Annons

Kortläsarproblem

Produkter
(logga in för att koppla)

DayDreameR

Aktiv medlem
Har precis köpt en Kortläsare till Digitalkamerorna.
Den hittas inte av Win XP. Det är en USB 2 läsare.
Det står bara "en usb enhet känns inte igen. En av de usb enheterna som anslutits blablabla" Vad gör jag får att få det att funka?
Har provat att söka efter maskinvara samt använt installationsskivan. utan framgång!
 
Märke och modell på läsaren?

Enda chansen då är väl att få tag i drivrutinerna, inte alltid Windows har dem.
 
Till Windows XP ska det inte behövas några drivrutiner generellt, det är om det är en ytterst speciell läsare.

Högerklicka på "den här datorn". välj egenskaper, sedan tredje fliken och översta knappen enhetshanteraren, kolla att du inte har några utropstecken eller andra felmeddelanden.

Det vore också bra om du skrev ner hela felmeddelandet du får, det kan säga en hel del.

Kolla tillverkarens hemsida om det finns något där för kortläsare som Johan sa.
 
Detta är det kompletta felmeddelandet
"En av de USB-enheterna som är anslutna till datorn fungerar felaktigt & kan inte kännas igen.
KLicka på det här meddelandet om du vill ha hjälp med att lösa problemet."

Kortläsaren är en "no-name": har dock provat den på annan dator (Win XP) med gott resultat.

Har provat flera olika portar.

Kan nämna att jag inte har några konflikter i enhetshanteraren heller..
 
Du skulle ju kunna testa att se om det finns några uppdateringar för USB drivarna för moderkortet.

Jag har iofs hört att några datorer kan ha haft problem med drivarna i XP för USB, att de inte har blivit installerad korrekt med ditt felmeddelande som följd.

Om läsaren fungerar på andra så borde det inte vara den som är problemet, om något skulle det kunna vara ett extremt kompabilitetsproblem mellan din usb-kontroller och läsare, men det tror jag inte riktigt på.
 
Hela grejen är väldigt underlig.
Kör Extern disk,Mus, kabel till digitalkamera & blåtand (dock inte samtidigt) utan problem.
Därför tycker jag att kortläsaren borde funka utan att krångla.
 
Kan nämna att jag nu installerat de senaste drivrutinerna för USB 2 som jag hittade på moderkortstillverkarens hemsida.
Det hjälpte inte, problemet kvarstår!
 
Får väl lämna tebax läsaren.
Hoppas bara man får pengarna tebax så det inte blir nåt tillgodokvitto.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.