Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Kostnad felfokuserande objektiv
- Trådstartare banjo78
- Start datum
banjo78
Aktiv medlem
Lägger upp några exempel bilder.
Tagna på ca 1 m och ca 45 grader i vanlig kontorsbelysning.
Är detta inom toleranserna? Upplever att fokus hamnar framför även vid praktisk fotografering.
Objektiven som använts är:
minolta 50 1,4 RS bild 1 och 2 bländare 1,4 & 2,8
tamron 17-50 f2,8 bild 3 & 4 bländare 2,8 & 4
tokina 100 macro f2,8 bild 5 & 6 bländare 2,8 & 4
Tagna på ca 1 m och ca 45 grader i vanlig kontorsbelysning.
Är detta inom toleranserna? Upplever att fokus hamnar framför även vid praktisk fotografering.
Objektiven som använts är:
minolta 50 1,4 RS bild 1 och 2 bländare 1,4 & 2,8
tamron 17-50 f2,8 bild 3 & 4 bländare 2,8 & 4
tokina 100 macro f2,8 bild 5 & 6 bländare 2,8 & 4
Bilagor
Björn_
Aktiv medlem
Du har inte fått så mycket svar här, men det beror kanske på att variationerna inte är så stora. Jag har svårt att se att det skulle vara helt snett. Mitt 850-hus hade betydligt större variationer innan jag fick det justerat. Om jag skall vara extremt petig så kanske det inte är HELT exakt nu heller, men det är nog svårt att få. Enligt Verkstadens mätprotokoll så var det efter justering inom gränserna så den eventuella lilla felmarginalen som kan finnas får man leva med.
screamin-daemon
Aktiv medlem
Det finns en del som har haft problem med AF på A700. Jag hade en A700 som insisterade på att fokusera på bakgrunden Sedan när jag fick A850 var fokus helt perfekt.
Du kan skicka in kameran på service, men skicka för guds skull inte till Zieger! De har inte nån tekniker som kan fixa detta. Resultatet blir att kameran skickas till Tyskland.
Det är http://www.assistworkshop.se/ som hanterar Sony alpha service.
EDIT Tycker dock din fokus ser ganska ok ut, men om du har ofta har felfokus är det väl bara att lämna in.
Du kan skicka in kameran på service, men skicka för guds skull inte till Zieger! De har inte nån tekniker som kan fixa detta. Resultatet blir att kameran skickas till Tyskland.
Det är http://www.assistworkshop.se/ som hanterar Sony alpha service.
EDIT Tycker dock din fokus ser ganska ok ut, men om du har ofta har felfokus är det väl bara att lämna in.
pdahlen
Aktiv medlem
Tycker det ser helt OK ut, har betydligt större variationer med mina objektiv Nikkor på ett D90hus (som jag är nöjd med). Tror inte man ska stirra sig blind på skärpan runt 0-an utan se mer att det ser skapligt symetriskt ut, tex att siffran 20 eller 30 ligger i liknade oskärpa på båda sidor runt nollan, vilket jag tycker de gör i dina exempel. Kanske man kan sätta +/-10 som acceptabelt? Är inte heller säker på att en sådan 45graders test mot ett papper ger en 100% rättvisa, det säger en hel del men det slutgiltliga testen är ju hur skärpan sitter i ett plan i 90grader. Som komplement till denna test så har jag satt upp kameran på ett bord och haft ett plant föremål framför med text, har tagit ett kort inställt på AF, sedan har jag kopplat bort AF och kört manuellt med oförändrad fokus (eller man kan låsa fokus också), därefter har jag flyttat föremålet tex 2mm > 4mm framåt och motsvarande bakåt, och därefter studerat bilderna i datorn, det är ju då urspungsbilden som ska vara skarpast
Kan ju säga att jag var ute för att hitta ett 18-50/2.8 Sigma till kameran för några veckor sedan, och hade med ett sådant testark, efter att testa tre olika objektiv så gav jag upp, där låg skärpan mellan 0 och 30 med framfokus.
Kan ju säga att jag var ute för att hitta ett 18-50/2.8 Sigma till kameran för några veckor sedan, och hade med ett sådant testark, efter att testa tre olika objektiv så gav jag upp, där låg skärpan mellan 0 och 30 med framfokus.
iSolen.se
Guest
Tycker det ser helt OK ut, har betydligt större variationer med mina objektiv Nikkor på ett D90hus (som jag är nöjd med). Tror inte man ska stirra sig blind på skärpan runt 0-an utan se mer att det ser skapligt symetriskt ut, tex att siffran 20 eller 30 ligger i liknade oskärpa på båda sidor runt nollan, vilket jag tycker de gör i dina exempel. Kanske man kan sätta +/-10 som acceptabelt? Är inte heller säker på att en sådan 45graders test mot ett papper ger en 100% rättvisa, det säger en hel del men det slutgiltliga testen är ju hur skärpan sitter i ett plan i 90grader. Som komplement till denna test så har jag satt upp kameran på ett bord och haft ett plant föremål framför med text, har tagit ett kort inställt på AF, sedan har jag kopplat bort AF och kört manuellt med oförändrad fokus (eller man kan låsa fokus också), därefter har jag flyttat föremålet tex 2mm > 4mm framåt och motsvarande bakåt, och därefter studerat bilderna i datorn, det är ju då urspungsbilden som ska vara skarpast
Symmetriskt? 1/3 av skärpedjupet ska vara hitom och 2/3 bortom fokusplanet.
pdahlen
Aktiv medlem
Hm, men är det så med ett testark? Jag vet att man ska sätta fokuspunkten 1/3 ut när man fotograferar landskap men när du går mot närgränsen så är det lika på båda sidor enligt DOF, eller är jag helt fel ute ?? med testarket så är det närgränsfotografering som gällerSymmetriskt? 1/3 av skärpedjupet ska vara hitom och 2/3 bortom fokusplanet
Enligt bilder ovan så tycker jag att det är så symetriskt som man kan kräva i en sådan test
christersjoberg
Aktiv medlem
Hej
Dina resultat måste vara fullt normala, 1,4 ger sällan bättre skärpa än så och de andra bilderna såg ju helt ok ut. En personlig åsikt är att det gått överstyr med denna debatt om felfokuserande objektiv, det finns massvis med orsaker till hur skarp en bild blir och att felfokuserande objektiv skulle vara en vanlig sådan håller jag för ytterst osannolik!
Christer
Dina resultat måste vara fullt normala, 1,4 ger sällan bättre skärpa än så och de andra bilderna såg ju helt ok ut. En personlig åsikt är att det gått överstyr med denna debatt om felfokuserande objektiv, det finns massvis med orsaker till hur skarp en bild blir och att felfokuserande objektiv skulle vara en vanlig sådan håller jag för ytterst osannolik!
Christer