Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Kortläsare vs kamera?
- Trådstartare Jocce
- Start datum
Om 300D liksom Nikon D100 bara har gammeldags USB så blir det vansinnigt mycket snabbare med en extern kortläsare med USB 2. Jag har inte gjort några direkta jämförelser men konstaterat att det går extremt långsamt med USB 1 och tillfredställande fort med en USB 2-läsare.
Jag har en Hama-läsare för 179 kr och den gör sitt jobb och behövde inga drivrutiner i XP.
Jag har en Hama-läsare för 179 kr och den gör sitt jobb och behövde inga drivrutiner i XP.
Daniel Lindholm
Aktiv medlem
Man kan väl säga som så att en USB2.0-läsare bara ger den begränsning som lagringskortets hastighet har. Titta runt lite på vad olika kort presterar och jämför med det du själv kan mäta upp. Den största fördelen med kortläsare som jag ser det, är att du får mer koll på hur mycket det är kvar i batteriet i och med att du slipper slösa ström på att föra över bilderna till datorn. Men sedan går det ju i mitt fall snabbare också, vilket är ett plus. Dubbelt så snabbt i mitt fall, skulle jag tippa på.
RolandM
Aktiv medlem
Det blir lätt mycket tillbehör till en kamera när den är digital En kraftfull dator för redigering av bilderna och för konvertering från RAW till TIFF blir ju ett måste. Datorn ska orka dra runt PSP, PS eller motsvarande programvara med fullformats bilder med ett flertal justeringslager och även utökade storlekar när bilder läggs samman.
bjanha
Aktiv medlem
Jocce skrev:
Funderar på om man skulle kpa sig en USB 2.0 kortläsare. Hur mycket snabbare är de vs kameran (en 300D) på att tömma ett fullt 256 mb kort?
Notera att har du inte ett snabbt CF-kort märker du ingen skillnad.
/bjanha
Hansi
Aktiv medlem
Det beror som sagt mycket på vilket kort man använder också. Du nämner inte vilket typ av kort du använder.
Om man som exempel tar Sandisks standardkort på 512MB så klarar det att leverera data med en hastighet på ca 2MB/s när man läser från kortet. USB har en spec på 12 Mbit/s vilket är ungefär det samma som 1,5MB/s. I detta fall så kommer man med andra ord i teorin inte tjäna så himla mycket på att skaffa en läsare som hanterar USB2, eftersom kortet bara klarar att leverera data med 2MB/s.
USB2 har för övrigt en spec på att klara 480 Mbit/s vilket är ungefär det samma som 60MB/s.
Det snabbaste kortet jag kunde hitta spec för är Sandisk Extreme 1GB. Det klarar att leverera data med en hastighet av ca 9,5MB/s. Här skulle man i praktiken få dryga sex gånger snabbare läshastighet om man valde att köra med en läsare som klarar USB2 än om man körde vanlig USB.
Själv kör jag med nya versionen av Sandisk Ultra 512MB (ej Ultra II, det är ytterligare en version nyare). Detta kort klarar att leverera data med en hastighet av ca 7,5MB/s. Och jag måste säga som jimh att det kändes avsevärt mycket snabbare att köra med en USB2-läsare än med en vanlig USB-läsare.
Om man som exempel tar Sandisks standardkort på 512MB så klarar det att leverera data med en hastighet på ca 2MB/s när man läser från kortet. USB har en spec på 12 Mbit/s vilket är ungefär det samma som 1,5MB/s. I detta fall så kommer man med andra ord i teorin inte tjäna så himla mycket på att skaffa en läsare som hanterar USB2, eftersom kortet bara klarar att leverera data med 2MB/s.
USB2 har för övrigt en spec på att klara 480 Mbit/s vilket är ungefär det samma som 60MB/s.
Det snabbaste kortet jag kunde hitta spec för är Sandisk Extreme 1GB. Det klarar att leverera data med en hastighet av ca 9,5MB/s. Här skulle man i praktiken få dryga sex gånger snabbare läshastighet om man valde att köra med en läsare som klarar USB2 än om man körde vanlig USB.
Själv kör jag med nya versionen av Sandisk Ultra 512MB (ej Ultra II, det är ytterligare en version nyare). Detta kort klarar att leverera data med en hastighet av ca 7,5MB/s. Och jag måste säga som jimh att det kändes avsevärt mycket snabbare att köra med en USB2-läsare än med en vanlig USB-läsare.
Senast ändrad:
sagan
Avslutat medlemskap
jimh skrev:
Jag har inte ett snabbt CF-kort och jag märker mycket stor skillnad.
Samma här...det är som att jämföra vanligt modem med bredband.
olle_sandstrom
Aktiv medlem
Frågan var väl hur skillnaden blev mellan att använda kameran och en usb2-läsare. Vad jag vet så är det inte så många kameror som klarar av att läsa i kortets fulla hastighet och då kan det tom bli något snabbare med en usb1.1-läsare. Men ska man ändå köpa en så är det klart att usb2 är att rekommendera.
Jag gjorde en jämförelse när jag tömde min D100 från dagens skörd.
- 22 filer, 210 MB data från D100 direkt via USB - 5 min 55 sek
- Samma data via billig USB 2-läsare - 39 sek
Jocce
Aktiv medlem
jimh skrev:
Kortläsaren med USB 2 klarar alltså 5,4 MB/s jämfört med kameran som levererar 0,59 MB/s. Drygt nio gånger så snabbt alltså.
Sån pass skillnad alltså?
Då kanske man får börja leta efter en USB 2 läsare dåra!
/Jocce
Hansi
Aktiv medlem
jimh skrev:
Kortläsaren med USB 2 klarar alltså 5,4 MB/s jämfört med kameran som levererar 0,59 MB/s. Drygt nio gånger så snabbt alltså.
Vad använder du för kort jimh?
Hansi
Aktiv medlem
jimh skrev:
Snikigaste Sandisk 256 MB-varianten.
Oj,, det kortet skall ju bara kunna leverera 2MB/s enligt tester.
Så mycket kan man tydligen lita på officiella tester på nätet
QoS
Avslutat medlemskap
Askey på DPR gjorde en liten test för ett tag sen, kolla http://www.dpreview.com/articles/mediacompare/.
- QoS
- QoS