Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

kraftigt brus

Produkter
(logga in för att koppla)

jridell

Aktiv medlem
helt oanvändbara foto när jag fotade innebandy med 3200 med mark2n.
jag undrar om någon vet hur det är med mark 3 an i iso 3200 samt 6400 mvh johan

Ett förmodligen billigare alternativ är att kika lite på brushanteringsprogram.. Jag har fotot mycket volleyboll inomhus och har oftast legat på iso 1600-3200 med min canon 7D. Beror lite på hur stora du visar bilderna efteråt också, jag har haft bilder uppe på volleybollförbundets hemsida i storleken 450-320px och då ser man inte bruset men ska du upp så att "bilden täcker skärmen" kan det vara vettigt med ett brushanteringsprogram. Jag använder Neat Image, funkar mycket bra! Effekten tenderar att göra ansikten lite mjukare i hyn men det är inget "en vanlig betraktare" märker.

De första GrandPrix albumen i denna länk är fotade med höga isotal, dessa är inte brushanterade men tack vare att de är små syns inte bruset. Hade jag gjort dem 1000px * 700px eller ännu större hade jag använt neat image!

http://galleri.beachfoto.se/#home

Sen vet jag en kille som fotar för Norsjö volleybollklubb som använder en Mark II och inte brushanterar sina bilder trots att han alltid ligger på iso 1600 eller 3200..
Hans bilder finns på www.volleyboll.nu

Hoppas du får ut nånting av detta och lycka till i fortsättningen! =)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar