ANNONS
Annons

Kränkande fotografering?

Produkter
(logga in för att koppla)
Lämna en åsikt är väl fortfarande fritt, även om det tydligen gav dig en besk smak. :)
Ja visst, är uppe i stugan i fjällen, frisk luft och kallt, här finns många tillfällen till fin
fotografering och skidåkning.

Visst, jag tyckte bara att det kändes lite som en kommentar "von oben".

Du får ursäkta mig om jag är lite grinig - beror nog på att jag sitter i lägenheten med dunderförkylning och det närmsta jag kommer skidåkning på ett par veckor tycks vara TV-sändningen från Vasaloppet! ;)

Ha det gott!

Visst, jag tyckte bara att det kändes lite som en kommentar "von oben".

Du får ursäkta mig om jag är lite grinig - beror nog på att jag sitter i lägenheten med dunderförkylning och det närmsta jag kommer skidåkning på ett par veckor tycks vara TV-sändningen från Vasaloppet! ;)

Ha det gott!
Ha det trevligt du med! Ännu trevligare och kanske fortare fri från förkylningen, - 1 glas whisky, på morgonen och resten av innehållet i flaskan till kvällen ... :)

Ha det trevligt du med! Ännu trevligare och kanske fortare fri från förkylningen, - 1 glas whisky, på morgonen och resten av innehållet i flaskan till kvällen ... :)

:)

Inge dum idé - men hela kanske kan bli lite för mycket av det goda:

Bilagor

• Flaska.jpg
    Flaska.jpg
    97.2 KB · Visningar: 16
Det vet jag inte vad som händer i ett sådant hypotetiskt fall. Jag förmodar att domen på något sätt blir ogiltig, men jag vet inte hur det hanteras.
Nej, tingsrätten dömer fritt. Men rimligtvis överklagas en felaktig dom och ändras i hovrätt. Och lagmän som dömer mot lagen begår ett brott, de bryter mot domareden och kan åtalas o dömas för detta.

Trams. För alla kompetenta redigerare är rubrikens huvuduppgift att locka till läsning. Och så var det när jag började i branschen på 1970-talet, så det har inget med webbsajternas klickjakt att göra.

Formatet

"Mannen gick ut på gatan - då inträffade det otroliga"

var det så vitt jag vet Aftonbladet som började med (av de stora, om öresundsposten kört med det tidigare har jag missat det).

Det gick f ö att få en någorlunda nyhetssammanfattning förr genom att bara läsa rubriker, det går inte längre.

Trams. För alla kompetenta redigerare är rubrikens huvuduppgift att locka till läsning. Och så var det när jag började i branschen på 1970-talet, så det har inget med webbsajternas klickjakt att göra.

Vem som "hittat på" det här ofoget är av mindre intresse.

Att löpsedlar alltid varit "lockande" och "vilselelande" kan jag hålla med om men att rubriker på artiklar alltid varit så oseriösa som de är nu håller jag verkligen inte med om.

Att en rubrik skall locka till läsning må vara sant - men att det skall ske till varje pris och att rubriken nästan helt är frikopplad från verkligheten tycker i alla fall är något som är relativt nytt inom media.

Nåväl, nu kanske vi är på väg väl OT.

Vad jag inte har fått klart för mig är dock i vilken utsträckning lagmannen har makt att säkerställa detta. Jag förstår givetvis att lagmannen, med viss auktoritet, kan berätta för lekmännen hur de bör tolka lagen, men kan lagmannen göra något om lekmännen envisas att misstolka den?
Det finns ju en aktuell dom nu i Solna tingsrätt, misshandelsfall, där i domskälen anges att eftersom kvinnan inte gått till mannans familj utan istället till polisen minskar hennes trovärdighet och eftersom mannen är av en bättre familj än kvinnan så frikänns han för misshandeln.

Domen skapar, förutom ramaskri i media (som fokuserar mer på att kvinnan är av sämre familj än islamistkopplingen), också ingipande från chefsrådmannen vid tingsrätten och omedelbart uteslutande av båda nämndemännen ur Centerpartiet.

Instämmer - att inte kunna se att det skett en påtaglig förändring under senare år - det är trams.

Varför Erland inte ser detta är förstås för att han jobbat på just Aftonbladet som historiskt alltid varit sämst på rubriker och löpsedlar.

"48 personer i busskrasch - krock med tankbil"

Man kan se att det inte handlar om Sverige genom typsnittets storlek och placering på sidan. Är det så man rubriksätter? En kompetent rubriksättare med ett uns av integritet lurar inte sina läsare.

"Tricket som kan spara dig tusentals kronor" där "dig" handlar om fyrbarnsfamilj som råkar bo i rätt kommun och har nära till jobbet och helt enkelt byter buss mot begagnad van eller cyklar. Noll ledning i rubriken.

"Vittnesmålet som ingen trodde var sant" Noll ledning.

När vi gick i skolan fick vi lära oss att rubriken till för att tala om vad texten handlar om.

Stämmer bra.

FS: "Väntan i gömslet gav resultat"
AB: "Gömde sig i skogen i timmar - då hände det ofattbara"

Det finns ju en aktuell dom nu i Solna tingsrätt, misshandelsfall, där i domskälen anges att eftersom kvinnan inte gått till mannans familj utan istället till polisen minskar hennes trovärdighet och eftersom mannen är av en bättre familj än kvinnan så frikänns han för misshandeln.

Domen skapar, förutom ramaskri i media (som fokuserar mer på att kvinnan är av sämre familj än islamistkopplingen), också ingipande från chefsrådmannen vid tingsrätten och omedelbart uteslutande av båda nämndemännen ur Centerpartiet.

Ja, uppenbarligen kan inte lagmannen hindra nämndemännen att döma efter egenpåhittade lagar. Domen lär nog överklagas och korrigeras i hovrätten.

Tillägg: domen är tydligen redan överklagad.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar