Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Krånglande Powershot A85

Produkter
(logga in för att koppla)

Bach

Medlem
Den 31 augusti 2004, dvs för snart 2 år sedan, köpte jag en Canon Powershot A85 från http://www.alfadigi.com.

Den har fungerat felfritt och jag har tagit ca. 6000-7000 bilder.

Den har möjligen fått någon hårdare smäll en gång under denna tid men fungerat bra lång tid efter att detta hände.

Tills nu, det började kring midsommar då displayen plötsligt inte längre visade något efter att jag hade använt den flera ggr samma dag. (Vad jag vet så hände det inget med kameran denna dag, om inte någon lånat den och tappat den i golvet utan att tala om det för mig.)

Displayen visade inget varken i det läge då man tar bilder eller i det läge då man bläddrar och tittar på redan tagna bilder. Displayen verkar dock inte trasig för i ett läge där man kan ta så kallade panorama-bilder så fungerar displayen felfritt, detta är dock det enda läge där den visar något över huvud taget!?

Jag lät kameran ligga och efter nån timme när jag tog mig en titt på den igen så fungerande den som om det aldrig hade varit något problem. Därefter glömde jag i stort sett av att den hade krånglat och har använt kameran många ggr sen dess utan några som helst problem.

Men i slutet av förra veckan så återuppstod samma problem efter att jag tagit runt 60-70 bilder och sen dess har displayen varit "död" med undantag från "panorama-läget"...

Det går att ta bilder och överföra till datorn, det blir inget fel på bilderna men displayen är helt släckt. Jag har provat att ta ur och sätta i batterierna (GP 2300) och minneskortet (CF SanDisk Ultra II 256 MB) men detta har inte hjälpt.

Vet inte om detta skulle vara ett känt problem med denna kameramodell men i vilket fall känns det hemskt tråkigt att den börjar krångla på detta sätt. Med min vanliga tur så gäller väl inte garantin heller...

Jag har googlat och sökt i olika forum efter liknande problem men inte funnit något så nu reggade jag mig här för att fråga om någon har något tips eller känner igen problemet?

Går det att göra någon form av "reset" av kameran eller uppdatera dess firmware?

Tacksam för alla förslag!

Vad händer när du trycker på DISP? Både i fotograferingsläget och i visningsläget.

Går det att få upp inställningsmenyerna då?

Finns ingen nyare firmware till A85 vad jag vet. Pröva ta ur batterierna och låta den ligga, gärna på ett varmt element.

fn76 skrev:
Vad händer när du trycker på DISP? Både i fotograferingsläget och i visningsläget.

Med displayen händer det ingenting varken i det ena eller det andra läget. Däremot hör man hur den byter läge genom de karaktäristiska små klickande ljuden som man även hörde innan kameran började krångla (i fotograferingsläget alltså).

jeskata skrev:
Går det att få upp inställningsmenyerna då?

Finns ingen nyare firmware till A85 vad jag vet. Pröva ta ur batterierna och låta den ligga, gärna på ett varmt element.

Inställningsmenyerna, de jag får upp när jag klickar på "MENU", går endast att få fram i panoramaläget, de ser ut som vanligt och det går att ändra dessa inställningar.

Kan prova att ta ur batterierna, men är det så klokt att lägga den på ett varmt element? Tänker du på fukt eller nåt liknande?

Tänkte berätta hur det har gått med kameran. Jag fick inte fart på displayen och tillslut så skickade jag in den till InfoCare i Växjö som har hand om "supporten" på Canons kameror i Sverige.

Efter ca 2 veckor ringer en tekniker därifrån och undrar vad det är för fel på kameran för han hittar inget!?

Den tycks ha "självläkt" på väg dit med andra ord... dvs drygt 700 kr i sjön och en kamera som känns lätt opålitlig. :(

Hoppas verkligen inte att den börjar krångla igen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar