Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kräsen nybörjare önskar köptips!

Produkter
(logga in för att koppla)
Någon som vet och kan förklara hur det där med att byta film mitt i rullen och sedan sätta i den gamla rullen igen går till på Dynax 7??? Drar kameran själv ut rullen till nästa oexponerade ruta???
 
Nej kameran känner ej av hur många rutor du exponerat så du måste göra som det beskrivits.
Minsta bländare, snabbaste slutartid och hålla för objektivet och exponera fram till den ruta där du avbröt och knäppa en extra ruta för säkerhets skull sen är det bara att köra som vanligt
 
Ja fast det är väl så man gör på andra kameror??? Jag undrar hur det går till på Dynax 7:an.. Fast det kanske går till på samma sätt??
 
Jag är inte säker, men det borde väl vara så att eftersom den kan lagra data om 18 rullar lagrar den infon om rullen man bara exponerat delvis och känner sen av att den ska dra fram den till ruta nr9.
Om det inte är så, hur funkar det?
 
På Minolta Dynax 7:
-Man kan spola tillbaka rullen så att 'flärpen' antingen stannar utanför eller åker in helt.
-Man får själv hålla koll på antalet exponeringar som är gjorda då man ska ladda en film som det finns exponeringar kvar på.

/Wix3m
 
Jaha, men det låter ju inte som något speciellt som inte en EOS 30 klarar av (dock inte 300 utan filmutdragare). Eller har den någon funktion för att utan att behöva göra tomexponeringar spola fram filmen till en viss ruta?
 
LeadHead skrev:
Jaha, men det låter ju inte som något speciellt som inte en EOS 30 klarar av (dock inte 300 utan filmutdragare). Eller har den någon funktion för att utan att behöva göra tomexponeringar spola fram filmen till en viss ruta?

Yepp, det är en 'custom'-funktion på kameran där man kan spola fram filmen till en viss ruta. Så inga tomexponeringar behövs göras!
Dynax 7 e greeeeeeeejt! =)

/Wix3m
 
Föresten, något att tänka på....

När man använder sig av funktionen "att spola fram filmen till en viss ruta" så _bör_ man spola fram filmen någon x-tra ruta för att inte få överlappande exponeringar.

Ni som e sugna på en Dynax 7 kan ju ta och kolla in dess bruksanvisning som finns på:

http://www.geocities.com/eskoufos/fmm.html

De e en bra länk där de flesta bruksanvisningar till Minolta kameror finns.

/Wix3m
 
Men man måste själv hålla reda på vilken/vilka rutor som är oexponerade?? Och så talar man om för kameran vilken ruta den ska spola fram till.. Eller man kanske håller inne någon knapp som man bara släpper när den är framme??

Måste man själv dra ut filmen igen eller kan kameran göra det också??? (nej det går väl knappast??)
 
roypeter skrev:
Men man måste själv hålla reda på vilken/vilka rutor som är oexponerade?? Och så talar man om för kameran vilken ruta den ska spola fram till.. Eller man kanske håller inne någon knapp som man bara släpper när den är framme??

Måste man själv dra ut filmen igen eller kan kameran göra det också??? (nej det går väl knappast??)

Så här går det till:
Innan man ska spola tillbaka filmen ställer man in kameran så att den spolar tillbaka filmen så att 'flärpen' stannar utanför rullen (d.v.s. du behöver inte dra ut filmen).
DU själv måste hålla koll på antalet gjorda exponeringar. (Det kan du annars kolla på i datalagringen på kameran, den sparar ju data från dina gjorda exponeringar). Sedan när du vill stoppa tbx rullen ställer du in kameran att den ska spola x rutor framåt.
Alltså, kameran kan inte se på rullen hur många exponeringar som e gjorda, utan det är DU som ställer in kameran på, när du laddar filmen, hur många rutor du vill att den ska spola framåt.

Hoppas det klarnade lite, kolla annars in länken som jag gav ovan. Där finns ju instruktionsmanualen.

/Wix3m
 
Tack för den länken... underbart..
Har suttit och läst igenom manualen till Dynax 7:an nu lite kvickt..

Längtar tills jag får hem mitt ex :))
 
LeadHead skrev:


Hur går inmatningen till?

Man laddar filmen som vanligt och då visar displayen att man e på 1:a bilden. Därefter så finns det en funktion som heter 'Select frame number' och då äre bara att skriva in vilken 'frame' man vill att kameran ska spola fram rullen till. Och denna funktion kan du använda när du vill, t.ex. om du vill spola tillbaka rullen till någon annan 'frame' för att t.ex. att göra en dubbelexponering på den.

/Wix3m
 
Ok, det låter ju smidigt men det jag undrar över är hur själva inmatningen av rutnumret går till. Är det som när man ställer om en digitalklocka eller?
En eller två knappar? "öka" eller "öka/minska"?
 
LeadHead skrev:
Ok, det låter ju smidigt men det jag undrar över är hur själva inmatningen av rutnumret går till. Är det som när man ställer om en digitalklocka eller?
En eller två knappar? "öka" eller "öka/minska"?

Alltså, det du undrar över är hur man matar in numret som man vill att kameran ska spola fram/bak filmen till?

Det finns en knapp på bakstycket 'adj' som måste hållas inne i några sekunder för att komma till funktionen 'select frame number'. Därefter använder man någon av inställningsrattarna(pekfinger- eller tumratten) för att öka/minska numret. Snurr åt ena hållet på ratten ökar och snurrar man åt andra hållet så minskar du bildnuffran. För att få kvittens(välja) så trycker man ner avtryckarknappen till hälften.

Tack vare den stora displayen på bakstycket är kameran väldigt användarvänlig.

/Wix3m
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.