Annons

kortkomando för verktyg

Produkter
(logga in för att koppla)

Nina L

Ny medlem
Hej
I photoshop 7 kunde jag ändra storleken på verktygen med att trycka på komma8minska) eller punkt(förstora) men hur gör man i cs versionerna?
 
Brukar vara [ och ] men det kan vara knepigt på svenska tangentbord. Du kan dock ändra under "Edit" -> "Keaboard shortcuts" (Alt+Shift+Ctrl+K på PC)
 
Nina L skrev:
Hej
I photoshop 7 kunde jag ändra storleken på verktygen med att trycka på komma8minska) eller punkt(förstora) men hur gör man i cs versionerna?

Med svensk version av Photoshop använder du å för att minska och ¨ för att öka storleken. Du använder ö för att göra penseln mjukare och ä för att göra den hårdare.

Stefan
 
Hej
Tyvärr så händer det ingenting när jag trycker på å penselstorleken varken ökar eller minskar.Hittade kortkomandoinställningarna. Kan jag ha nån felaktig inställning? Bordre inte ha det för jag har nyligen laddat ner en 30 dagars test av cs3(kan det vara därför?)
 
Tryck Alt+Shift+Ctrl+K.
Scrolla neråt för att hitta Öka och Minska penselstorlek. Sätt sedan dina egna kortkommandon ;)
 
fungerar inte

Tyvärr så händer det inget annat än att verktygen byts. Varför byta kortkomandot till ett annat? det borde ju fungera när det är de ursprungliga kortkomandona
 
Hej

Använd < för att minska penselstorlek och
shift+< för att öka penselstorleken.
ö används för att minska hårdheten och
ä för att öka hårdheten på penseln.

MVH Bengt
 
Fungerar dessvärre inte

Funktionen fungerar dessvärre inte längre i cs3, då de istället valt att använda tangenterna för andra ändamål.
Men du kan själv anpassa tangenterna för att storleksändra penseln.
Gå till edit->keyboard shortcuts and menus. En lista kommer då upp med olika åtgärder, samt deras kortkommandon.

Längst ner på listan (bland de tio sista iaf) finns increase- samt decrease brush size. Klicka på kortkommandot för dessa och välj där vilka tangenter du numera vill använda för att ändra penselstorleken. Välj sedan Accept.
Hoppas att detta fungerar för dig.
 
Hej!

Jag använder engelsk CS3. Jag läste tidigare i en annan tråd att någon använde < och SHIFT+< för penselstorleken. Defaultkortkommandona [ och ] fungerade inte för mig. Pilarna fungerar utmärkt, och sitter dessutom väldigt lättillgängligt och ergonomiskt lämpligt. Rekommenderas!

Jag tänkte haka på tråden med en lite OT fråga, men den är närbesläktad och kan nog passa in i en tråd om svårigheter med kortkommandon i PS.
Till många saker i CS3 används default kortkommandot CTRL+tildetecken (jag lyckas inte ens skriva det här utom ovanpå en bokstav). Detta har jag inte fått att fungera. Förmodligan av liknande skäl som Bengt skrev om svårigheter med [ och ] på svenska tangentbord.
Jag kan ju visserligen ändra dessa under Edit > Keyboard shortcuts, men eftersom CTRL+tildetecken används till så många saker undrar jag om jag kan ändra tildetecknet i kortkommandona generellt, så att jag slipper ändra på så många ställen?
Det skulle också ha fördelarna att jag är säker på att det i ett svep blir samma kortkommande till allt som CTRL+tildetecken används till default, och lätt att ändra om jag inte skulle trivas med det alternativ jag provar först.

Mvh.
Lasse C
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.