Annons

Krånglar D70 när den är kall?

Produkter
(logga in för att koppla)
majja skrev:
Det är alltid bäst att vänta några timmar med att ta fram kameran ur fotoväskan när du kommit in.

Vill inte göra dig orolig, men risken finns ju att du tog fram kameran för snabbt, och att det blivit kondens i kamerans el-kretsar. Och.. ja resten går ju att lista ut.

Låt kameran ligga tills imorgon och lägg den sedan på ett varmt ställe om den inte fungerar efter det.

Var och en gör ju som denne finner bäst men efter att ha diskuterat detta ganska intensivt under förra köldknäppen vidhåller jag fortfarande att kameran inte tar skada av att tas direkt in från kylan. Lägg bara kameran luftigt så avdunstar ev. kondens snabbt i den takt som kameran blir varm. Det tar inte särskilt lång stund.
Personligen har jag inga dåliga erfarenheter av denna metod. Kondens i sig är inte heller strömförande, det är en myt!

Mvh/Göran
 
Göran: Kondens är på alla sätt strömförande, så att starta en kamera när man tror det finns kondens på elektroniken är klart olämpligt.

Däremot så tar det inte lång tid för kondesen att dunsta bort om kameran få ligga luftigt i värme, fuktigheten i rumdtempurerad luft är väldigt låg om yttertemperaturen är nedåt -10. Och så länge kameran är avstängd så skall det inte ger några elektriska problem, däremot är det inte roligt med Newtonringar på optik eller sensorn vilket kan uppstå när kondensen dunstar.
 
Nome Nescio skrev:
Göran: Kondens är på alla sätt strömförande.

Detta får du gärna försöka att förklara.

Kondens är förångat vatten som är uppburen av luften. Det vattnet är i princip 100% destillerat. Det förkommer, beroende på plats lite föroreningar i form av cigarettrök och annat. Detta vatten leder INTE ström alls!

Om detta vatten sedan kommer i kontakt med elektronik är det annorlunda. Om det finns salter och annat blir det tillsammans med vattnet ledande. Vattnet kan även orsaka oxidation på kontakter som också innehåller ämnen som reagerar med vatten.

Snö är i princip samma sak medan vattenlednings och sjövatten innehåller jämförelsevis rätt mycket salt och är därför i viss utsträckning ledande.

/AnWi
 
skaffa kortläsare

vill du skona kamerans batteri och korta ner laddtiderna från kort till dator så kan jag bara rekomendera dig att skaffa en kortläsare. kostar runt 300 spänn. de problem du beskriver med din kamera har jag då aldrig upplevt med min och ändå är den ute i kyla daglig dags
 
AnWi skrev:


Kondens är förångat vatten som är uppburen av luften. Det vattnet är i princip 100% destillerat. Det förkommer, beroende på plats lite föroreningar i form av cigarettrök och annat. Detta vatten leder INTE ström alls!

Om detta vatten sedan kommer i kontakt med elektronik är det annorlunda. Om det finns salter och annat blir det tillsammans med vattnet ledande. Vattnet kan även orsaka oxidation på kontakter som också innehåller ämnen som reagerar med vatten.
/AnWi

Tack Anders för detta klargörande. Jag skrev inget om att förorenad kondens inte var strömförande, vilket det ju kan vara men då blir det en massa "om" i diskussionen i onödan. Att skriva som Per Carlin:
Kondens är på alla sätt strömförande
är ju uppåt väggarna . . fel. (Bra referens till källan vore av intresse).
I praktiken - med en kamera som inte förvaras utomhus om nätterna utan används och förvaras normalt - är inte lite kondens något problem. Inte såväl teoretiskt som enligt min egen erfarenhet.

Men om man skall vara helt säker så förvara då kameran i vitrinskåpet. Alltid, och lås!


Mvh/Göran
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.