Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kraftig LBA just nu gällande DA* - prata-av-sig-tråd

Produkter
(logga in för att koppla)
Kraftig LBA flera gånger nämnt, vad är det? Har sökt på det men hittar ingenting på nätet som verkar passa till inlägget.

LBA = Lens Buyers Anonymous, eller Lens Buying Addiction. En vanlig term inom Pentax-sfären som står för ett "sjukligt" tillstånd att vilja köpa objektiv som man egentligen kanske inte absolut "måste" ha men som man "måste" ha ändå typ för att man är kär...

:)

Re: Re: Tillbehör..

snysop skrev:
Vad är det för något?? Sätter man den mellan kamera och objektiv? Det är ju någon gummigrej på den, skall man ta bort den? Blir bilderna något bra verkligen?
För att använda objektivet som kikare.

snysop skrev:
Joo... men frakten är... apdyr. Kostar samma som väskan typ. :(

Du sa förut att du hade en vän där som kunde köpa objektiven till dig. Då borde denne ju kunna köpa med sig en väska? Men denne har kanske redan åkt tillbaka? Jag menade inte att du skulle beställa via nätet.

Men det kanske är en idé att göra vi som har Pentax. Beställa tillsammans? Inte för att jag vill stå som inköpare dock eller har nått jag vill ha. Precis idag :)

Chewbacca skrev:
Du sa förut att du hade en vän där som kunde köpa objektiven till dig. Då borde denne ju kunna köpa med sig en väska? Men denne har kanske redan åkt tillbaka? Jag menade inte att du skulle beställa via nätet.

Men det kanske är en idé att göra vi som har Pentax. Beställa tillsammans? Inte för att jag vill stå som inköpare dock eller har nått jag vill ha. Precis idag :)

Fast han bor där och har ingen planerad resa hit (eller jag dit). :( Min bror kanske skall dit dock fast jag tror inte att han vill bära med sig en väska till mig. :D

Hehehe... om jag bara hade haft lite fler semesterdagar att ta ut så hade jag kunnat köpa en resa för pengarna jag "sparar" på att inte köpa båda objektiven... :D:D Attans. Skulle inte varit ledig de 3 regniga veckorna nu i somras... attans!!

Min kraftiga LBA löste sig genom att en beggad Tamron 90/f2.8 1:1 Macro inhandlades för 2000 kr =)
Får hem den i dagarna och då blir det fota av!
Givetvis kollade man inte upp priserna nog mycket men kändes som att priset var helt rätt?

Efter att ha fått det fantastiska batterigreppet (det blev ju en annan kamera, förr var jag kär, nu är jag... kärkär :D) så har LBA'n lagt sig något och jag börjar bli lite snål. Har nästan bestämt mig för att vänta med DA*-optiken - det är ju ett år kvar till sommaren (buhuuu) så vädertätningen kan jag vänta lite med.

Dessutom så lekte jag med ett låne Sigma EX 18-50/2.8 och kom på att omfånget inte är för mig - inomhus. Jag har därför nästan bestämt mig för att köpa något runt 28-75 eller liknande (med ljusstyrka 2.8). Hade GÄRNA köpt Pentax 17-70 men f4 är något slappt (2.8 e kul!)... (buhu igen). Så just nu lutar det åt ett Tamron 28-75/2.8 som verkar vara bland det bästa i det omfånget. Någon som har något annat hett tips?

...Enda smolket i bägaren är att en ny Tamron 28-75 i Sverige kostar nästan lika mycket som en ny DA*50-135 i USA.........!!!! Så därför jagar jag nu ett beg. bra ex. :)

hence84 skrev:
Min kraftiga LBA löste sig genom att en beggad Tamron 90/f2.8 1:1 Macro inhandlades för 2000 kr =)
Får hem den i dagarna och då blir det fota av!
Givetvis kollade man inte upp priserna nog mycket men kändes som att priset var helt rätt?

Fusk. Jag vill också ha ett sådant. Till det priset.

Är det jag som inbillar mig eller är det så att Pentax original optik har ett högre andrahandsvärde än 3:e partarna?

Ett alternativ till Tamron kan ju vara Pentax SMC-FA 28-105/3,2-4,5 AL IF, något lägre pris, jag är nöjd med mitt. Lite sämre ljusstyrka men något större omfång.

/Mats

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar