Dock bara uppåt, inte åt sidorna, så det går inte att göra takstuds när man tar höjdformat.
Själv har jag bara 580 EX II, men jag inser det rimliga i att sätta en 430 EX II på en 450D. Speciellt så länge man inte har något batterigrepp på kameran.

Å tusan, men 270 kan ju vinkla upp blixthuvuet iaf, men det kan inte 220. Så nu tror jag att allt är rätt till slut.

Tack för att ni rett ut allt för mig ;)
Nu ska jag åka och spana in EF 50mm f/1.8 den verkar som en bra start. Tack för tipsen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar