Annons

Korupt RAW-files

Produkter
(logga in för att koppla)

MWPhoto

Aktiv medlem
Vad kan problemet ligga i när ca 7 av 100 filer inte går att läsa i datorn. De har mycket rosa och andra färger. Helt kass mao.
Jag har ett Ultra II 1Gb och har tagit alla bilder i en följd under studiosession, utan att plocka ur kortet.
Verkar lite skumt för jag gjorde snabbt en backup på en extern disk. Nu visar det sig att vissa bilder av dessa är ok på den ena disken och andra bidler ok på datordisken. Vad beror allt detta på. Spelar ingen roll om jag öppnar med Rawshooter (meddelar ingenting) eller Canon Digital Professional (säger korupt raw-fil).

JAg köpte också ett kort där det visar sig att en del bilder blir korrupta. OM jag formaterar kortet efter varje gång jag varit iväg och fotat så klarar jag mig. Men skulle jag bara radera bilderna en gång så blir flera bilder under nästa omgång kassa. Så mitt tipps är se till att formatera så ofta du kan.

Formaterar alltid i kameran innan plåtning, ser det som det självklara sättet att tömma kortet. Kortet är tre år gammalt, men jag har en känsla av att det är något annat som spökar. Inga tips?
Tack ändå, Frank!

Jag vet inte riktigt om det är samma problem vi pratar om, men jag får ibland bilder som blir helskumma. Det är inte särskilt ofta, kanske har hänt 10 gånger på de drygt 7000 bilder jag har tagit.
Jag inbillar mig att det beror på att man på nåt sätt stör skriv-processen till kortet? Tex att man är för snabb med att stänga av kameran eller nåt? Har inga belägg för att det är så här, men det är en teori.

Bifogar en bild på hur mitt problem brukar se ut.

Bilagor

• brandbilar2_obs!_paj_raw!_0.jpg
    brandbilar2_obs!_paj_raw!_0.jpg
    51.9 KB · Visningar: 202
Det kan være verd bryet å formattere CF-kortet med PCn. Under Filsystem, velg FAT – ikke FAT32, som ser ut til å støttes kun av pro.modell-kameraer. CF-kort til bruk i f.eks. Canons 10D og 20D skal formatteres FAT.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar