Advertisement

Annons

Kraftig LBA just nu gällande DA* - prata-av-sig-tråd

Produkter
(logga in för att koppla)
FA 28-105 f/3,2-4,5 AL (IF) är ett fantastiskt bra objektiv. Jag är väldigt nöjd med mitt. Har haft det sen det kom, köpte det sommaren milleniumskiftet eller var det 2001? Det är mitt standardobjektiv på *ist DS:en och helt fantastiskt.

Saknar dock QuickShift fokus. Har man väl börjat använda det så... men på en *ist DS så gör det inte så mycket då den saknar AF-knappen som K10D har.

Jag hade med mig *ist DS + 28-105 på Urkult i gågna helgen. Med tanke på det våta vädret borde jag ha tagit min K10D istället, men några bilder blev det iaf :)
 

Bilagor

  • imgp0917mini.jpg
    imgp0917mini.jpg
    54.6 KB · Visningar: 149
Det är inte lätt med köpångest. Jag köpte både en DA* 16-50 och 50-135 på USA-resan för någon vecka sedan.

Jag har inte ångrat mig. Objektiven är mycket bra, fast skulle jag tvingas välja anser jag nog att 50-135 är strået vassare. Men även 16-50 är mycket bra.
 
FotoZ skrev:
Jag hade med mig *ist DS + 28-105 på Urkult i gågna helgen. Med tanke på det våta vädret borde jag ha tagit min K10D istället, men några bilder blev det iaf :)

Sicket högt stativ du måste haft!! :D:D

Nackdelen med det är att jag kommer sakna ljusstyrkan.

Jag väntar faktiskt på ett Pentax 28-80 (någon av modellerna) som jag köpte billigt inkl en kamera. Just för att testa brännvidden. Själva objektivet har jag inte läst något bra om men det duger iaf att testa brännvidden med.
 
k jonas i persson skrev:
Det är inte lätt med köpångest. Jag köpte både en DA* 16-50 och 50-135 på USA-resan för någon vecka sedan.

Jag har inte ångrat mig. Objektiven är mycket bra, fast skulle jag tvingas välja anser jag nog att 50-135 är strået vassare. Men även 16-50 är mycket bra.

Åhh... lyllo dig... Du gjorde det jag inte "vågade" göra. ;) Men än så länge har jag inte beslutat något iofs. :) Har också hört att 50-135 skall vara bättre än 16-50. Har sett några bilder med den som är sjukt skarpa. De "poppar" ut ur skärmen.

http://www.pentaxforums.com/forums/...ion/24472-example-why-50-135-doesnt-suck.html
 
snysop skrev:
Sicket högt stativ du måste haft!! :D:D
Nackdelen med det är att jag kommer sakna ljusstyrkan.

Ja, jag satt i en kran!
Men skämt åsido, jag satt i backen med några vänner och gungade. Stora scenen är ju i botten av en "gryta" typ, på en gammal kraftplats där urfolket samlades och festade på stenåldern.

Sakna ljusstyrka? Har jag inte upplevt som ett problem. Det är ju knappt 1/2 EV från f/2.8 28:an och bara 1 steg från f/2.8 på 105. Skärpedjupet blir kort vidöppet på 105:an. Fungerar utmärkt som porträttobjektiv och all-round.

Oerhört prisvärt, oerhört kompakt (det mest kompakta 28-105 på marknaden), känns bra ihopskruvat, snyggt och väldigt trevligt. Jag kan inte ge det nog med beröm. Jag är helt enkelt kär! :)
 

Bilagor

  • imgp0916mini.jpg
    imgp0916mini.jpg
    59.2 KB · Visningar: 131
Det är svårare att konstruera en bra vidvinkel än ett bra tele, så generellt så har teleobjektiv färre problem än vidvinklar. Distorsion, vinjettering och kantskärpa (på största bländaren) är även problem med proffsiga vidvinklar, och ju högre ljusstyrka desto mer problem. Det är därför som det är så ont om vidvinkelzoomar på f/2,8 för det är så svårt att få till bra sådana och dessutom kostar ett halvbra väldigt mycket.
 
Min kraftiga LBA löste sig genom att en beggad Tamron 90/f2.8 1:1 Macro inhandlades för 2000 kr =)
Får hem den i dagarna och då blir det fota av!
Givetvis kollade man inte upp priserna nog mycket men kändes som att priset var helt rätt?
Oh jag letade efter ett sånt begagnat men hittade inget till Pentax :/ Var köpte du det? Beställde iaf ett nytt som kommer hem till mig imorgon :)
 
DA*50-135 ger väldigt suddiga bilder och CA är påtagligt

http://www.pentaxforums.com/forums/...ion/24472-example-why-50-135-doesnt-suck.html

även 16-50 ger konstiga bilder, skulle aldrig tänka mig köpa ett sådant ens om det blev halva priset.

Men köp dem gärna och ge dem till mig för destruktion ;)


Hahahaha, först så reagerade jag "gulp va?! Det kan inte vara sant?!" men sen när jag gick in på länken så såg jag att det är samma tråd som fått mig att dreggla. :D Hahaha.... (I USA är det halva priset.... :))
 
Hahahaha, först så reagerade jag "gulp va?! Det kan inte vara sant?!" men sen när jag gick in på länken så såg jag att det är samma tråd som fått mig att dreggla. :D Hahaha.... (I USA är det halva priset.... :))

(jag vet, skall till new york i januari ;) )
Försöker bara få honom att inte lägga pengarna ^^
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.