Annons

Krånglar D70 när den är kall?

Produkter
(logga in för att koppla)

j0akim

Aktiv medlem
Jag var ute nyss i ca 1½ timma i -10 grader.. har varit hemma nu i en timma och haft kameran i väskan.. pluggade in den och började överföra bilder.. kameran var otroligt seg, och de sista 15 korten av ca 200 kunde inte läsas... så jag kopplade ur kameran och la den i väskan igen.. nu har jag väntat ett tag och skulle testa igen, men då hittar datorn inte kameran?

har någon annan varit med om liknande problem?
 
Hmm, jag har inte haft sådana problem alls med min. Har fotat ute i en timma eller så...men jag ser till att plocka ur batteriet när jag kommer in i värmen. Kör med extern kortläsare också. Enligt manualen så är lägsta arbetstemperaturen 0C.
 
j0akim skrev:
Jag var ute nyss i ca 1½ timma i -10 grader.. har varit hemma nu i en timma och haft kameran i väskan.. pluggade in den och började överföra bilder.. kameran var otroligt seg, och de sista 15 korten av ca 200 kunde inte läsas... så jag kopplade ur kameran och la den i väskan igen.. nu har jag väntat ett tag och skulle testa igen, men då hittar datorn inte kameran?

har någon annan varit med om liknande problem?


Har en Kompis som har en Eos 300d, och har liknande problem i dessa kalla dagar.
D är väl ett vanligt problem än så länge med digitalkameror med såpass känslig teknik.

Men vänta ytterligare en tid o se vad som händer.
/ Jim
 
Jag var ute med min D70+kitobjektiv här i uppsala i förrgår, -18 grader och lätt snöyra i runt en timma.

Hade inga problem under fotograferingen, och allt gick som vanligt vid bildöverföringen.
 
Det är alltid bäst att vänta några timmar med att ta fram kameran ur fotoväskan när du kommit in.

Vill inte göra dig orolig, men risken finns ju att du tog fram kameran för snabbt, och att det blivit kondens i kamerans el-kretsar. Och.. ja resten går ju att lista ut.

Låt kameran ligga tills imorgon och lägg den sedan på ett varmt ställe om den inte fungerar efter det.
 
nu testade jag igen och det funkade bra... men läsningen från minneskortet känns långsammare.. men men jag får låta den vila lite tils imorgon då jag ska ta en 4 timmars promenad...

läste förra messet att man ej bör använda den under 0grader... vad är det som kan hända förrutom det jag märkt idag?
 
TFT och LCD skärmar tycker inte om sträng kyla, så det är väl antagligen de som ger upp hoppet först. Skulle jag tro iaf...
 
TFT-displayer i kyla kan jag inte yttra mig om. LCD-skärmar i kyla har jag dock viss erfarenhet av: jag har arbetat två vintrar som tidningsutdelare och hela tiden haft min egen och jobbets mobil i en ytterficka i jackan. Vanliga temperaturer på morgonen (ca 0330-0530) var -20 till -35. Vid ett tillfälle var temperaturen ner till -42, och jag har under denna tid inte märkt något permanent problem med displayerna på mobilerna. Det enda är att i takt med att temperaturen på LCD:n sjunker så förlängs den tid som går åt för att ändra tecken på skärmen, vilket gör att man inte kan trycka lika fort på knapparna (eftersom du inte ser vad du gör).
 
Jag har använt min kamera ute i -15 -20C i ett par timmar utan några problem, det viktiga är nog att som majja skriver låta den ligga i väskan så att man slipper kondens i och på kameran. Är man ivrig på att kolla bilderna snabbt så ta ur minneskortet ute och stoppa det i fickan, som jag har förstått det så är dom inte lika känsliga för kondens då dom är tämligen kapslade och värms upp mycket snabbare än kameran. Att det skulle vara någon stor skillnad mellan olika kameramärkens köldtålighet finner jag lite otroligt, elektroniken tål nog en hel del, tills jag får problem så kommer jag att fortsätta fota i kyla, kameran verkar tåla mer än jag.
 
Nej, min kamera funkar klockrent både ute i kylan och även när man kommer in i värmen igen.
Var ute idag på morgonen, 23 grader kallt, i lite mer än en timme.

Vi hade roligt! :)
 

Bilagor

  • mia_liten.jpg
    mia_liten.jpg
    48.1 KB · Visningar: 532
Jag har också bara goda erfarenheter av D70 och kyla. Har ibland varit ute 4-5 timmar i 15 till 20 minusgrader och allt har funkat perfekt.
 
konstigt... nu har jag varit ute i 4 timmar, tänkte vänta en timma och sen koppla in kameran för att överföra lite foton.. ca 300 :)
 
300 bilder på 4 timmar ?

använder du kameran som en k-pist?," konstigt... nu har jag varit ute i 4 timmar, tänkte vänta en timma och sen koppla in kameran för att överföra lite foton.. ca 300 :)" jag tar kanske tio på samma tid.
 
jag håller på och lär mig, så jag vet inte riktigt vilka inställningar jag ska ha för bästa kvalite osv.. så hellre för många och slänga hälfen, än för få och slänga alla :)
 
VATTEN

Vill bara berätta en grej som inte har med kyla o göra men, jag tappade min Pentax 67II i en å för ett par år sedan, hela kameran under vatten ( Klantigt jag vet )

Men den fick stå på tork i 4-5 timmar och efter den torkat så funkade den igen som vanligt.
Det kallar jag kvalitet, och den kameran ska följa mig i graven.
Så kär e jag i den
 
Jag har just varit i fjällen och enda kylaproblemet jag märkte var att jag var tvungen att vänta en gnutta tills bilden var sparad (Microdrive) för att batteriet skulle orka att visa bilden på displayen (har inte autovisning påslagen).

Vänsterögd som jag är blev i och för sig displayen lite frostig också, men det gick ju att skrapa bort...
 
En liten fråga bara:

Om man går med kameran i handen ute och fotograferar och sedan när man kommer innanför dörren så stoppar man ner kameran i väskan som man hade med sig ut, klarar den det, eller skall man stå utanför porten och stoppa ner kameran ?

(min väska är lite krånglig att stoppa ner kameran i med handskar och stor bylsig jacka på)
 
j0akim skrev:
Jag var ute nyss i ca 1½ timma i -10 grader.. har varit hemma nu i en timma och haft kameran i väskan.. pluggade in den och började överföra bilder.. kameran var otroligt seg, och de sista 15 korten av ca 200 kunde inte läsas... så jag kopplade ur kameran och la den i väskan igen.. nu har jag väntat ett tag och skulle testa igen, men då hittar datorn inte kameran?

har någon annan varit med om liknande problem?

Hej Joakim!

Du ställde huvufrågan här på tråden så jag svarar dig så här:

Jag har inte märkt att minn D70 fungerar annorlunda i kyla än annars. Däremot har jag märkt att det problem som du beskriver kan dyka upp när batterierna börjar bli tomma. Vid kyliga förhållanden är det extra viktigt att man har fulladdade ackar. Prova det så ska du se att det går bättre!

Mvh/Göran
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.