Annons

Krävs tillstån?

Produkter
(logga in för att koppla)

micke80

Aktiv medlem
Tog den här bilden i vintrar på några isklättrare. Nu har jag ett företag i området som ev. vill köpa bilden till en folder. Tror ni att jag kan sälja bilden utan att ha tillstånd från personen på bilden (frågade om jag fick fota men tänkte inte på att jag skulle kunna sälja bilden..)

/Micke
 

Bilagor

  • climber.jpg
    climber.jpg
    44.7 KB · Visningar: 411
eftersom han inte går att identifiera (man ser inte hans ansikte) är han så pass anonym att det borde vara lugnt.
jag ska inte säga att jag är hundra på det, men jag kan inte heller se varför det inte skulle vara lugnt.
 
Stålande, tack för det snabba svaret Christel! Jag misstänkte att det var så men ville ha fler åsikter... Jag tror vi chansar och hoppas ingen skriker ;o)

/Micke
 
Jag håller nog med Christel, men hans kompisar känner nog igen honom (henne?), han kanske klagar när han hittar sig själv i reklam. Men jag skulle nog tro det är lugnt. Ingen annan kan ju känna igen honom och det är ju inte direkt någon stötande situation.
 
Jag fortsätter lite på det här spåret om det är ok: Om man har bilder på folksamlingar etc, vad gäller då? Detsamma vad gäller om man tagit bilder på en tävling som t.ex. slalom och anläggningen vill ha bilder därifrån till reklam och info-blad?
Ett "folksamlings-exempel":
 

Bilagor

  • midsommar.jpg
    midsommar.jpg
    54.1 KB · Visningar: 315
Du får sälja bilden hur mycket du vill men företaget får inte använda bilden (folksamlingen, den första vill jag inte uttala mig om).

Lag (1978:800) om namn och bild i reklam:

1 § Näringsidkare får icke vid marknadsföring av vara, tjänst eller annan nyttighet använda framställning i vilken annans namn eller bild utnyttjas utan dennes samtycke. Med namn jämställs annan beteckning som klart utpekar viss person."

Påföljden är skadestånd och i grova fall böter (för utgivaren).
 
Ok, rakt svar. Men detta betyder alltså att man i princip aldrig kan använda en bild av en folksamling där man ser någons ansikte i reklamsyfte för t.ex. ett evenemang eller ett företag. Har jag förstått det hela korrekt?


/Micke
 
i bildexemplet i den här tråden tycker jag inte det finns nån i bilden som ögonen dras till.
alltså borde man få publicera den.
 
Fast lagen är inte tillämpbar på en så stor grupp av människor, eftersom det är händelsen som återspeglas och inte klart pekar ut en viss person.

Så den bilden (med midsommarfirarna) är per definition användbar även sett ur reklamsammanhang. Dessutom kanske du känner någon på bilden? Det underlättar ytterligare, då man kan hävda att man tog kort påjust den personen.
 
micke80 skrev:
Ok, rakt svar. Men detta betyder alltså att man i princip aldrig kan använda en bild av en folksamling där man ser någons ansikte i reklamsyfte för t.ex. ett evenemang eller ett företag. Har jag förstått det hela korrekt?

Som jag har förstått det, ja.

Estethia skrev:
i bildexemplet i den här tråden tycker jag inte det finns nån i bilden som ögonen dras till.
alltså borde man få publicera den.

Jag vill inte äta upp min hatt om du har fel men varför tycker du att det är relevant?

Jag ber om ursäkt för min korthuggenhet men skallen är lite tom just nu... §-)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.