ANNONS
Annons

Kringutrustning till min Canon PowerShot A95?

Produkter
(logga in för att koppla)

royalhjalle

Ny medlem
Hej,
Jo jag undrar om någon kan rekommendera något trevligt till min canon powershot a95..

Bör jag köpa omladdningsbara batterier, isåfall vilket märke/modell?

Sedan funderar jag på att skaffa ett enkellt och händigt stativ som inte kostar allt för mycket för en studerande tonåring.

Andra tips på utrustning tas gärna emot!

Tack

(Hoppas att jag postade i rätt sektion..)

Laddningsbara batterier är inte fel. En digitalkamera drar rätt mycket ström och förbrukar batterier rätt fort. De laddningsbara batterierna är åxå oftast mer lämpade då de klarar av de högre stömuttagen bättre.
Jag har själv batterier och laddare från GP som jag tycker funkar mycket bra. Man bör ha en laddare med -dV-avkänning för när laddningen är klar för att vara snäll mot batterierna. GP Powerbank Rapid II tex. kostar 400-500kr inkl fyra batterier. Biltema en variant som verkar funka rätt bra (38-241) för 149kr, men då ingår inte batterier, så du får lägga på nån hundring till för dem. Märket på batterierna spelar inte så himla stor roll. Min efarenhet, efter att ha utvärderat en del laddningsbara batterier på jobbet, är att skillnaderna oftast inte är så jättestora mellan de dyra och de billiga ackarna.

Stativ kan du ofta hitta begagnat om du letar på tex Tradera. Annars har Cullmann stativ som brukar finnas i "fotoaffärerna" som kostar 200-300kr nånting. "Presto" på sidan nedan tex. Det funkar ganska bra för små lätta kameror som A95 om det inte blåser för mycket. http://www.cullmann-foto.de/en/products/tripods/travelpods/index.htm

Manfottos 714B och 718B är två andra alternativ som är lite större, lite stabilare och lite dyrare. Har du råd skulle jag nog satsat på ett av dem.

Stativ

Kolla in Hama`s Traveller stativ.
Jag har själv haft ett skruttigt Hama ihopfällbart till jättelitet som har funkat bra till min tidigare lilla kamera. Pris torde vara cirka 200-300 kronor.

/ Ken1

Ser att du bor i Sthlm.
Ring Foto-Service, Storgatan 11 i Solna tel 833389

Jag köpte ett begagnat stabilt stativ där för 100 kr
Dom hade flera i lager.

Batterier till A95 köper du billigast på Jula i Arninge.
4 st 2300 mAh laddbara Konnoc kostar där 99 kr. Du bör välja batterier med hög mAh. Laddare med 2st 1800 mAh laddbara batterier finns också där och kostar 79 kr. Billigast i stan.

Om du vill ha en extra blixt skall du titta på Nissin digislave på denna länk.

http://www.photax.se/

Finns i två utföranden och den avfyras automatiskt av blixten i din kamera

Senast ändrad:
Köpte ett Velbon Cx-300 stativ till min A80 (Nästan exaxt samma kamera) rekar stativet varmt. Billigt, enkelt att använda och lätt att bära med sig.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar