ANNONS
Annons

Krav när man köper begagnat...

Produkter
(logga in för att koppla)

Micke30AF

Aktiv medlem
Jag köpte precis ett objektiv av en medlem från denna sida.
Fick den igår och till min stora fasa var den inte alls i det skicket som jag förväntade mig. Den hade yttre skador, samt att den var packeterad dåligt utan objektivlock... :(
Den var också väldigt dammig, och det är ju inget man gärna monterar på en D-SLR frivilligt.
(CCD rengöring kostar...)

Min fråga är nu om man kan vänta sig sådant skick på begagnat? Brukar ni också köpa begagnat från privatpersoner eller är det bättre att vända sig till en seriös fotobutik eller helt enkelt köpa nytt?

Kommer nu att köpa en helt ny glugg istället!

Jag har precis sålt till medlem och har gjort det förr flertalet ggr.

Det är ju såkalrt vikigt att man som köpare förvissar sig om att det är i det skick som säljaren uppger.

När jag säljer så ger jag också ALLtid ett skrivet kvitto där återköp bestyrks,,,
Om jag köper så ber jag om ett sådant,,

Ingen föräljare är den andra lik och ibland hittar man ngt surt ägg som tom låter otrevlig i mail och telefon,, då tappar man lätt suget.

Jag ligger och väntar på ett köp just nu själv och visst är man lite spänd! Det är man alltid!
Min säljare nu är lite trög i kommunikationen och det irriterar!

Vad man skall/kan förvänta sig är alltid en "beräkning".

Ett tips är att båda parter använder samma klassificering som ngn webb handlare använder, då har i alla fall man ett utgångsläge.

Mvh Niclas.

Ps, Jag menar att man KAN genomföra BRA köp privat begagnat, men det gäller att vara på sin vakt.

Jag har hört, (och det skulle vara trevligt att få det bekräftat av någon initierad), att man får öppna postförskottspaket innan man betalar för att kunna kodkänna innehållet. En tegelsten för 5000 loppor vore ju synnerligen trist. Kan det vara så?

Nej Jarl

Men du kan betala och begära att kassörskan skall bevittna när du öppnar paketet.

Om då kollit inte innehåller det det borde så kan du få tillbaka pengarna men det kommer att ta ett tag.

/Erik

Det hela har löst sig på ett bra sätt nu tycker jag. Säljaren tar tillbaks det och jag får köpa en ny glugg istället.
Kanske tur att man handlar av medlemmar på denna sidan.

Missförstånd kan ju alltid ske, och det är viktigt att man noga beskrivit skicket innan man skickar. Som köpare brukar jag ställa alla tänkbara frågor... Bäst är ju om man kan se bilder. Jag brukar också kolla profilen här på fotosidan. Om det är en aktiv eller gammal medlem har han eller hon knappast bara lagt in annonsen för att blåsa någon. Köper mycket hellre här än på blocket. Enda nackdelen är att folk ofta har järnkoll på prisläget... ;-)

/Pontus

Jag har flera gånger köpt begagnat både här på fotosidan och på blocket.se. Jag vill alltid ha bilder på det jag köper och brukar diskutera och fråga en hel del innan köp.

En gång har jag köpt något utan att se bild. Det var av en mycket aktiv medlem på fotosidan och då tyckte jag att risken var liten. Objektivet jag köpte då var helt i nyskick så det blev en lyckad affär.

Man kan ju se det hela som extremsport:)!!

Jag tycker själv att det är skitroligt att köpa och nääästan lika roligt att sälja om det är så att man inte säljer för att betala hyran såklart:)

Det är ju en "1,övning/2,vana/3,skicklighet" att handla privat.

Jag 1,övar fortfarande själv:)

Mvh Niclas, som väntar på privatköp just nu.

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto