Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kortkommandon i PS ändrats!

Produkter
(logga in för att koppla)

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Tidigare har ctrl+ alltid zoomat in bilder, men nu har inzooming ersatts med ctrl++ och utzoomning ctrl+

Detta är ju självklart väldigt irriterande, eftersom jag vant mig vid kortkommandona plus att jag inte ens fattar hur man skall kunna trycka ctrl++ utan att det först blir ctrl+ (utzoomning).

Jag måste kommit åt ngt kommando som gjort denna förändring.

Hur återställer original kortkommandona?

Använder du Windowsversionen så kan du återställa alla inställningar till original genom att hålla ned CTRL ALT SHIFT under uppstarten av programmet.

Kan det vara så att du har tangentbordsväxling av inmatningsspråk aktiverat i ditt operativsystem? Det brukar kunna ställa till det med tangentbordet när den helt plötsligt ställer om till engelska för att man kommer åt den hemliga kombinationen. Kolla under Regioninställningar (eller ngt i den stilen) i kontrollpanelen.

Jag antar att det är Photoshop CS du snackar om, och där ska man manuellt kunna sätta vilka kortkommandon man vill ha till olika funktioner. Sök på kortkommandon eller shortcuts i hjälpen så hittar du nog det.

Skumt. Jag lyckas inte lösa fast jag testat tipsen ovan. Det känns som en "global" förändring av alla shortcuts, så jag hoppades mest på Jims förslag, men det verkade inte vara det. Klart irriterande.

Jag använder förresten PS 6.0

Jag håller helt klart på Jim's förslag. Eller något som har med Windows att göra iaf. Kör du W2K eller XP så har inmatningsspråk en ganska avsevärd skillnad, och det kan även ändras på applikationsbasis.

Här på jobbet(SKV IT) är vår plattform extremt hård styrd av olika skäl. Och ibland så växlar browserfönster över till engelsk språk, gärna fotosidan, och skriva poster här utan å ä ö är lite besvärligt, men startar jag notepad är allt som vanligt, tills man går in och ändrar till engelska och sedan tillbaka, då får alla applikationer sina rätta inmatningsspråk igen.

Blev lite långt, men exemplet är rätt slående. Så kolla intmatningsspråk, ta bort dom du ej använder, kolla också att alla andra typer av hjälpmedel som du inte använder är bortkopplade.

Jo, jag tror också att det bör vara ngt mer global windowsaktigt. Jag testade att byta språk både för och efter startad klient (PS), men det verkade inte slå igenom. Jag skall testa lite till.

Jag vill minnas att det där problemet med kortkommandona beror på den första (dåligt) crackade versionen av photoshop CS. Skall finnas en fix tror jag.

lycka till ;)

___jB

Den tar bort dom helt, inte förändrar dom om jag kommer ihåg rätt. Men det säger fortfarande inget om Photoshop 6.0.

Är det jag som är full!?!?

Jag kan svära på att ctrl+ zommade ut bilderna i morse och ctrl- tvärtom. Jag kollade då kortkommandona och såg att det stod ctrl++ och tolkade detta som ctrl och två tryck på plus.

Sen roddade jag fram och tillbaka, men testade aldrig tangentkombinationen utan kollade bara på den nerfällda menyn för att se om det ändrats (vilken den aldrig gjorde, det stod fortfarande ctrl++) och nu så funkar det som jag trodde dvs, ctrl+ zoomar in.

Men jag måste ha feltolkat menytexterna, dvs man skall läsa ctrl plus + ger inzoomning, och har därför inte koll på vad jag gjorde som styrde upp det hela. Misstänker att det var Locale dock.

Bilagor

• ps_menyerna.jpg
    ps_menyerna.jpg
    14 KB · Visningar: 198
Skönt att det bara var mer eller mindre hjärnsläpp och inte windows som strulade. Lättare att fixa så.. ;)

Jo, fast jag är 100 på att ctrl plus +, faktiskt zommade ut i morse. Men jag tror att det snarare har med mitt tangentbord och eller Locale att göra.

ANNONS