Annons

Kraftig LBA just nu gällande DA* - prata-av-sig-tråd

Produkter
(logga in för att koppla)

snysop

Aktiv medlem
Hjälp!

Jag lider av kraftig köplust!! En vän i USA kan gå och köpa DA* 16-50 & DA* 50-135 åt mig till ett pris under 9000 sek för båda. Jag har dessa pengar tillgängliga och spenderbara MEN jag har ångest!

För det första så är jag orolig över kvalitén och garantierna. Sen så är det grymt mycket pengar att lägga ut och de skulle egentligen kunna gå till att köpa nya utemöbler osv till vårat nya hus... MEN - att de är vädertätade är för mig ett stort plus! Är ute på havet en hel del (både som dykare och som båtfarare) och vill inte behöva vara orolig om det kommer något saltstänk på kameran. (Nej, den skall inte med mig ned på djupet men det hade varit trevligt att kunna fota med den med blöta fingrar).

Vad skall jag göra? Jag har ju redan optik som täcker upp dessa brännvidder (förutom 16mm) så jag behöver inte dem för omfånget. Däremot så är den fasta ljusstyrkan 2.8, vädertätningen samt SDM stora plus för mig... och de väger över mot 3:e parts tillverkarnas alternativ. Men... Å du store ångest! :(

Tanken om att bara ha DA* i väskan är något som jag som småbarnsförälder med plaskiga hobbys drömmer om...

Förlåt för detta "prata av mig-inlägg". Det finns ingen mer än jag som kan säga gör si eller så egentligen... Vill bara vädra av min kraftiga LBA som jag just nu känner. Men för att tråden skall ha något syfte än bara för mitt "prata-av" så får ni som har objektiv-köpar-ångest gärna prata av er. :) Tror knappast att jag är ensam om detta. :D
 
Men att inte köpa är ju också att göra något. då kan man aldrig ångra sig egentligen, blir man inte lite av en psykopat då? ;-)
 
Här räknas aktiva handlingar. Att inte köpa är att vara passiv. Sluta vara så filosofisk;-) Här handlar det ju om drifter. När en djup inre drift vill handla något så gäller det att bejaka det. ananrs kan det ge svåra trauman senare i livet ;-)
Det finns andra drifter som också bör bejakas, men dom hör inte hemma på fotosidan ;-)
 
:D:D Jag hör er... Har gått och suktat efter en kit-ersättare sen jag köpte min *ist DS - dvs x-antal år. Och nu när det har trillat ned lite pengar i knät på mig så har jag chansen... MEN! Det finns ändå ett MEN... Argh.

Ingen annan som har ångest just nu?!
 
Om du, efter köpet, kontaktar Pentax US så får du garantikortet för detta som innebär att du kan få det servat och reparerat via Pentax Sverige om det mot förmodan skulle behövas en sådan åtgärd.

Dock tror jag faktiskt att produkten måste vara köpt av dig och inte av din vän i USA, för att du ska få garanti. Alltså det är du som måste stå som köpare på köpebeviset/kvittot ("proof of purchase") från affären.

---
International Warranty Card
New PENTAX products do not automatically come with an international warranty that covers all PENTAX products around the world. However, it is possible to obtain an International Warranty Card through PENTAX Imaging Company, Inc. after you have purchased a PENTAX product. If you bought your PENTAX product in the United States and are traveling to a foreign country for an extended period of time, we can send you an International Warranty Card to cover your product while you are abroad. We will also send you a list of authorized service centers around the world.

To obtain an International Warranty Card, please send the below listed items to Pentax Imaging Company, 600 12th Street, Suite 300, Golden, CO 80401:

A copy of your dated proof of purchase, with the name and address of the U.S. dealer.
The serial number on your PENTAX product (if it has one).

If you bought your PENTAX product in another country, and you are coming to the United States, we can send you an International Warranty Card to cover your product while you are within the United States. You will need to send us the following items:

A copy of your dated proof of purchase.
The serial number on your PENTAX product (if it has one).

We will fill out an International Warranty Card and mail it to you. The time period and product coverage provided by the International Warranty Card is the same as the standard PENTAX Limited Warranty (as specified above).
...
Garantins regler:
This limited warranty covers any defects in original factory materials and workmanship. If your PENTAX product malfunctions due to such a defect within this one year period, PENTAX Imaging Company will repair it at no charge within a reasonable amount of time. This warranty doesn't cover any damage caused to the product including, but not limited to: impact, moisture, liquid, sand, excessive temperature, battery leakage, chemical corrosion, mishandling, operation contrary to operating instructions, tampering, modification, or servicing by an unauthorized repair shop. PENTAX shall not be liable for any consequential or incidental damages, such as film replacement, film processing, batteries, travel expenses, loss of time, etc. This warranty only applies to PENTAX photographic equipment originally distributed in the United States by PENTAX Imaging Company, 600 12th Street, Suite 300, Golden, Colorado 80401.
 
snysop skrev:
:D:D Jag hör er... Har gått och suktat efter en kit-ersättare sen jag köpte min *ist DS - dvs x-antal år. Och nu när det har trillat ned lite pengar i knät på mig så har jag chansen... MEN! Det finns ändå ett MEN... Argh.

Ingen annan som har ångest just nu?!

