Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

kreditera kund?

Produkter
(logga in för att koppla)

flugan

Aktiv medlem
Jag gjorde en ärrfotografering för ca 1 vecka sen, skickade sedan i väg min faktura och bilderna till beställaren.

Nu fick jag tillbaka ett brev där beställaren anser att mitt pris är för högt, vilket inte jag tycker så klart. Men alla har ju olika sätt att se på det.
Dom vill endast betala 1200kr för detta, för mer tar inte ateljer i närheten?
Men jag har satt ett högre belopp.

I brevet jag fick står det.

"Eftersom vi inte finner fakturabeloppet skäligt betalar vi motsvarande en summa på 1200 kr enligt det dokument som "namn" mottagit inför uppdraget. Samtidigt ber vi dig kreditera oss för mellanskillnaden".

Vad menar dom och hur ska jag göra?

hoppas att du använder blf:s prislista och berätta det för dem och hoppas de går med på det. du ska alltid avtala pris innan uppdraget, annars blir det jobbit.

lycka till.

Jag gjorde en ärrfotografering för ca 1 vecka sen, skickade sedan i väg min faktura och bilderna till beställaren.

Nu fick jag tillbaka ett brev där beställaren anser att mitt pris är för högt, vilket inte jag tycker så klart. Men alla har ju olika sätt att se på det.

"Eftersom vi inte finner fakturabeloppet skäligt betalar vi motsvarande en summa på 1200 kr enligt det dokument som "namn" mottagit inför uppdraget. Samtidigt ber vi dig kreditera oss för mellanskillnaden".

Nu valde de inte de andra ateljerna.

De har även accepterat jobbet du gjorde genom att vilja betala mindre. De har bekräftat att de har beställt jobbet och indirekt efter den pristariff du har.

De har ännu inte betalat fakturan.

Ni tycks ha en tvist och kunden har fått leverans av varan och nyttan av varan.

Tag kontakt med kronofogden som hjälper till med indrivningar och ansök om ett betalningsföreläggande om du inte har fått betalt för fakturan på förfallodagen.

Hej.
En kreditfaktura är precis som en vanlig - men med den skillnaden att alla belopp är negativa (har ett minustecken framför).

Om du exempelvis ska kreditera 500 kr plus moms så blir det så här:

Kredit/avdrag bla bla enligt öv.k. -500,00
Moms -125,00
Summa -625,00

Hoppas ni kommer överens.
/Jacob vP

Kreditera inte

Köplag (1990:931)

45 § Följer priset inte av avtalet, skall köparen betala vad som är skäligt med hänsyn till varans art och beskaffenhet, gängse pris vid tiden för köpet samt omständigheterna i övrigt.

Skäligt = branschsstandard = BFL

Jag kan inte låta bli att bli lite nyfiken på din prissättning. "Ärrfotografering?" Är det bild till t.ex. försäkringsbolag eller vad innebär beställningen?

Om det är vad jag tror borde väl det skäliga enligt prislistor kunna likställas med porträttbild som ju inte är värst högt (fotograferingen plus iordingställande av porträtt på 1 pers enligt sff=750:).

Hur har du kommit fram till det pris du begär och hur mycket över 1200:- har du lagt dig? (1200:-/h lyckas man som kommersiell ta ut av några företag i länet här, men ateljeerna är tokbilliga på porträtt och studiofotograferingar riktade till privatpersoner så det enda uppdag mot privat marknad enligt min erfarenhet här som kan vara värt att ta är i princip bröllop. Andra kan man skicka till ateljefotograferna direkt.)

Jag kan inte låta bli att bli lite nyfiken på din prissättning. "Ärrfotografering?" Är det bild till t.ex. försäkringsbolag eller vad innebär beställningen?

Om det är vad jag tror borde väl det skäliga enligt prislistor kunna likställas med porträttbild som ju inte är värst högt (fotograferingen plus iordingställande av porträtt på 1 pers enligt sff=750:).

Hur har du kommit fram till det pris du begär och hur mycket över 1200:- har du lagt dig? (1200:-/h lyckas man som kommersiell ta ut av några företag i länet här, men ateljéerna är tok billiga på porträtt och studiefotograferingar riktade till privatpersoner så det enda uppdrag mot privat marknad enligt min erfarenhet här som kan vara värt att ta är i princip bröllop. Andra kan man skicka till ateljéfotograferna direkt.)

Jag har gått efter BLF´s prislista och visst, jag kanske har tagit i lite, men jag anser inte att 1200kr täcker det jag fotat. Men jag får väl ta kontakt med dom och försöka lösa detta. Men frågan är, kommer dom att betala in hela summan och sedan kräva tillbaka mellanskillnaden? eller ska jag göra jobb för mellanskillnaden?

