Annons

Kräsen nybörjare önskar köptips!

Produkter
(logga in för att koppla)
Björn skrev:
*Möjlighet att spola tillbaks en rulle film som du inte tagit alla bilder på, sätta i en annan film och fota med, sen byta tillbaks till den du inte var färdig med igen..

Det där går iofs. bra med nästan vilken kamera som helst. - Bara man har en penna att märka rullen med så att man kommer ihåg var man slutade...

Har Dynax 7 någon specialfunktion för mid-roll rewind?
 
steinick skrev:
Om du vill få hyggliga närbilder på fotbollsspelare är 300 mm i kortaste laget. Även om du kan stå vid sidlinjen eller bakom kortlinjen blir det lätt mer än 30 meter till spelarna. Då krävs långa brännvidder, de flesta sportfotografer använder 400 eller 600 mm.


Ett 300 objektiv räcker bra om man vill ta fotbollsbilder har man bara lite känsla för spelet så brukar det gå bra ;-)
 

Bilagor

  • hanna1rd.jpg
    hanna1rd.jpg
    30.7 KB · Visningar: 292
Senast ändrad:
festfotografen skrev:


Ett 300 objektiv räcker bra om man vill ta fotbollsbilder har man bara lite känsla för spelet så brukar det gå bra ;-)
Jag har ingen känsla för spelet, så förklara gärna hur den (känslan) kan påverka avståndet till spelarna.
 
steinick skrev:

Jag har ingen känsla för spelet, så förklara gärna hur den (känslan) kan påverka avståndet till spelarna.

Ganska enkelt man står "rätt" till.
om exempelvis ett lag använder en offensiv ytterback så ställer man sig på den kanten eller kortsidan där spelaren håller till.
Med lite blick för spelet kommer man väldigt långt med ett 300 (som väldigt många sportfotografer använder)
 
Lövet skrev:
Ojdå, så då kan jag inte få några bra fotbollsbilder med denna då?

Med motsvarande kvalitet så menar jag motsvarande Canon EOS 300.

Du får ursäkta, men jag hänger inte alls med på termerna du nämner, brännviddsomfång m.m.

Jag vill lägga ca 4-5000 kr, och få en så bra kamera som möjligt..

Jodå med lite träning så kommer du att kunna ta bra fotbollsbilder med ett 100-300
 
festfotografen skrev:


Ganska enkelt man står "rätt" till.
om exempelvis ett lag använder en offensiv ytterback så ställer man sig på den kanten eller kortsidan där spelaren håller till.
Med lite blick för spelet kommer man väldigt långt med ett 300 (som väldigt många sportfotografer använder)
Fast med en längre brännvudd och bättre placering kunde du undvikit att få domaren (?) att växa upp ur huvudet på spelaren. Jag tycker inte heller att bilen tillför något om jag ska vara ärlig.
 
LeadHead skrev:


Det där går iofs. bra med nästan vilken kamera som helst. - Bara man har en penna att märka rullen med så att man kommer ihåg var man slutade...

Har Dynax 7 någon specialfunktion för mid-roll rewind?


Kan man? Hur gör man det med min nuvarande EOS 300 då?

Av vad jag har förstått, ja..
 
steinick skrev:

Fast med en längre brännvudd och bättre placering kunde du undvikit att få domaren (?) att växa upp ur huvudet på spelaren. Jag tycker inte heller att bilen tillför något om jag ska vara ärlig.

Kom in i matchen du är juh för sjutton uppe på läktaren ;-)
en längre brännvidd trollar inte bort linjemannen !
Däremot en förflyttning till höger skulle göra skillnad vilket också skulle ta bort den hemska bilen.
Bilden lades in som ett exempel på fotbollsbilder tagna med ett 100-300 mm objektiv.
sedan om den inte faller dig i smaken så lägg gärna upp nått bättre exempel.
 
festfotografen skrev:


Kom in i matchen du är juh för sjutton uppe på läktaren ;-)
en längre brännvidd trollar inte bort linjemannen !
Däremot en förflyttning till höger skulle göra skillnad vilket också skulle ta bort den hemska bilen.
Bilden lades in som ett exempel på fotbollsbilder tagna med ett 100-300 mm objektiv.
sedan om den inte faller dig i smaken så lägg gärna upp nått bättre exempel.
Jag går aldrig på fotboll!

Observera att jag svarade på Johns fråga om EOS-300 och Sigma 100-300 mm lämpade sig för fotbollsfotografering. (2002-10-25 00:05)

I nästa inlägg skrev jag att 300 mm är i kortaste laget för "hyggliga närbilder på fotbollsspelare". (2002-10-25 00:28).

När det gäller mitt senaste inlägg skrev jag "längre brännvidd och bättre placering". Det är precis det som behövs för att trolla bort linjemannen. Jag tycker fortfarande inte att din bild är en "hygglig närbild".
 
festfotografen skrev:


Det finns fimtungeutdragare, brukar kosta 100-200 kr
funkar rikigt bra bara man kommer ihåg att skriva upp att filmen är exponerad till en viss ruta


Ahaa, hmm.. sen då? när man vill dra fram filmen till nästa oexponerade ruta?
Fyra av med liten bländare och snabb slutartid i ett kolsvart rum?

Iaf, det verkar mer än måttligt jobbigt: )
 
Minimal risk kan finnas, om spegeltätningen är ofrisk. Jag brukar skymma kameran med jackan/tröjan när jag bränner av rutorna men det är förmodligen en onödig säkerhetsåtgärd.
 
Ok, då har jag lärt mig något nytt :)

Tycker iofs att om funktionen är inbyggd i kameran så är det ingen nackdel direkt.
 
Jag brukar sätta dit linskyddet, vrida ner till 1/2000 sekund och minsta bländare och sedan "exponera" mig fram till den räkneverkställning jag hade när jag slutade. Oftast matar jag fram en ruta extra men de gånger jag inte har gjort det så har det oftast blivit bra (nyare EOS:ar med IR-räknare räknar exakt). En gång har jag lyckats dubbelexponera en bild på grund av ett sånt här rullbyte men det kan lika gärna ha varit jag som räknade fel...
 
steinick skrev:

Jag går aldrig på fotboll!

Observera att jag svarade på Johns fråga om EOS-300 och Sigma 100-300 mm lämpade sig för fotbollsfotografering. (2002-10-25 00:05)

Och jag går på fotboll
alltifrån Real Madrids matcher till lokala matcher i dom lägre divisionerna
Är dock inte någon fotograf för Sports Illustrated men försökte bidra med lite praktisk erfarenhet vilket givetvis inte var növändigt
jag ber så mycket om ursäkt och ska försöka att inte lägga upp bilder som inte ens är "hyggliga"
 
festfotografen skrev:
jag ber så mycket om ursäkt och ska försöka att inte lägga upp bilder som inte ens är "hyggliga"
Du behöver inte be om orsäkt. Jag påstod faktiskt att det inte är en "hygglig närbild", inte att det inte är en hygglig bild. Det är faktiskt stor skillnad, jag har inte bedömt kvaliteten på bilden, jag hävdar bara att det inte är en närbild.
 
Föjade bild är tagen på ett avstånd av ca 25 meter med ett 300 mm objektiv bländare 4 slutartid ca 1/1000 sek
Bilden är beskuren nedtill
hoppas att det här är till någon hjälp i objektivval för sport
dom teoretiska kunskaperna om sportfoto besitter andra här i forumet
 

Bilagor

  • hanna2.jpg
    hanna2.jpg
    34.1 KB · Visningar: 223
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.