Jomen ångesten har man ju alltid, men det är ju du som behöver pushas till köpet ;-)
Ok, om det är någon tröst så har jag köpt hittills i år:

1 Eos 40d, en Eos450d, ett Sigma objektiv 150-500 + en båt för 150' i år, trots att jag har både barn, familj och hus. Så om du tror du är hemsk som vill prioritera dig så kan du alltid tänka på det riktiga kräket, han Håkan Wänlund... ;-)
 
Det som förvirrar här är ju att DA 17-70 f/4 börjat få fina kommentarer på dpreview av användare, och 17-70:n är det mest värdertätade av de icke-vädertätade objektiven. Dvs, den har en gummiflärp på kamerafattningen och även extra skydd i fokusringen. Antagligen har de gjort så för att skydda elektroniken i objektivet för det är ju mer elektroniskt än de andra DA opbjektiven eftersom det har en inbyggd motor för objektivet. Men lika mycket värderskyddade/tätade som DA Star, det är det ju inte.

Så det är ett mellanting liksom.
Verkar ha låg nivå på lila överstrålning också och mer än anständiga prestanda överlag, men ännu fler behöver få objketivet och testa det innan man kan dra konkreta slutsatser.

Dock, den fungerar ju inte på *ist DS eftersom den har enbart SDM..
 
casting skrev:
Jomen ångesten har man ju alltid, men det är ju du som behöver pushas till köpet ;-)
Ok, om det är någon tröst så har jag köpt hittills i år:

1 Eos 40d, en Eos450d, ett Sigma objektiv 150-500 + en båt för 150' i år, trots att jag har både barn, familj och hus. Så om du tror du är hemsk som vill prioritera dig så kan du alltid tänka på det riktiga kräket, han Håkan Wänlund... ;-)


Hahaha... Vad skönt! Jag har bara köpt hus för x-mille och lite dykprylar för några tusingar. ;) Men du är värre på kamerafronten, en 40D OCH en 450D?!!
 
FotoZ skrev:
Det som förvirrar här är ju att DA 17-70 f/4 börjat få fina kommentarer på dpreview av användare, och 17-70:n är det mest värdertätade av de icke-vädertätade objektiven. Dvs, den har en gummiflärp på kamerafattningen och även extra skydd i fokusringen. Antagligen har de gjort så för att skydda elektroniken i objektivet för det är ju mer elektroniskt än de andra DA opbjektiven eftersom det har en inbyggd motor för objektivet. Men lika mycket värderskyddade/tätade som DA Star, det är det ju inte.

Så det är ett mellanting liksom.
Verkar ha låg nivå på lila överstrålning också och mer än anständiga prestanda överlag, men ännu fler behöver få objketivet och testa det innan man kan dra konkreta slutsatser.

Dock, den fungerar ju inte på *ist DS eftersom den har enbart SDM..

Ja, 17-70 har jag varit inne på men då det är mkt vatten och en 3-åring i mitt liv så känns det som att DA* är bättre. DS'en är såld och "nya" kärleken är K10D så ur den synvinkeln så är det lugnt. :)

----

Det "enda" jag kan känna gott samvete för är iaf att jag inte kommer byta kamerahuset inom någon snar framtid. Har just börjat fota på läge M med min K10D och är väldigt nöjd (nykär) i den. Så eftersom jag inte hoppar på det nyaste huset så kan jag bygga upp min optiksamling istället - eftersom den är viktigare (iaf nästan).
 
FotoZ skrev:

Dock tror jag faktiskt att produkten måste vara köpt av dig och inte av din vän i USA, för att du ska få garanti. Alltså det är du som måste stå som köpare på köpebeviset/kvittot ("proof of purchase") från affären.

Hmm.... detta gör det ju lite svårare. Får ta ett snack med honom. Tack för infon!! :)
 
Ja, för att du ska få världsgarantin av Pentax US måste du bevisa att du har köpt objektivet i USA.
Om säljaren går med på att skriva ditt namn på kvittot och köpbevisen, registrera dig som kund istället för din vän, så borde det ju fungera.
 
snysop skrev:
Hahaha... Vad skönt! Jag har bara köpt hus för x-mille och lite dykprylar för några tusingar. ;) Men du är värre på kamerafronten, en 40D OCH en 450D?!!

Extrakamera till bröllopsfoto, har faktiskt fått betalt så att det täcker kostnaden för 450d:n iaf ;-) Men mitt hus är å andra sidan bara 2 år gammalt också, så millarna har trillat på här med. Men hus räknas väl till gemensamma investeringar, så dom brukar vara lättare att sälja in hemmavid...
Hursomhelst så har säkert din partner någon annan dyr hobby som du kan kvitta det mot? ;-)
 
Kompromissa. Köp ett av objektiven.
Två på en gång blir ändå inte bra, det ena kommer garanterat att bli mer eller mindre liggande och ge dig dåligt samvete eftersom du bara leker med det andra.

Eller så leker du med båda och lär dig inte utnyttja något av dom.


Nej, köp det andra ett halvår senare.
 
Gimbal skrev:
Kompromissa. Köp ett av objektiven.
Två på en gång blir ändå inte bra, det ena kommer garanterat att bli mer eller mindre liggande och ge dig dåligt samvete eftersom du bara leker med det andra.

Eller så leker du med båda och lär dig inte utnyttja något av dom.


Nej, köp det andra ett halvår senare.

Där sa du något mycket klokt och så skall jag göra. Jag köper 50-135 först, det är nämligen det jag känner mest behov av just nu. Tack för kloka ord! :)
 
Hehehe, nu sitter batterigreppet på kameran och oj(!) den blev bekvämare att hålla i även i "vanligt" läge. Bra köp!

Men oj vad lustig den ser ut när man har sitt FA50/1.4 på den. :D Hehehe...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.