Vilket pris du tar är upp till dig, men för att slippa sådana här diskussioner så visa kunden en prislista o skriv ett avtal så blir det inget tjafs. Är det seriösa företag/kunder så är det bara att lämna faktura. Inom tex bröllop lämnar jag aldrig ut alla bilder utan full betalning för dom 3 gånger jag inte gjort det då har det varit problem med att få pengar trots dom alla var så nöjda så.

Jag har gått efter BLF´s prislista och visst, jag kanske har tagit i lite, men jag anser inte att 1200kr täcker det jag fotat. Men jag får väl ta kontakt med dom och försöka lösa detta. Men frågan är, kommer dom att betala in hela summan och sedan kräva tillbaka mellanskillnaden? eller ska jag göra jobb för mellanskillnaden?

"Jag har gått efter BLF´s prislista och visst, jag kanske har tagit i lite" - låter lite motsägelsefullt. Och du väljer själv formuleringen "ta i" så priset kanske är lite högt ändå?

Om ni inte har avtalat något har jag svårt förstå hur de ska kunna klaga på priset (om det inte är oskäligt). Brukar du ta såna priser och de inte frågat...tråkigt för dem. Du har väl i princip rätt men de kommer känna sig lurade. Kan du inte ge dem lite rabatt samtidigt som du förklarar att orginalpriset faktiskt var ditt standarspris (om det nu är så)?

Om de inte har betalat något och ni kommer överens om ett nytt pris är det väl bara att skicka ut en ny faktura?

Ta i och ta i, men jag har lagt på för konvertering bilderna och det är väl den siffran dom stör sig på.

Sen står det ingenstans i några papper att det finns ett max belopp dom betalar ut.
Men jag får väl helt enkelt ta och ringa dom och försöka göra upp med dom.

Tack för alla svar!

Ta i och ta i, men jag har lagt på för konvertering bilderna och det är väl den siffran dom stör sig på.

Sen står det ingenstans i några papper att det finns ett max belopp dom betalar ut.
Men jag får väl helt enkelt ta och ringa dom och försöka göra upp med dom.

Tack för alla svar!

Nu har jag nästan bara sålt till dagstidningar enligt BLF...dvs efterbehandling ingår i priset. Det är dock inte samma scenario.

Lycka till!

Nu har jag nästan bara sålt till dagstidningar enligt BLF...dvs efterbehandling ingår i priset. Det är dock inte samma scenario.

Lycka till!

Man ska ju inte efterarbeta dessa bilder, men självklart så måste man göra om dom från råw, ställa viss vitbalans och så vidare. Men försöker någon att förstå det ;)

Man ska ju inte efterarbeta dessa bilder, men självklart så måste man göra om dom från råw, ställa viss vitbalans och så vidare. Men försöker någon att förstå det ;)

Olika men samma, bägge måste ju vara dokumenterande.

Men visst, gallra, överföra, vitbalans, croppning etc tar längre än själva fotograferandet.

Skäligt?
Pris regleras i avtal.
Jag känner fotograferar som tar 500 kr i timmen, medan en annan tar 10 000 i timmen.

Alternativt tar det betalt för ett jobb, allt från ett par tusen till tiotusentals kronor.

Både BLF:s och SFF:s prislistor är rekommendationer. Juridiskt sätt är de inte bindande. Det som är bindande är avtal, och då ska de helst vara skriftliga.

Det är upp till varje fotograf att bestämma vad han/hon vill ha på matbordet en fredagkväll: Oxfilé eller havregryn. Med andra ord; man är fri att sätta sitt eget pris.

Ta för vana att alltid ha ett avtal innan fotograferingen görs.

Om du inte får dina pengar, har du möjlighet att ta tillbaka bilderna då? Vad händer om du ber att få bilderna tillbaka och förbjuder dem att använda dem och att de får vända sig till någon annan?

//L

Jag har precis avslutat ett ärende hos ett försäkringsbolag angående min dotters läpp som blivit förstörd i samband med skolan. När vi skulle skicka in bilderna så stod det att man fick anlita en fotograf om man inte hade en kamera själv. Jag har för mig att det stod i papperna att dom betalade upp till max 1200kr???? Så det kan ju va så att dom betalar endast för vad försäkringsbolaget är villiga att ersätta för.

BroderIsak; kan inte påminna mig att det stod det någonstans på mina papper jag fick och jag har även frågat kunden om han fått någon information om detta. Men det har han inte.

growingart.se; ca 2 timmar tog det fota och fixa till bilderna.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar